|
|
|
|---|---|
|
Fick i dagarna hem ett brev från min lokala bmw handlare här i norrbotten. Där erbjöd dom 20%rabatt på service, broms, avgas, stötdämpar byte. Jag undrar om ni i andra i detta avlånga land också fått något liknande brev. Är dessa rabatter centralt styrda elller ligger dett på den enskilda ÅF. Gjorde slag i saken och beställde tid för ett motoroljebyte. skulle gå på ca 1250 med rabatt, sen lade jag även till byte av olja i växellåda samt i bakaxeln á 504 kr. Totalt med rabatt 1750kr. Låter detta som en rimlig kostnad? | |
|
Hej! BMW Göteborg tar ca 2700:- för en oljeservice. Drar man då av 20% så hamnar man på 2160:- För mig låter det som ett kanonpris! /Håkan |
|
|
Ånyo!! Har ni fått något brev från eran auktoriserade återförsäljare där dom erbjuder 20% rabatt på vissa servisar. Hur fan kan BMW vara så dyr på en oljeservice i södra sverige som 2700 när man i norrbotten tar drygt 1200 för en oljeservice. jag menar konkurensen måste ju vara stenhård där nere där dom flesta av er bor. Hur kan man på Bmw Göteborg ta nästan det dubbla. 2700 spänn låter i mina ögon på tok för orimligt |
|
|
Bor också i Gbg men har aldrig lämnat in min BMW på service. Dom senaste 35 åren har den fått service av mig själv. Troligen mår den mycket bättre av det än om jag hade lämnat in den någonstans! Däremot har jag en SAAB som jag fått motsvarande erbjudanden om! Man kan enkelt hitta servicepriser som är mycket lägre än dom med 20% rabatterade priser som vissa företag skickar ut! Så å ena sidan var misstänksam mot sådana ergjudanden! Fast å andra sidan om verkstaden där du alltid brukar lämnar in bilen ger dig 20% rabatt så slå till! Alla är ju inte intresserade av att ringa runt och kolla prisnivåer! Per L |
|
|
För 2700 kr så byter de även microfiltren, det är 2 filter som kostar 450 kr/st = 900 kr för bara microfiltren. Räknar man bort vad de tar för oljan och filtret så ligger inte själva arbetskostnaden så högt som man kan tro. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Det jag skrev gäller alltså E39. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Hi 1900 kostar det med oljeservice hos Theanders i Lund..e39:a Need for speed är lite billigare...och i mitt tycke bättre. Han gör ett mycket bra jobb den grabben Frasse |
|
|
1250:- är ju ändå mycket för ett oljebyte... varför inte göra det själv? Minst halva priset |
|
|
Helt off topic, HOW TO CHANGE YOUR OIL 1. Women: Pull up to Jiffy Lube when the mileage reaches 3000 since the last oil change. 2. Drink a cup of coffee. 3. 15 minutes later, write a check and leave with a properly maintained vehicle. 1. Men: Go to O'Reilly auto parts and write a check for 50 dollars for oil, filter, oil lift (AKA kitty litter), hand cleaner and scented tree. 2. Discover that the used oil container is full. Instead of taking it back to O'Reilly to recycle, dump in hole in back yard. 3. Open a beer and drink it. 4. Do It Yourself Magazine Jack car up. Spend 30 minutes looking for jack stands. 5. Find jack stands under kid's pedal car. 6. In frustration, open another beer and drink it. 7. Place drain pan under engine. 8. Look for 9/16 box end wrench. 9. Give up and use crescent wrench. 10. Unscrew drain plug. 11. Drop drain plug in pan of hot oil; get hot oil on you in process. 12. Clean up. 13. Have another beer while oil is draining. 14. Look for oil filter wrench. 15. Give up; poke oil filter with Phillips screwdriver and twist it off. 16. Beer. 17. Buddy shows up; finish case with him. Finish oil change tomorrow. 18. Next day, drag pan full of old oil out from underneath car. 19. Throw oil lift (AKA kitty litter) on oil spilled during step 18. 20. Beer. No, drank it all yesterday. 21. Walk to 7-11; buy beer. 22. Install new oil filter making sure to apply thin coat of clean oil to gasket first. 23. Dump first quart of fresh oil into engine. 24. Remember drain plug from step 11. 25. Hurry to find drain plug in drain pan. 26. Hurry to replace drain plug before the whole quart of fresh oil drains onto floor. 27. Slip with wrench and bang knuckles on frame. 28. Bang head on floor board in reaction. 29. Begin cussing fit. 30. Throw wrench. 31. Cuss for additional 10 minutes because wrench hit Miss December(1992) in the left boob. 32. Clean up; apply Band-Aid to knuckle. 33. Beer. 34. Beer. 35. Dump in additional 4 quarts of oil. 36. Beer. 37. Lower car from jack stands. 38. Accidentally crush one of the jack stands. 39. Move car back to apply more oil lift (AKA kitty litter) to fresh oil spilled during step 23. 40. Drive car. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.