|
|
|
|---|---|
|
Kan snälla någon hjålpa mig, jag har feta problem med min sötnos, jag köpte bilen för ca två månader sedan, allt var felfritt, endast servad hos autoriserade BMW verkstäder, nya bromsar runt om, nyservad (koppling, bussningar lambda mm... stod det i annonsen... Sen en dag för typ två veckor sedan lr tre, så vägrade my "Green Nugget" starta, inte ens ett ljud från startmotern när jag vred om nycklen. Så jag ringde en vän som jobbar på bilverkstad (Hedbergs) och han kom över med batteri mätar instrument för att kolla batteriet, samtidigt kollade han om generatorn laddade, och den visade utslag sa han, så han trodde inte det var det som var felet, så han tog med batteriet till jobb och ladda det där, men det visade sig vara kortslutet... Så jag åkte bort till biltema igår, för att köpa mig ett nytt batteri på 68 Ah, och monterade det. Allt gick felfritt, jag körde ett par runder plus att jag körde hem svärmor efter julfirandet. Jag stängde av bilen för att hon var "seg" på att ta sig ut ur bilen, så tänkte jag: jaja, jag stänger av så länge, men sen efter ca 4-5min, så startade inte bilen, men man hörde ljud från start motorn, men den ville inte starta. Så jag ringde en annan vän, han kom över med sin bil och startkablar, så vi fick igång bilen, men efter ca 2-300 meter så började bilen rycka till, ABS lampan lysa konstant, instrument panelen lös mycket svagt och det blev immigt i bilen. Så jag satte igång fläkten, men då höll bilen på att dö, då körde jag ändå i 30km/h så jag fick stänga av fläkten och frikoppla bilen och gasa på hela tiden för att den inte skulle dö, vilket den gjorde efter ett tag. Så min kära fru satte sig bakom ratten och jag puttade bilen hemåt, vilket var GANSKA så pinsamt, men sån tur var, så var det på Norra Grängebergsgatan, här i Malmö, så det var inte så mycket folk, men jag fattar inte vad som är problemet med bilen.... Eftersom jag kör med svärmors lilla Skoda Felicia till jobb ibland, så har "beemern" stått stilla 3-4dagar i streck lite då och då sen jag köpte den. Så jag trodde att batteriet var kasst, men det hjälpte inte med ett nytt. Jag blir JÄTTE tacksam för svar :D Hoppas någon känner igen felet... Nåja, en RiKTiGT GOD JUL på Er allihop iaf. ;) mvh Mole | |
|
LÅter som generatorn har lagt av hade samma fenomen på min gamla 535a den ladda bara i blan ( korta perioder) så jag lämna in generatorn sen funka den klockrent om du mäter på batteriet när allt är svagt så får du nog reda på det om den laddar under 13 volt gör den det så är felet där mvh mikael Bmw |
|
|
Tusen tack, Mikael Både för snabbheten och svaret, uppskattas XTREMT mycket :D Mega God Jul på dig, min herre ;) mvh Mole |
|
|
Inga problem =) Bmw |
|
|
Köp ett Riktigt batteri nästa gång.. även om Biltemas batteri sägs vara på rätt Ampere, måste startamperen vara bättre än vad de har. Dock tror jag att laddregulatorn (kolen) eller generatorn gör att det laddas dåligt dessutom. Men ett batteri med dålig startkapacitet behöver bara laddas ur lite för att inte vara bra, ett med bättre kapacitet pallar oftast att starta om inte laddningen Totalt upphört.. |
|
|
Lyssna om du hör ett surrande när du vrider tändningsnyckeln till läge II , det kan vara bensinpumpen som lagt av likväl, inget ovanligt vill jag säga !! Mvh Niklas |
|
|
Jo ang batterier så har jag jobbat med lagerhållning, etikettering , fyllt syra mm och det är i stort sett samma jäkla batterier fast med olika etiketter punkt slut.... Då pratar vi standard batterier och inte redtop o yellowtop o såna grejer för de är i sin klass, men i normalklassen så byts det bara etiketter på dem och därmed amperetal osv på dem ..... Tänk lite med knoppen , det är blyceller som fylls med syra ingenting annat, syran vi hällde i våra batterier och mc batt, var samma till alla. Mvh Niklas |
