AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.965

Motorhaveri M52TU

Sida 1 av 2
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Nu är de så att min motor har havererat. Den går inte ens runt. Startade bilen en kväll och hann köra 200m innan den dog helt och hållet. Efteråt så var motorn nästan tom på olja. Verkar som att den har tryckt olja i avgassystemet.
Bilen har gått ca 13000mil och den är fullservad på verkstad.
Någon som har någon teori om vad som kan har hänt?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Tycker att det verkar konstigt om den skulle ha tryckt ut oljan i avgassystemet.
Det låter dock som att oljan tagit slut och att motorn skurit.
Lyste oljetryckslampan?
Hur länge sedan var den inne på service?
Har du haft koll på oljenivån?

Mvh Håkan
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Oljenivån har jag haft koll på, och den har varit bra hela tiden. Och det har inte varit några läckage vad jag har sett.
Ingen varninglampa har lyst utan när bilen stannade så började "motorns avgasvärden har försämras" lampan att lysa..
Det måste ha varit någonting som har hänt plötsligt att den har tryckt ut oljan för varken oljetryckslampan eller oljenivå lampan har tänts..
Råkade själv utför samma fenomen det visade sig att de
va igensatt vevhusventilation så jag sätter en slant på
att de är de.
Jepp, det är vevhusventilationen, ett förekommande fenomen vintertid på mina breddgrader. Temperaturen skall ligga och pendla mellan plus och minusgrader för att den skall frysa och och täppa igen. Du bor i kiruna ser jag, rene rama göteborgsvädret däruppe alltså. Trist i alla fall då det kan i värsta fall bli frågan om motorbyte att dömma av din beskrivning.
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Hur ser man om det är vevhusventilationen?
Motorn har dom inte öppnat än bara konstaterat att den har skurit så motorbyte kommer det att bli.
Enda man vet och ser är att det är olja i avgassystemet.
På vad sätt har dom konstaterat att den skurit?
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Det vet jag inte exakt. Men motorn går inte runt iallafall..
Vem är det som ställt diagnosen att motorn skurit? Är det kanske "Muhammeds Bil & Pizzeria":-)? Skämt åsido, inte så troligt att motorn skär om oljetryckslampan inte varit tänd, o denna lampa tänds så fort trycket understiger gissningsvis 0.5 bar. Iofs kan du ha kört omkring med tokigt lågt oljetryck en längre tid men det borde man märkt på att det då och då tickar från ventilerna, samt kanske andra diverse konstiga ljud...Jag sätter mina slantar på vevhusventilationen jag med. Om motorn spinner runt fint på starten så har den inte skurit (nu förutsätter jag att du inte råkat ut för kamkedjebrott, vilket är högst ovanligt)
Motorn kan mycket väl ha skurit om "all" olja har tryckts ut och du har kört vidare utan att märka detta...
Powermac: Inte på 200m (har sett en mekaniker köra sin Opel 1.9-liters motor helt utan oljetryck i ca 2 min med varierande varvtal, skar inte. Problemet med bilen var just att oljetrycket var noll, även efter kontroll av oljepumpen, förmodligen skit/stopp nånstans. Sen att det inte var/är nyttigt är en annan sak..) o oljetryckslampan lyste ju inte...
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Men Fredrik N skriver ju att motorn inte går att få runt, så något måste det väl ha hänt. Även om jag inte begriper riktigt hur oljan kan ha tagit slut utan att oljetryckslampan indikerat.
VonRon: Frågan är vad han menar med att den "inte går runt"? Startar den inte men går på startmotorn? Om den inte går runt alls (dvs tok-skurit) så är det hela högst underligt...För allt-som-oftast så brukar en motor gå att köra på startmotorn utan problem även om kedjan gått av...Kan kanske va en kolv som satt sig på sniskan eller något annat "trevligt" o högst ovanligt...
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Tycker det är svårt att tolka Fredrik N på något annat vis än att vevaxeln är stum.
Håller förövrigt med helt och hållet.
Motorn trycker ut oljan på 3 sek sen stannar bilen.
Se till att byta filtret till ventilationen och kolla alla slangar så det är
fritt blås byt tändstift ny olja kör runt motorn ev tunn olja i alla cylindrar
innan du kör runt motorn går den igång kör en sväng och blås ut motorn och katarna ordentligt byt sedan olja och filter.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
På åtminstone E39 så går startmotorn ej runt om batteriet är under 50% laddning. Detta är bilen själv som slår ifrån. Kan kanske missuppfattas som att motorn har skurit?

Svekke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har tydligen hänt att BMWs motorer pga frusen vevhusventilation så oljan går ut i cylindrarna och leder till att vevstakarna kröks. BMW vägrade byta in en X5 som hade haft problem med med frusen vevhusventilation och som hade åtgärdats på samma verkstad/försäljare som skulle byta in bilen en tid senare . BMW krävde att kunden skulle stå för ev senare reparationer/eller kontroll av motorn om dom böt in bilen, Så det händer, inte enbart BMW att motorn havererar pga frusen vevhusventilation.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Kan vara som du skriver i detta fall...Hilmla tråkigt isf...Men ja undrar hur i helsike trycks oljan in i cylindrarna? Via insuget så att säga?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det sägs följande som förklaring.
När oljeavskiljaren fryser så kommer oljan in i cylindrarna via insuget, fyller upp cylindrarna tills motorn stannar!
Varför stannar den?
Jo för att en motor kan inte komprimera olja i ett förbränningsrum vilket leder till att den kolven STANNAR!
sannolikheten är stor att kolv/vevstake eller vevaxel tagit skada!

Om man med säkerhet ska säkerställa att ingen skada skett måste man lyfta toppen samt mäta upp kolvhöjd osv.
Körningar med många kallstarter utan att bilen få bli rejält genomvarm, samt de yttre omständigheterna av växlande temperaturer är en orsak till att det bildas onormalt mycket kondens som fryser.
Händer ganska ofta oavsett bilmärke, men det är sällan det leder till motorskador, men det förkommer.

///MVH Hasso
Länk
Att inte någon uppfinner någon form av värmare till vevhustjohejet, men det kanske inte är aktuellt att öppna plånboken för något sådant INNAN olycka har inträffat. BMW:s restvärmetermos borde bli sambo med vevhusventilationen... ;)
Fr
327
FredrikN
Porsche 996 C4 X51 -00
Bilen står hos en auktoriserad bmw verkstad. Enligt dom så är det utbytesmotor som gäller..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.