AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.175

Begära tillverkning av en helt ny E38?

Sida 1 av 2
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Ponera att man har oändligt med pengar och lika mycket kärlek till E38. Kan man begära att BMW tillverkar en helt ny E38 750 IL årsmodell 2008 t.ex. med ALL UTRSUTNING?

Tror ni BMW går med på det och om inte varför inte? Säg att en person betalar 1-2 miljoner kronor för detta? Är det en dålig affär tro för BMW, det tror inte jag.

Alla delar tilvlerkas väl fortfarande och karosseriet också då man efter en krock eller något kan beställa alla delar ändå.

Är en tanke jag haft, att köra en E38 från grund, 0 garanterade mil, maxutrustad och helt ny, den enda i världen.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
1-2 mille låter billigt med tanke på att en ny kostade typ det när dom serieproducerades.

Men självklart går ju allt bara man vill och har råd :) Även om dom inte orkar bry sig för 10 mille så borde nog 1 miljard kr övertyga de flesta att fixa det mesta :)
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
håller med om att 1-2 är för lite, men vad tycker ni om iden. skulle ni inte vilja äga en sån bil. knäcker vilken bil som helst tycker jag.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tror inte att man behöver lägga så många 100 för att få en skaplig E38 att bli som ny. Ny förarstol, nytt skinn. Hjulupphänging, dämpare, fjädrar etc. Byta allt som är löst & glappt in som utvändigt. Samtliga tätningslister till kupén runt dörrar och sådant. Och så avsluta allt med en perfekt omlackning. Givetvis kanske man bör göra en riktigt professionell helrenovering av motor, låda och övrig drivlina.

Tror knappast det jag räknat upp överstiger 200.000.. Och då har man nog en bil som känns 99,5% som ny. Men det kanske inte duger :)

Det e klart, man vet aldrig när någon styrbox, elektronikbox, soppapump eller dylikt pajjar. Så egentligen borde man väl byta allt sådant.. Å andra sidan kan sådana saker även gå sönder som nya. Känslan av ny bil får man nog ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Livet är ett enda stort lotteri - man föds i en viss tid och missar man det som hänt eller kommer hända så gör man oavsett hur mycket pengar man har.

Om nån nu har ett par miljarder över så kan han ju istället köpa hela BMWfabriken och tillverka vad han vill.

Det finns ett par extremt fina E38or i världen. Har du mycket pengar så bara ta flyget, köp bilen och låt frakta den hem med båt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Med tanke på att det kostade drygt 1 miljon att bygga en fabriksny 2002 tii så kommer man inte långt med 1-2 miljoner om man vill ha en E38. Snackar vi runt 4 miljoner så tror jag inte att det är helt omöjligt.

___
750-bloggen: Länk
Transocean
Det går alldeles utmärkt! Mitt företag och BMW AG i Tyskland har faktiskt undertecknat en s k LOI eller letter of intension om just en sådan e 38 tillverkning. Jag skall skaffa mig ett 50-tal högerstyrda sjufemtisar för att frakta passagerare till TITANICEN som står och väntar på jungfrufärden. Alla pax på båten är förstås klonade och exacta kopier av de originala passagerare. Alla pax på titanicen har även ett styreförvärv på The Central 419 Bank of Nigeria samtidigt som ett flertal av dom jobbar som Sales Presidents på Swedish Fortune of Autosales and Meats in the kingdom of U.S.A .Dom säljer faktiskt ett 20-tal m-3:or till svenska autopowerbrukare varje vecka....

Juha
Ug-Lee
Du ljuger.

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Den som lyckas köpa ett komplett chassie av BMW kan såklart bygga en helt ny E38 såsom de gjorde med 2002tii , men att få BMW att göra det för en småsumma som 2 miljoner Euro , hehe det lär inte gå , betänk att bara en omställning mellan två olika biltyper kostar hundrafallt mer.

Mig veterligen så kasseras eller säljs hela produktionslinjerna efter avslutad tillverkning , i E38 fallet gissar jag på kasserad , i E34 fallet har man ju hört ryktas att det sålts till China ? säkert bara rykten och spekulationer.

Hursomhelst så är en hel line för bilbyggande en affär i miljardklassen och 2 miljoner Euro förefaller rent löjjeväckande.. tyvärr.

Bara alla leverantörer som Bosch och Siemens som gör mycket elektronik till E38 har ju inte heller kvar sina testbänkar och produktion av många saker , ännu mer kostnader.

Jag har arbetat med att bygga och kalibrera vågar , viktmätare samt vridmomentsinstrument till olika typer av löpande band samt till manuella och halvautomatiska produktionslinjer , och jag vill påstå att 2 miljoner Euro inte räcker till något alls när det gäller storskalig produktion.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det vore fullständigt otänkbart att få BMW att tillverka en utgången bil i sin vanliga produktion i en tillverkningsline. Det finns inga pengar i hela världen som kan betala tex produktionsbortfallet för alla dom nya bilar man skulle kunnat ha byggt där i stället.

Däremot är det säkert helt möjligt, om man har råd, att övertala en seriös bilpulare typ Rhodins Automobile Service eller von Brauns Sports Cars (eller någon icke märkesknuten kollega till dessa) att leta reda på alla delar som behövs och sedan låta dom skruva ihop en komplett bil av nya delar.

Per L
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hade jag dom pengarna vi snackar om i denna tråd så hade jag setat på Alpinas kontor med en kopp kaffe och diskuterat utrustningen på min nya BMW Alpina B7 E66.
Skulle krävas extremt med pengar om dom skulle tillverka E38,om ens det är möjligt.

CL600.
Det skulle säkert vara möjligt att få BMW att göra det för rätt peng. Det skulle ju naturligtvis inte göras på en ordinarie produktionslina men BMW har säkert någon pysslig specialavdelning som skulle kunna göra detta men det kostar nog betydligt mer än det smakar. Men är man multimiljonär och E38-frälst så varför inte... :-)
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Allt är till salu, inklusive killarna på Mobile Tradition =) Men det lär nog kosta en peng och/eller kräva en del inflytelserika kontakter nere i München. Betänk att en direktör där fick en M5 E39 Touring tillverkad till sig själv, så ingenting är omöjligt.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Crisse, vart finns den idag, har nån någon mer info om just den bilen?

-
Snart i högersitsen på Airbus A320!
Visa användare
834
don-salvatore87
Nog smartare att importera den här E38:an isf: Länk

Nästan så att man blir tårögd när man ser hur fantastiskt skicket är på den! Definitivt E38 import i framtiden!

-
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det blir nog billigare att reppa upp din bil än att begära att BMW tillverkar en ny:) Det är inte möjligt att de gör det förresten. Att däremot köpa en lågmilad 01a är en riktigt trevlig upplevelse, jag vet för det är gjort.
Chrisse: Det byggdes ett antal M5 E39t,detta dock bara i utvecklingssyfte. Den gick aldrig i produktion för bakvagnskonstruktionen klarade inte av att garantera väghållningen i högre hastigheter.
Mvh
Asken

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Går inte att komma ifrån, E38 i originalskick är sjukt fina!!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
don-salvatoresbil ser riktigt fin ut, men gick det att få automat utan steptronic på så nya e38or? Tydligen...
Visa användare
834
don-salvatore87
jaken: "Only in the states!", samma sak t ex med att Widescreen NAVI ej fanns där på E38:an, eller att E39:ans instrumentpanel skiljer sig markant från Euro E39.

-
Widescreen fanns visst till E38 from. 06/2000 även i USA (16/9-format).

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.