|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en 750 med hög hc. den har bra ca:26 på 2500rpm men på tomgång har den närmare 200. co är: 0 och lambda 0,98. jag har bytt: stift, kablar, rotorer, fördelarlock,lambdasonder och olja. utan stort ressultat. det är ingen olja på stiften och den går rent har även kollat efter läkage insug (gas) och avgas sidan men hittar inget. ska även tillägga att hc halten var hög för ca 2år sen och då renoverades topparna på bmw och då blev detta bra hade då gått ca 17t och nu ca 21t. kan detta oljeläkage gjort så att kattarna blev förstörda? hjälp mig snälla har bilen till jobbet varje dag (blir snart körförbud) | |
Paap Reeder |
... hur är vevhusventilationen? Om du inte har tycker jag du skall byta de s.k vevhusventilerna och få dom med "vita pluppar" ... d v s vita nitar i mambranfästet i röret. Vid tomg har du ett undertryck i plenum som heter duga och funkar inte dessa ventiler kommer oljedimma att sugas in i plenum med störd förbränning som följd. 1 st 11 15 1 718 642 1 st --- " --- 713 och 2 st 11 15 1 720 131 Totalkostnad under 500:- v ill jag minnas. Påstår inte att det löser problemet men jag skulle byta dom om det inte nyligen bytts för typ 2-4 år sedan. MVH /// Paap R |
|
Hmmm...även jag har haft problem med ventilerna som Paap skriver men med ett omvänt resultat. Ventilerna var på min E32:a täta vilket skapade ett stort tryck i vevhuset som i sin tur förmodligen tryckte upp oljedimma förbi oljeringarna och in i förbränningsrummet. Efter byte av samtliga slangar och membran gick mina HC-värden ned radikalt. Det verkar uppenbarligen som vevhusventilationen kan skapa flera olika sympton. Jag håller med Paap i hans diagnos, börja med att byta dessa delar. God Jul Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
jag ska prova detta tack för hjälpen. för dom är ej bytta sedan bilen va ny. (han har varit ducktig med dokumentation på ALT) |
|
| Läkage på avgassystemet innan kattarna kan väl ge konstiga HC värden? | |
|
jo men de har ja kollat. |
|
|
nu har jag bytt dessa 1 st 11 15 1 718 642 1 st --- " --- 713 och 2 st 11 15 1 720 131 men det gav inget ressultat. något annat tips? |
|
|
HEJ! Jag hade samma värden på min 750-89 36000mil första gången jag besiktade efter att jag köpt bilen, körde i stort sett bara till bilprovningen eftersom den hade varit avställd ca ett år, och fick hc 200 på tomgång. Till nästa besiktning bytte jag 2st tändstift som var sotiga tankade 98 ingen k-sprit och körde den ordentligt varm på 1an sista biten till bilprovningen, fick hc 89. |
|
|
Om du lyfter på oljelocket med motorn på tomgång, har du då över- eller undertryck i motorn? Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
Paap Reeder |
... hm! ... men har den lagt upp mycket olja i plenum tar det en tid innan den blir s a s "förbrukad. Var vevhusvent igensatta? Vid nästa besök på bilprovningen så kör den varm samt sedan 6-10 km med ett varv på 4500-5500 och avpassa det så att du precis kommer fram till bilprovningen. Gör inget om du snurrar runt bilprovningen på "låst 1:a" men varvet måste vara minst 4500. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.