|
|
|
|---|---|
| Ja som rubriken lyder alltså, min automatlåda låser sig på 3:an när den blir varm.. Den fungerar som sagt perfekt innan dess. Finns de någon som vet hur varm oljan ska bli i bmws automatlådor? Misstänker att den blir för varm då jag nästan skållade mig på oljan vid ett oljebyte tidigare i veckan i hopp om att den skulle bli bättre. Köpte bilen i de här skicket och tänkte då att jag skulle byta lådan. Men de kanske finns en lösning på problemet? | |
|
Vilken årsmodell? Har du M eller vinter program? Programknappen kan få knäppen så att det går i M eller vinter läge. molle |
|
| Det är en 91:a Jag har sport o vinterläge på den.. Men de kvittar vilket körprogram jag väljer.. Den låser sig ändå helt på 3:e växeln efter en stunds körning.. Sen går den bara på 3;an i både start o kickdownläge oavsett vilken vilket läge jag ställer växelväljaren i.. Skumt.. | |
| e30 eller e36? | |
| Det är en e36:a | |
|
jag undrar oxå då jag har den bilen nu ...är det bara å satsa på växellådsbyte? Har iaf köpt en växellåda med tillhörande styrbox.. men hadde ändå varit skönt att slippa byta låda. Molle325.. fram med dina kunskaper nu, är det någon som kan detta så är det du .. lite mer info bilen är en e36 -91 .. oljefiltret i lådan var stämplat 1991.. så det är ju aldrig bytt å vi bytte det inte heller när vi bytte olja (var ingen som hadde det hemma när vi skruvade) kan det hjälpa med filter och oljebyte ? eller är det bortkastad tid och pengar ? |
|
|
Ted81: va? bytte du bort touringen eller skaffat en till? Kan det vara fyran den går på? Funkar backen när det händer? Då kan det vara så att lådan inte får ström. Utan ström går lådan bara på 4an på alla framåtlägen och backen i R-läget. I så fall, kolla glapp i lådans strömförsörjning. molle |
|
| De kan vara möjligt att de är så att den går på fyran.. Den varvar ca 2500rpm i 90km/h och 4000 i 140km/h då den låser sig på den växeln.. Backen fungerar oxå som den ska i R läge. Värt att leta efter glappkontakt som sagt.. | |
|
Molle325: nej touringen har jag kvar, thexaz är en kompis som har tröttnat på sin bil å som en god vän så lättade jag hans bekymmer. var ska man kolla efter glapp?? nu börjar det bli intressant? |
|
|
Det verkar som det kan vara så att den endast går på fyran på alla framåtlägen och backen i R läget medan P och N funkar som vanligt??? Ingen failsafe varning?? Kolla först att varninglampan för växellåda fungerar i tändläget före start. Funkar den talar för att det inte är failsafe och då är det första jag tänker på strömlös låda eller felaktiga solenoider. Styrboxens relä ska mata lådan med ström via stift 13 i kanonkontakten på lådan. Kolla att du har spänning här (minst 5 V) i tändläge 2. Mät när lådan är varm och felet uppstått! Passa på att kolla glapp i kanonkontakten. Vrid, dra ur + lite kontaktspray... Är det ingen spänning på stift 13, gå vidare med koll av styrboxens strömförsörjning. Är det spänning på 13, gå vidare med en djupdykning i lådans strömförsörjning. Hör av dig när du kommit så långt. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.