|
|
|
|---|---|
|
Kan man på något sätt få en rappare gasrespons på en 735i -88:a ? Tack på förhand /M | |
|
Byta spjällmotorn brukar göra en hel del på gasresponsen har jag hört. Byta stift, luftfilter, tänddetaljer. Sen har du kattarna som du kan rensa. Måste nog sitta kvar men tror inte dom behöver fungera på en 88'a. Dom snor några hästar. Trimkam, chipp och lite större avgassystem. Lätta bilen lite? reservdäck, verktyg, domkraft Kanske tanka shell V-power. Finns några som hävdar att det gör lite skillnad. |
|
|
Det är nog bara att fåtal 735 som har elektronisk spjäll, annars är det bara vanligt med vajer från pedalen. Någon så där väldigt rapp motor blir den nog inte utan stora ingrepp, den är byggd för att gå mjukt och fint. Men visst ska den svara på gas, tvekar den eller nästan dör när man kliver på så se över tändningen. Dålig gnista drunknar i extra soppan när man gasar till snabbt. //Magnus |
|
|
Jag skulle tro att en konvertering till elfläkt istället för den tunga originalfläkten kan ge lite respons, har tänkt på detta själv. Skulle gärna haft lite ballare respons, men som sagt så är det ju en lugn bil och en lugn motor. |
|
|
Tack för svaren, jo jag har elektroniskt spjällhus så det kan man ju göra, läste någonstans att man kunde släppa på någon fjäder också för att få bättre svar, vet ni något om det? Hur blir det med chipning? Klarar bilen av det utan att för mycket går i sönder o blir problem? Finns väl inga knacksensorer på min motor, så det borde inte göra skillnad med V-Power. /Marcus |
|
|
Att lätta svänghjulet brukar också kunna bidra till lite rappare motor. God Hjul! =) Mvh Johan. |
|
Paap Reeder |
Ang el-fläkt så är det väl så att om man inte ligger nära kokpunkten pga kökörning en varm sommardag så slirar fläktkopplingen till 98% och vinsten med el-dito blir marginell skulle jag gissa. Att "skynda på" gasresponsen genom att släppa efter på mottrycksfjädern på spjällmotorn kan ha motsatt effekt eftersom lambdan läser av och håller br.blandningen kring 1,0. Gaspotenstiometer + box + spjällmotor bildar tillsammans med LMM en "tankeenhet". Skulle motorn orka varva upp snabbare så hänger sensorerna väl med. Det är bara så att en -88:a/E32 med M30 är ingen raket om man säger som så. Vilken bakaxelutväxling kör du med? MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.