|
|
|
|---|---|
|
Nu kanske vissa blir otroligt less på mig att jag startar ännu en tråd om det ämne det finns så olika åsikter om; motoroljer! Iaf. jag undrar vad jag ska "ha" för olja som jag kan köra under vintern till en BMW 520i -95 (E36), den har gått omkring 14000mil. Även tips på olja man kan köra året om, eller enbart sommaroljer, men skirv på KLART vilken typ av olja ni syftar på. Och det här API-systemet. Vad ska jag ha för märkning? SG, SH, SJ? Mycket tacksam för alla svar. VH/GiiX | |
|
Börja med att skriva KLART vilken bil du syftar på... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| just det !! | |
| han menar nig 34an | |
|
520-95 (e36)?? Blev de lite fel va :) Men antar att du har en e34?! Kör på en 5w-40 helsyntet olja du...kan du köra med hela året runt också! "Och det här API-systemet. Vad ska jag ha för märkning? SG, SH, SJ?" -En SG, SH lr SJ-klassad olja är en rätt dålig olja om man jämför med vad som finns idag....Under SL-klass tycker ja inte du ska lägga dig även om den är mycket högre klassad än va som fanns när bilen va tillverkad. En bra och prisvärd helsyntetolja är valvolines synpower. Alltid funkat bra för mig. |
|
|
Ojdå, det blev heltfel, självklart en E34 *rodna*. Tack Haas! Jo har varit inne på en 5W-40 olja, var inne ett tag på om man skulle köra delsyntet, men du tycker det är bättre med en helsyntets? Och just det, märkena.. har aldrig kört med valvolines oljor, men du rekomderar alltså dessa? Fler tips? Har tidigare kört mest Castrols, men även quaker states emellanåt. VH/GiiX |
|
|
Slår ett slag för Biltemas helsyntet som är API SL-klassad (även deras delsyntet 10W40 är SL-klassad). Otroligt prisvärt, 10l helsyntet för 499kr o.s.v. De har två helsyntet att välja på, 5W40 och 5W50. Med andra ord lika lättflytande vid kallt medans 5W50 håller sig "tjock" längre, d.v.s till högre temp. Kan vara bättre till motorer som rullat några mil för lite mindre oljeförbrukning eller om man vet med sig att man kört hårt. Kanske inte de allra bästa oljorna som finns just nu, men inte heller dåliga. Såvitt jag vet finns bara en högre API-klassning än Biltemas, och inte heller alla "fin-oljor" uppfyller den. Det viktiga är ändå att Biltemas olja är mycket bättre än vad som fanns när din motor konstruerades. Alltså väl så bra! Jag undviker däremot alla oljor som säljs på lågprisvaruhusen som t.ex. Tecaxo som ser lite överallt. De har sällan mer än API SH-klassning, och är inte billigare än Biltema för det. Jag kör med Biltema-olja i mina bilar, fungerar utmärkt. Har du problem med läckande lyftare (tickar även vid varmkörd motor) så ska du köpa en esterförstärkt olja. Valvoline, Motul och Mobil1 har sådana vad jag vet, men det finns säkert fler. Fråga i någon butik, vet de inte vad du frågar om så åk någon annanstans. Ibland hjälper det tydligen att köra Omegas invändiga motortvätt innan oljebyte för att bli av med tickande lyftare. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Öh, Tecaxo!? Texaco ska det vara förstås... ;) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Det enskilt viktigaste underhållet för en bil är oljan. BMW rekommenderar Castrol. Varför inte bara gå efter detta? Är bilen gammal och kass, köp biltema eller exprimentera på annat sätt. Vill du ha maximal säkerhet och kunna "utesluta" oljan som felkälla, välj din olja här: Länk Välj Rek. tabell bilverkstad, därefter "Personbilar". Sedan är det bara att hitta din modell. PS spara kvittot, det kan användas som "egen" servicedokumentation. Lycka till. |
|
|