|
|
Tack för alla svar grabbar, jag skall ta och kolla up detta i mellan dagarna ;) mvh Mole |
|
|
nikke25: Kan du utveckla lite hur du bedömmer batterierna? Pratar du om standard startbatterier av flooded typ eller även AGM, Gelbatterier osv? Hur är det med Red/Yellowtop (Optima) vs. t.ex Exide Maxxima? Syradensiteten på elektrolyten SKA vara samma vid fyllning till alla batterier, om de är av samma status, likadant torrladdade osv, skillnaderna ligger på helt andra plan. Jag tänkte lite men tvivlar på att alla batterier är av samma skrot och korn faktiskt. FP |
|
| nikke25: Ungefär som att säga att det är ju samma bensin i Alla bilar, klart det inte skiljer något i prestanda. Det är ju en förbränningsmotor som drivs av Samma bensin...Tänk lite med knoppen | |
|
Niklas: Men batteriet var helt nytt, efter typ 20 min körning sammanlagt så var det helt slut igen, jag misstänker att det är något som tjyvar ström, kan bränslepumpen göra det? alfatok: Är det verkligen skillnad på ett biltema batteri och bmw orginal batteri, och isåfall, vad skulle bmw batteriet kosta? Sorry boys, men jag är väldigt ny på meckar området, så Eran svar är till stor hjälp för mig, cause I love my beemer :-D men d förmodar jag att alla gör här :p mvh Mole |
|
|
... and I miss my beemer :''( mvh Mole |
|
|
Det låter som generatorn har slutat ladda. Då kan du köra en stund på ett någorlunda laddat batteri men det tar snart slut igen osv. Det är skillnad på t.ex Biltema och ett märkesbatteri, man får som vanligt vad man betalar för, det gäller det mesta. Du får räkna mellan 800-1000:- och uppåt för ett märkesbatteri, tag gärna till så stort som du får plats med. Generatorn får du låta kolla upp och renovera, eller skaffa en utbytesenhet hos t.ex Mekonomen eller någon bilelektrisk firma. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är tex kolen slut så tänds inte laddninglampan så batteriet tar slut utan förvarning och bilen kan ladda ibland om kolen ger kontakt tillfälligt. Byt kol och laddningsregulator är en enhet i de allra flesta fall. Kontrollera även att laddningslampan lyser när du satt på tändningen innan start. Gör det inte det byt lampa i instrumentet eller anslutningen på generatorn Det är stor skillnad på startbatterier, lågprisvarianten visar sig när det börjar komma nedåt -15-20C det är då man upptäcker att man får vad man betalar för. ///MVH Hasso Länk |
| Länk | |
|
Oki, mina herrar, tackar för eran svar :D Jag köpte en generator på skroten så länge, nu i jule tider, så får jag fixa ett bättre batteri senare ;) Tack igen för hjälpen och förklaringarna, det uppskattades biggie :D mvh Mole |
|
|
Varta batterierna brukar tåla allt =) men det ska räcka med ett biltema på den bilen syrran har en likadan med biltema batteri och funkar klock rent Bmw |
|
|
Äntligen, mina herrar, nu så, jag klara ej av själv att byta, men en polare fixade det, fick bli en ny generator från en -95 Aut, såg lite annorlunda* (va fan, är det ordet felstavat lr det är bara jag som är trött????) ut, så han fick böja en grej för att den nya skulle få plats, men det fixa sig i slut ändan... :D Tack så jätte mycket till ALLA för svar och tips och om batterierna och dyl. ;) Väldigt uppskattat, skönt att veta att det finns fler som är villiga att hjälpa andra, när dom kan :D Thx MvH Magni |
|
| kanske bensinpumpen har gått så va de på min | |
|
Måste fråga, vad skulle ni ha valt ett batteri från global eller ett powerbatteri från micro? Motivera erat svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.