|
|
|
|---|---|
|
Finns det ingen sådan standard i 1-serien eller? I alla andra BMW och andra bilar också för den delen så har det funnits. Har ju en massa gadgets som man behöver ladduttag för såsom Nav, Kameravarnare m.m. | |
|
Det finns ett uttag alltid, tar du rökarpaket (0:-) får du ett till. Förvaringspaket ger ett uttag i bagageutrymmet. |
|
|
Dom borde kalla det nåt annat än rökarpaket. Lätta att missa annars. I did. Min BMW120d: Länk |
|
| OK, men var sitter den man har då? Det sitter en plugg vid AUX ingången, är det den eller? För framför växelspaken sitter den bara en topp "kopp" eller vad man ska kalla det, ett förvaringsfack helt enkelt. | |
|
Velgro Är det ciggaretttändaren du är ute eftger eller endast elen från den? Under pluggen finns elen för att ladda tex mobiltelefon men vill du ha tändaren måste du ha rökarpaketet som inte kostar något extra |
|
|
Jag kommer att ta utan rökarpaket - koppen är mycket snyggare än luckan och tändaren... Misstänker att elen är framdragen till mittkonsolen ändå om man vill ha el till ngn kul pryl. Idag har jag 12V till både en ipod och till min mobil utan att använda cigguttaget på min a3... |
|
|
Ja det är bara elen jag var ute efter och hittade uttaget igår när jag kollade. Det sitter som sagt ingen tändare utan bara en plastlugg där istället, därför blev jag konfunderad. En annan sak, vet att det diskuterats i tidigare trådar och har läst en del av dessa. Hur är Mehrleistungs effektboxar, är det bara som så att dom sprutar in mer bränsle för att få upp effekten eller är det något annat som tunas? Man är lite sugen på en box, har kört farsans 535d för länge i tjänsten så nu känns 120d ganska trött dessvärre. Man kommer säkert att vänja sig, men funderar ändå på en effektbox. KCR, Mehrleistung eller vad ska man ha, vad rekommenderar ni som kör med box? Offtopic, ber om ursäkt för detta. |
|
| haha - det är ju din egen topic... | |
|
Jag har kört min (numera sålda) 120d med box från Mehrleistung.com (eller, som dom egentligen heter, Hühr & Partner), och den fungerade utmärkt - nye ägaren köpte bilen med box, så jag skaffade en ny, likadan till min nya 320d E90. Bägge bilarna går markant bättre med box, utan att förbrukningen ökar alls egentligen (utom när man gasar mycket, förstås....) Såvitt jag kunnat utröna, funkar mehrleistung-boxen på samma sätt som övriga 'plug-in-boxar' (inkl KCR, vad dom än påstår); den 'förfalskar' signalen från trycksensorn på Common Rail:en, och lurar därmed original-insprutet att pytsa in mer bränsle. Man utnyttjar helt enkelt det luftöverskott som alltid finns i en diesel, och skickar på så mycket bränsle att motorn går 'på gränsen' till att få för mycket bränsle. På 120d:n, som saknade partikelfilter, märktes det ibland på att det blev en liten svart rökpuff vid hastigt pådrag (dvs det blev något 'fett') innan turbon hann börja ladda fullt. På 320d:n, som har partikelfilter, märks det inga rökpuffar alls.... Ska man ha en mer seriös effektökning än så, får man lov att mappa om original styrbox - det är betydligt kostsammare, krångligare och dessutom kan man inte snabbt återställa motorn till original. Enda nackdelen jag kan komma på med boxen är, att förbrukningsmätaren visar ca 20% för lite, och därmed blir också snittförbrukning och räckvidd fel på färddatorn. Det kan jag stå ut med.... Sen misstänker jag, att också serviceintervall-instrumentet blir lite lurat. Det kan därför vara klokt att byta olja lite 'i förtid', eller, som jag planerar göra, göra ett extra oljebyte mitt emellan de ordinarie. Allt som allt kan jag rekommendera boxen från mehrleistung - den håller vad den lovar, till ett klart rimligt pris! /// Gunnar E. |
|
|
Funderar själv på en box från antingen Länk eller Kelleners Sport. Verkar dock uppstått lite småproblem om man har partikelfilter på vilket alla 120d har sen en tid tillbaka. Får dock se vad som händer :) Finns en del intressant att läsa om boxar också på sidan jag länkade till. |
|
|
High end chip från Dieseltech verkar mycket intressant. Det tar tydligen över motorstyrningen externt så att motorn arbetar "på riktigt" och inte bara luras att trycka i mer bränsle. Jag pratade med utvecklaren en stund och han gav inte mycket för dom vanliga boxarna. "En sån kan jag bygga för 60 kr". Deras high end chip är patenterat och dom ska även snart kunna erbjuda att man kan stänga ner styrningen eller hela bilen med sin telefon samt spåra den. Mycket sugen på en sån men först ska jag nog köra 3-4 hundra mil till. Min BMW120d: Länk |
|
|
Hej, Blir inte riktigt klok på hur mittkonsolen ser ut med el utan rökarpaketet? Luckan som finns framför växelspaken, finns den endast om man beställer med rökarpaketet? Om jag förstår det hela rätt så ger rökarpaketet en extra 12v uttag men är också en tändare? Hur ser mittkonsolen ut utan rökarpaket? Jätteglad för snabbt svar! Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
| CompactK: Om du beställer rökarpaket så får du lucka med askkopp och tändare. Utan rökarpaket så får du ett skålliknande förvaringsutrymme med gummibotten. Du kan t. ex. lägga mobilen där. | |
|
TACK!!!!! Självklart måste jag ha rökarpaketet då....inte så snyggt med detta andra gummiliknande utrymmet! Tur man inte missade det, hade stört mig som satan annars... Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
| Jag tog utan rökarpaket, skönt att ha något ställe där man lätt kan lägga mobil och div saker på. Under armstödet har jag pluggat in en 4-ports usbladdare som man kan ladda mobil, ipod, gps & etc med. | |
|
Jag har inte rökarpaket på min 07:a. Betyder det då att jag inte kan använda navigator? jag hittar liksom inget uttag till den?? |
|
|
Jag har inte heller rökarpaket för att jag ville ha ett bra fack för mobil + snus. Men jag har ändå ett uttag under armstödet. Ett sånt uttag har väl alla? M v h |
|
| Det sitter en svart knopp över hålet men den går inte att ta loss. Sitter fast tror jag bestämt. | |
| Kan tillägga att det sitter ett AUX uttag under armstödet. | |
|
Den svarta knoppen var bara att dra loss på min. M v h |
|
| tur man har stryketräant på sistone. Jag fick loss den där knoppen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.