AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.974

Klonk i diffen (bakaxeln)?

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
I automotorsport beg.test av M3 E46 så nämner dom under "tänkbara svagheter:"
Klonkande ljud från bakaxeln kan ibland lösas med att efterdra bultarna som håller bakaxeln på plats. Vad är det för bultar dom skriver om?
Möjligtvis nr.3 på bild Länk

Jag har ett mindre klonkade ljud i min M3:a. Ljudet trodde jag kom från diffen, som enligt min lokala BMW-verkstad har stora toleranser.

Någon som löst sitt klonkande ljud med att efterdra några bultar??
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
tror det är de som är skruvade i chassiet du tänker på, de andra är de som man skruvar fast drivaxlarna mot diffen.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
325ipower:
Du syftar på dessa bultar förmodar jag (nr3)?
Länk
Jag har läst och sökt mycket om klonk och M3, men att efterdra några bultar har aldrig kommit upp.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
nr 2 och 3 kan göra att det klonkar men vad jag har hört på M3E46 så är det spelet i M-diffen som kan göra att det klonkar.

_______
//Niklas
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
japp det var de jag tänkte på. kan va spelet som koni säger också. när uppkommer klonket?
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Klonket uppkommer när jag kör sakta och svänger skarpt, vid växling 1-2:an samt när man kopplar ur och sen motorbromsar i låg fart.

Jag tror fortfarnde klonket kommer från diffen, men jag tänkte ändå passa på att kolla upp det här med bultarna nu när bilen står på bockar.
Om det är ett knakande ljud som uppkommer framför allt vid låga hastigheter och när du svänger, så kommer det mest troligt innifrån diffen och inte från något som sitter löst. BMW känner till detta problem och om bilar har det ljudet så brukar de byta till en annan typ av olja i diffen. Knaket försvinner då eller efter upp till några hundra mil. Ta kontakt med BMW och byt oljan är mitt tips.
Lite klonk och spel i drivlinan är helt normalt men om det knakar när du svänger så är det definitivt diffen.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
M3-01:
Jag trodde att oljebyte i diffen bara var att tillämpa när det tjuter eller gnisslar.?

Rka:
Byte till en annan typ av olja i diffen sker även som bot mot knak i den.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Uppdatering:
Efter att ha kännt på typ alla bultar i bakvagnen med kvarstående "klonk", så tog jag M3:an i går till en BMW-verkstad för utlåtande av ljudet. Snubben som provkörde min bil menade på att klonket i diffen var helt normalt på M3 E46. Ljudet från min bil ansåg han rent av vara av mindre art än vad han var van att höra. Något oljebyte i diffen skulle inte göra saken bättre.

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Konstigt att inte bmw monterade m5 e39 diffen i m3an från början då hade grejorna hållit.
To
16
Tommy72
E92 320xd '10
Min er likedan. Kraftige "klonk" ved lave gir. Var i Hamburg hos BMW Niederlassung for service, og de sa at det var helt normalt, ingenting feil med den.

MVH

TommyL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.