"Är bilen gammal och kass, köp biltema eller exprimentera på annat sätt." Vad får dig att ha denna åsikt? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| När jag använde biltemas 5w-50 olja drog bilen olja fick nog fylla i fem liter mellan Service och bilen började ticka efter ett tag . nu använder jag agrol spectra 5W-40 och bilen tickar inte och behöver inte fylla på olja. | |
|
Jo jag menar att om man har en bil som kostar 200-300 000, varför då snåla några hundralappar på olja? Det är ju en riktigt bra investering. Om man har en 316-90, som man kör till och från jobbet så kanske det räcker med noname. BMW rekommenderar vissa oljor, står på flaskan, LL98 och LL04. Ser ingen anledning att inte använda dessa. |
|
|
Självklart FredrikE39. Dessutom lämnar man in sådana bilar på verkstad för att få sin service och därmed automatiskt rätt olja, för att få sin stämpel i boken bl.a. Men att säga att Biltema-olja är till för skrotbilar tycker jag är fel, för så dålig är den inte enligt klassningen. Dessutom handlar tråden om lämplig olja till E34 från -95. bmw-johan175. Jag kör själv på Biltema 5W50 i min 530iA -93, den drar inte en droppe olja och tickar inte från lyftarna. Har också haft en 525i -91 och den drog en del olja och tickade i någon lyftare med "fel" olja. Till den fick jag använda esterförstärkt olja för att bli av med tickandet, men den drog ändå ca 2-3l olja mellan service. Men det var ju för att motorn var i behov en eller flera nya lyftare och troligtvis nya kolvringar! Den gick dock j-kligt fint precis som den skulle och det är kanske fallet med din bil också? En felfri motor drar inte olja... Har f.ö. kört med Biltema-olja på bana i min E30 320i 2.5 utan några som helst problem. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Den drar ju ingen olja med agrol olja. så varför köra med biltema när det blir biligare att köra med dyrare olja. | |
|
ok |
|
kicken |
hmm! ..anngående agrol så kan jag "slå ett slag" för den , vi har haft statoils produkter på motorsidan förr, var rena natten, lastbilarna drog olja och rök som f-n,..men sen vi startade med agrol så har vi inte annat änn att jag fick ta och byta rull-lyftarna på våran timmerbil, förmodligen skadade av "pisset" vi hade förut?.. vi har en td-70 som gått 28 000 timmar på den oljan, aldrig rörd (men filterbyte har skett mellan oljebyten).. så jag kan ju inte såga agrol..men en lokal oljeleverantör påtalade att biltemas oljor är bättre än vad en dyrare olja kan vara :-)....ja vad vet man? jag har haft agrols turbo super 15w-40 i 6,5td cheva diesel 33 000mil aldrig rörd.. men vad jag ska hälla i bimmern är en gåta...helsyntet får det bli, men vad??? kicken |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
kicken: Jag tycker du kan slå i Mobil 1 5w-40 som funkat utmärkt i mina tidigare dieslar. Vill du köra på en specialolja som är särskilt anpassade till en diesel avseende tryck och rengörande egenskaper kan du köpa/beställa Mobil Delvac i valfri viskositet. |
kicken |
bmw beroende, ok! ..ska se vad dom har för "godis" till just min lilla bimmer:-)...tackar, och god fortsättning .. kicken |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan så är den här oljan betydligt bättre än vad en normalolja var -95 då bilen och specifikationen för den samme tillverkades. Att slänga i biltema olja i en -95 är inga som helst problem. Jag tvekade inte heller att skvätta i det i min E39 då jag tror att oljerelaterade problem är nog det minsta man behöver bekymra sig om gällande en E39. När en E39 väl skrotas så tvivlar jag på at det sker oftare pga av att man har ej använt BMW longlifeklassad olja än en lite sämre olja. Kom ihåg att det är 11 år sedan det var -95 :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| 12 | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.