|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sedan är de väl en stor skillnad på en E36 M3 cab från 1996, och en E46 M3 05. En sådan ny M3 är mer bruksbil, den tål åretruntkörning, samt med tanke på den höga kostnaden/värdeminskningen hade jag garanterat låtit den rulla året om. En M3 cab från 96 är ju snart 11 år gammal, mer att betrakta som entusiastbil om den är i välvårdat skick, en sådan hade jag inte kört vinter med, då risar den snart ner sig, rostar etc. BMW CS #5139 |
|
|
Åldringsmässigt så får vinterkörning med snö + salt en bil att se risigare ut. Kör du en bil 1 år (sommar + vinter) så hade motsvarande sommarkörda bil kunnat köra 3år och ända sätt likadan ut med tanke på rost m.m. En bil tar rejält med stryck på vintern så är du pedant så ställer du av bilen. Bryr du dig inte så varsågod. Lite som med att röka, röker du inte så sert du yngre ut, lever längre m.m. Men vill du röka så bryr du dig inte det går ju i alla fall. På samma sätt kan du även köra på vintern med en fin bil. Det är upp till dig. Rostskyddsbehandling hjälper lite men glöm att du kan köra på vintern och ändå inte ta skada på bilen. Jag kör själv på vinter, för att jag är bekväm av mig. Vill inte köra något skit halva året bara för att bilen rostar lite, det är sånt man får ta. Dock så ställer jag av M3 redan i början på hösten. Inte lönt med en så snabb bil på vintern. Behöver jag säga att jag är rökare också? |
|
| beror ju på var man bor också, där jag bor har jag sett betydligt fräshare (inge rost) 40000 milare som körs årent runt än några sommar bilar, så det jag vill säga vintern gör ingen skada på bilen, men saltet gör det | |
|
Jag tyckte mina M kontur fälgar på min M3 3,2 Limo blev lite maattare efter en vintersäsonng, |
|
Lars Jakobsson |
Att saltet skulle vara den avgörande faktorn lär väl dö med den här "vintern", det har varit som mest nån minus grad nån dag..annars minst 5+ grader... inga som helst problem att köra då, spolar dessutom av bilen nu efter varje lite längre åktur. Och jag kommer aldrig köpa en Norrlandskörd igen, så mkt stenskott och sönderblästrade.. nej fy fan.. tacka vet jag den här svenska vintern i mellan Sverige :p Känns som vår varje dag. :P |
Lasse Karlsson |
Men kom igen!! Det enda ni snackar om, vad det gäller saltet, verkar vara rosten!! men övriga bilen då????? Det går säkert bra att köra kärran året runt o ändå hålla den i topptrimm om man tex har egen tvätthall med lyftare osv!! men vem har tid och ork att tvätta och sköta bilar 2-3ggr/vecka pga att man kör många mil i "vinterskiten" Hade min pärla inne på tvätt, vax och lackförsegling i början på November och sen har jag kört några ynkliga mil i "sörjan" för att lufta kärran lite. Sedan var det dags att tvätta noggrannt, och nu är hon inställd för vintern. Men det jag skulle komma till är att på de futtiga milen jag körde i skiten hann salt sätta sig på framför allt på framskärmar såpass att det känns som sandpapper när man drar på dem med fingrarna!! Salt är ett satans otyg som förstör bilarna!! och det är ju inte bara rost, som är problemet!! Bromsar, fälgar, stötdämpare, fjädring, underede, avgassystem, ja hela bilen mår ju piss av saltet som förvisso säkert räddar liv!! men det är ju rena MORDET på våra bilar!!! Så jag må ju vara fjollig o larvig!! men jag tycker min bil är för fin för att utsätta för mycket av skiten!! HA DET!!! |
| Jag använde min året runt och kommer använda nästa bil året runt. | |
| Köper jag en ny eller lätt beggad M3 eller liknande så vill jag för sjutton använda bilen. Den är ju byggd för det! Jag är noga med skötseln av bilen. Tvättar ordentligt 1 gång i veckan och eventuellt efter behov ge den en snabb avsköljning. Städar ur och parkerar den på rätt ställen :) | |
| hm lackförsegling mm måste ju göra skadan mindre på bilen eller?? samt tvättning regelbundet? har sett hur många som helst cabbar som kör iår hm är de milda vintern eller? | |
|
sköter man inte om bilen oavsett årstid så får den stryk fast inte på samma sätt, kör man bilen på vintern och tar hand om den så tror jag inte den får mer skada än normalt, vi har en Audi A3a i familjen som är körd av min syrra och hon tvättar den typ 1 gång i månaden, bilen är en 98a och inte en enda tecken på rost den har tom 18k på mätaren för min del är det enda som är jobbigt under vintern så är det stenskotten och där kan man justera det något med körstilen. jag kommer ihåg en äldre herre från detta forum som sa nåt klokt för nåt år sen vid en träff so vi hade. "Bmw ägare köper inte en bil, de köper en tavla som de gillar att titta på" |
|
| Glöm inte bort i diskussionen att era bilar också har en rostskyddsgaranti från BMW. | |
| någon som vet när snön kommer skarpa funderingar på att rulla ut bilen=/ | |
| Kort svar: Ja, jag kör bilen året runt! | |
|
jag skulle vägra att använda en någorlunda ny m3 m5 eller vad det kan va som museeföremål. Jag anser att om den sköts väl både sommar o vinter borde det inte var anån fara o använda den på vintern varför köpa en skitbil bara för det är vinter? en m3 är ju byggd som en bruksbil så varför inte? |
|
|
Så klart den ska köras på vintern. M-diffen är som gjord för vinterkörning och att vara utan pärlan under flera månader skulle framkalla ett kroniskt begär som aldrig skulle gå att bota. |
|
|
Verkar ju ruskigt dumt att ställa sin bekväma bil med värme, antisladd och andra bekvämligheter för att sätta sig i en gammal rosthög hela vintern. En bil är i min mening till för att brukas, dagen jag inte har "råd" att bruka min bil året runt har jag köt en för fin bil för min plånbok. |
|
|
Bjorn_h: Saxat ur annan tråd "Jag hade fått en premie på 46000/år med orginalförsäkringar. Kommer nu dock att ha den försäkrad på pappa." Om du inte har råd att stå för försäkringen själv är det kanske inte läge att sticka ut hakan angående att ha råd att köra bilen året runt... Tror inte det är en ekonomisk fråga för de flesta som ställer av bilarna vintertid utan snarare att vinterkörningen är slitsammare för bilen än sommarkörning, så enkelt är det ju bara. Vissa tycker det är värt, andra inte. Min M3 får i alla fall sova på vintern för jag tycker den tar onödigt mycket stryk annars. Cabben däremot går året runt men det är ju off-topic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.