AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

Högvarvande extraljud efter hård körning

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Har ett skumt problem med min 540 vid hård körning. Om jag stänger av motorn och startar den igen efter säg 5 minuter låter den som normalt. Man kör iväg i normal fart och bromsar ner. Då är det något som inte hänger med ner i varvtal.
Svårt att förklara men efter att man släppt gasen låter det som något går på högvarv och varvar ner mycket långsammare än motorn. Efter att man stannat och kör iväg igen är det som normalt. Kan även känna en viss bränd lukt efter att detta inträffat.
Någon som vet vad det kan vara. Inträffar som sagt bara efter hård körning och när du börjar köra lugnt igen.
Inbillar mig att det kommer från förarsidan i motorrummet, dock svårt att avgöra.
sl
14
sluggo
BMW 540iA Sedan -94
Jag hade samma symtom nyss, och det visade sig vara så simpelt som att det inte var nåron olja i servon. Fyllde på med ny sevo olja och då vart det tyst.

Mvh
St
1.089
Stente
Tror inte det har med styrservon att göra då det inte spelar någon roll om jag svänger eller inte. Tack för tipset ändå!
Någon med fler tips, låter som sagt som en extramotor alternativt fläkt som inte hänger med ner i varv utan har ca 5 sekunders fördröjning.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En spontan tanke. Om bilen gått 12-15k mil. Bytt remmar och remspännare?
Gjorde det på krutis, samtliga efter ett liknande symptom och då blev det bra.
Asken
St
1.089
Stente
Bilen har gått enligt min egen *seriösa* garanticheck 13.900 mil. Remmarna är bytta i samband med diverse renovering tidigare i år.
Kan de blivit dåligt spända alternativt att spännarna behöver bytas, borde i så fall spännarna inte kollats samtidigt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Spännarna kan behöva smörjas alt bytas. Det är tilläggsjobb och ej normalt enligt verkstan. De sa även att det var noga att det var rätt typ av remmar...Jag bytte i förebyggande syfte samtliga...
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.