|
|
|
|---|---|
|
sitter å funderar över det här med avgassystem och så... behövs ju ett visst mottryck för att motorn ska gå som bäst... men varför är det egentligen så? | |
|
När avgasventiler(na) öppnar så åker ju avgaserna ut. Med dessa så åker även en del oförbränt bränsle ut. Eftersom bränslet är tyngre än avgaserna så åker detta ut sist. Ok, med ett visst mot tryck i avgas systemet så tvingar de gaser som nu befinner sig i grenröret-katalysatorn tillbaka det oförbrända bränslet in i förbränningsrummet på nytt pga högre tryck i avgas systemet än i förbränningsrummet. Detta ger en slags "överladding" utan turbo. Detta gäller givetvis bara om kamaxeln (axlarna) är uträknade så att de håller öppet ventilerna så att nåt hinner komma in på nytt. Detta är ett mycket varvfixerat fenomen. Exempelvis "knycken" man känner vid.. ex. 4500 rpm.. kan bra vara detta som börjar arbeta.. Har inga vetenskapliga bevis på nåt men.. Hoppas nån förstår sig på min förklaring.. |
|
|
Här är en ganska vettig artikel tycker jag. Länk |
|
|
ok, har jag förstått detta rätt nu så är det alltså så att insug- och avgasventilerna under en viss tid är öppna samtidigt. för att då förhindra den färska blandningen från att slinka rakt igenom så finns ett mottryck på avgassidan? |
|
| Overlap. | |
| Stämmer bra.Det är på låga varv och mellan registret som det är viktigt med avstämt avgassystem 5000rpm och över det så skulle det vara bra med så lågt mottryck som möjligt. | |
|
I see! en liten följdfråga på detta då.... hur blir det med en turbomotor då? en med standard sugkam vill säga. den borde ju logiskt sett behöva ett större mottryck än laddtryck men det är ju teoretiskt omöjligt!? |
|
| ingen som vet hur det ligger till med turbomotorer? | |
|
Turbon ska ha så lite mottryck som möjligt, helst 3 tum eller mer fram till katalysatorn. Mindre mottryck = lägre temp, bensinturbo blir mycket varmare än dieslar. Ju större turbo desto större dimension, vanliga små mitsu/T3/GT25 klarar sig med 2,5 tum t.ex. Mvh |
|
|
jo själva turbon ska ju ha så lite mottryck som möjligt.... men turbon i sig lär ju skapa ett rätt bra mottryck för motorn... där kommer min undran: behöver turbomotorn ett större mottryck än en vanlig sugis pga högre insugstryck? |
|
|
Nej, det behövs inte - men en liten turbo ger ett högt mottryck på högre motorvarv vid (alltför) höga laddtryck som försvinner som värme. Turbon ger inget större mottryck innan den når sitt "övre" arbetsområde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.