AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.146

hej hur många kör med sina m3or på vintern?

Sida 1 av 2
hej har en m3a cab av 96årsmodell hm undrar om de är några problem att köra året runt me en sådan bil?hm tänkte göra en lackförsegling till nästa år å köra året runt går de ??hm nu är den avställd=) funderar lite bara
ja
190
jalpina
Alpina B10 Bi-Turbo -92
AlpinaCS #004
Självklart går det att köra året runt med den om du nu vill göra det och inte har en annan allround bil istället.

Var försiktig med effekten bara.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
tycker absolut att du ska ställa av den, då det börjar rosta rätt fort och att du behåller värdet bättre om den inte är vinterkörd, eller åtminstone lättare att sälja. har ingen m3 själv men jag ställer av min 325a varje höst.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
325ipower: På vilket sätt behåller du värdet på bilen om den inte ör vinterkörd? Och hur vet du som köpare att bilen inte är körd på vintern? :P

// M.v.h. Daniel
robert pentén
köper hellre en bil som man ser inte körts på vintern, det kan man kolla upp i papprerna hur länge den varit avställd. än en bil som körs året runt.
då den har lättare att rosta vid senare tillfällen

därför behåller man värdet på bilen om man visar att man är rädd om sin bil, visar man det så visar man oxo att man tagit hand om den rätt = lättare att sälja

12.2 // 192km/h
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Om du har tittat på en bil undertill som inte har varit vinterkörd så ser man det ganska snabbt att det inte är någon rost under, kanske minimalt med ytrost på bärarmar och bromsar. Efter några år i vintersaltet så börjar det visa sig rätt ordentligt. Men det är upp till var och en hur de vill göra. En bil som inte är rostig är ju värd mer än en som är det, eller är det bara jag som inte betalar för rosthögar?
Sp
3.093
Spajjjs
Tycker att det finns viktigare faktorer att se till. Men ska inte starta en debatt här. Alla tycker vi som vi gör, jag tycker iaf att en bil är till för att köras, året runt.. iaf när man snackar om en vanlig bil och inte bilar i miljonklassen =)

// M.v.h. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
ska förtydliga mig lite.. Självklart är en rostfri bil mer värd än ett rostvrak. Men att säga att en bil som inte körts på vintern är värd mer än en bil som är körd på vintern tycker jag är fel, då det säkerligen finns bilar som inte är vinterkörda som är rostigare än bilar som är körda på vintern.

// M.v.h. Daniel
robert pentén
men vi som gillar bilar som är omhändertagna och som man varit rädd om föredrar bilar som ej är vinterkörda.

12.2 // 192km/h
Sp
3.093
Spajjjs
Jag gillar oxå bilar som är väl omhändertagna och som förra ägaren varit rädd om. Men de finns så mycket vikigare faktorer än att den inte ska vara vinterkörd. Sen bara för att den står som avställd så kanske det körs med den iaf. Säg till affären en gång för att slippa skrapa bilen som står ute. Salt kommer på bilen, sen in i värmen igen. Hur bra tror du det är?

// M.v.h. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
Nu skulle jag ju inte debattera här så jag ska inte skriva mer i denna tråden.

Helt ifrån topic oxå så. För att hålla sig till topic.
Hade jag velat köra med cabbe på vintern så hade jag iaf skaffat en hardtop till bilen. Sen e kanske inte en M3a bästa bilen att köra med på vintern, pga effekten =)
Finns det ASC eller DSC i -96an?

// M.v.h. Daniel
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
rent generellt så är det varje dag man säljer en M3a på nätet då det fattas pengar hos köpare för det mesta och dessutom på tok för många som fönster shoppar som min tjej brukar säga :)) så för det mesta så byts dessa bilar in visseligen kan man förlora litte på affären men man slipper allt krångel och av alla bilar jag sålt och köpt så har jag aldrig fått en fråga om de har vart vinterkörda vilket alla har varit också.
En bil är en förbrukningsvara som ska användas varför köper man den annars, och ingen någonsin kommer tacka dig vid en eventuellt försäljning för att du har tagit hand om den eller inte kört med den på vintern.

Hur många av er som åker nyare bilar har tittat på bilen underifrån vid köpet ?
robert pentén
köper man en m3a som andra bil gissar jag inte att man ser det som en förbrukningsvara,, köper man en piss bil anser man att det bara är ett fordon för att förbruka och ta dig från a till b.

med entusiastbilar är det inte samma sak, man kör dom på sommaren och är rädd om bilen, iallafall dom med vett nog för något sånt.

bilar jag sålt har jag blivit tackad för att den inte är vinterkörd, jag köper aldrig en bil som varit vinterkörd, och tackar säljaren för att den är i fint skick.

