|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har handlat drag och elsats på Autoexperten i Malmö. Nämnde att jag hade PDC på bilen, men har nog fått fel ändå. Nu är det monterat och klart hos bilfirma och inte särskilt kul att plocka bort igen. När jag lägger i backen blinkar PDC lampan och det är ett konstant pip några sekunder. Sedan är det tyst och PDC funkar varken fram eller bak. Lampan fortsätter blinka. Finns det någon modifiering man kan göra av elsatsen för att få det att funka igen. Sliter mitt hår i förtvivlan så hoppet står till Er här på forumet. / Olof | |
|
tror att orginal draget känner av om släpvagnskontakten är ansluten och då kopplas automatisk PDC funktionen bort. |
|
| Jag tror att allt är i sin ordning med ditt drag. Varningslampan lyser pga du inte skall glömma bort att PDC är satt ur funktion. | |
|
Jag tror inte att det är ok med elsatsen. PDC funkar inte när draget är avtaget heller. Likadant då. Blinkande PDC lampa och ingen funktion. |
|
|
Det är speciell elsats till PDC. Den ska känna av när draget är anslutet och stänga av PDC:n då. Det ljud du har är en felsignal. Dock så sitter ju draget i mitten så givarna borde inte kunna känna av det om du inte kopplat på något. Kan någon av givarna gått sönder i samband med installationen? __ BMW - When you need power and comfort. |
|
| du kan kolla givarna genom att slå på tändningen o lägga i backen och känna på varje givare för sig, det skall kännas att det pulserar i givaren om du stryker lätt över den me fingrarna, pulserar det inte är det fel på givaren eller dåligt ditsatt kontakt eller liknande | |
|
OK, tack. Jag ska kolla givarna i morgon, så återkommer jag sen. |
|
| Sånt är livet med....... | |
|
Har kollat givarna nu. Har PDC både fram och bak. Fram pulserar alla. Bak pulserar alla utom en, så jag antar att en är kass. Men borde inte PDC:n funka ändå? Som sagt, PDC lampan blinkar, men det piper inte när man håller något framför någon av givarna. I normala fall lyser ju lampan med ett fast sken. Även om jag nu har en elsats som är till en bil utan PDC. Borde inte PDC funka ändå när jag inte har drag och släp påkopplat, eller påverkar det på något sätt ändå? Jag försöker alltså komma fram till om elsatsen måste bytas, modifieras eller om det helt enkelt är någon felkoppling som orsakar PDC haveriet. Jag bryr mig inte så mycket om PDC inte funkar när jag har släp på, bara det funkar annars. / Olof |
|
| dom e seriekopplade så är en givare trasig funkar inte dom andra heller | |
|
Är de seriekopplade på så vis att om en är trasig bak så funkar det inte fram heller? |
|
|
yep as far as i know,, jag har samma fel på min bil om de nu e till nån tröst *S* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag misstänker att dom glömt att ansluta en givare bak, när dom hade bort stötfångaren om felet uppstog i samband med dragmontaget ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för era svar så här långt. Har snackat med firman som monterade draget. Jag ska in till dem i mellandagarna så han kan koppla in sig på databoxen och se om där finns något felmeddelande. Sen får vi se vad som händer. |
|
|
Problemet är löst! En av givarna i mitten bak funkade inte. Fick lossa på kofångaren. Kontakten till givaren hade lossnat. I med den, och vips har man ett fungerande PDC-system igen. Skönt att jag slapp köpa ny givare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.