12.2 // 192km/h
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Ok, kanske ska förtydliga mig lite också. Anledningen till att jag ställer av min bil är för att jag har den som entusiast/sommarbruksbil och då jag tänkt att behålla bilen så vill jag att den ska va så fräch som möjligt och därför kör jag med en annan/billigare bil på vintern. Klart att bilen ska köras och brukas men jag anser att satet på vintern förstör bilarna alldeles för mycket. Jag kollar alltid under bilen när jag åker och tittar på en bil, dels därför att se om det är allvarligt rostangepp och för att se om bilen har åk av vägen eller liknande. Om man har nya bilar finns det ju givetvis ingen mening att kolla under bilen, men en äldre bil kan ju se hel och fin ut när man tittar på den och sen helt slut under, är ju inte det roligaste att ha rosthål i golvet tex.
Sen sa jag att det inte nödvändigtvis betyder att bilen är värd mer utan att det kan va lättare att sälja den om det inte är massa rost på den. Sen beror det ju sälvklart vart man bor geografiskt, en norrlandskörd bil rostar tex inte lika mycket som en från södra sverige, pga att de inte saltar där.
robert pentén
325ipower, precis så, vilket inte alla verkar ha lätt för att förstå

12.2 // 192km/h
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag är med på det ni säger , har själv ställt av mina tidigare bilar för några år sen men har slutat med det. Det här har diskuterats ganska vilt i detta forum, jag själv va litte skeptiskt till att använda min på vintern men inte pga av att bilen tar stryk men va litte rädd för att den inte ska klara av vinter pga kylan och att dörrar och sånt ska frysas fortfarande inte så är inte min bil vinterkörd men den är inte avställd heller så jag är inte riktigt på det själv men det är fortfarande inte pga av att bilen tar stryk. Betalar jag en summa för en bil så vill jag använda den inte stå o titta på den och med tanke på värde minskningen på dessa bilar så känns det ännu surare att avställa den och endast tappa värde, det är fortfarande en Bruksbil likaså alla andra Bmw bilar för min del, okej om det va en Gallardo eller liknande bilar då förstår jag det till 100% men fortfarande är det upp till var och en hur de vill göra med sina bilar så det finns inget rätt eller fel.

GOD JUL/Gott Nytt År :)
robert pentén
suck, förstå. vi pratar om värdeminskningen på bilen om den vinterkörs.

sen om han skiter i bilsäterna eller tändre på bilen är upp till honom det finns inge rätt och fel att göra när man själv står som ägare. hur man behandlar bilen speglar sen priset man säljer den för.

naivt att tro annat.

12.2 // 192km/h
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Jag förstår hur du menar maxad. Fast din m3 är 1 år gammal och den som jockess har är 10 år, så det jag menar är att om hans är välskött och ej vinterkörd av tidigare ägare så är det synd att börja köra med den på vintern nu, om han nu tänkt behålla bilen ett tag och inte sälja bilen efter ett år, annars spelar det ingen roll för hans del. Men om jag ska återgå till topicen så tycker jag att du ska ställa av den och köpa någon billig bil för några tusenlappar och använda den, om du har möjlighet vill säga. Så har man möjlighet att greja lite med den när man har den i garage under vintern. Klart det går att använda m3an på vintern men du bör ha en hardtop som spajjs säger, gör i så fall en underredsbehandling och sen som du säger en lackförsegling så skyddar det lite bättre.

GOD JUL och lycka till!
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Har du råd med en M3:a har du säkert råd med en vinterbil för 5-15.ooo kr.

T.o.m. jag har köpt vinterbil och jag har ingen M3:a...

_____Vraum!_____
Det var väldigt vilken debatt det blir om huruvida det är rätt eller fel att att köra m3a på vintern.

Jag kan inte fatta hur man vill köra 10 000 krs bil om man har en schysst bmw i vanliga fall. Ok om man har en bil som hör hemma på museum och bara kör på midsommar i solsken typ. Men annars fattar jag inte varför man skulla vilja köra något skräp hela vintern. Tvätta ofta och hoppas på det bästa tycker jag. Alla bilar rasar ju i värde ändå.
Jag köper hellre en pedantskött åretruntkörd bil än en endast sommarkörd som körts hårt av nån som inte har budget att serva den på allra bästsa sätt.
Min M3 har jag kört året runt och när den var inne på Borgs Bil på första servicen i våras så sa mekanikern att det var nog den finaste M3a dom hade haft inne på en service.
Men, jag e pedant och har tvättplats med lyft i mitt garage.

Det är väl ändå dagsskicket som räknas?

Sen, det är ju ingen Lambo Gallardo för 1,5 mille vi pratar om, det är en bil som är serietillverkad i tusentals ex.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.