|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra med panelen om vad ni tror: Skulle mäta glykolhalten på Statiol och lyckas tappa ner den undre delen av mätaren (en gummidel) i expansionskärlet. Sagt och gjort, ringde en polare som kunde bogsera hem mig de 800 metrarna från macken. Ville inte starta motorn med "extra delar" i kylsystemet. Väl hemma monterade jag loss slangen som går från expansionskärlet och tömde det på kylmedel för att kunna fiska upp glykolgrunkedelen. Efter ihopmontering körde jag sedan de 800 metrarna tillbaka till macken, lämnade in min tillfälligt lånade del och fyllde på med nytt kylmedel. Därefter lät jag maskinen stå på tomgång ett tag och allt såg bra ut. Körde iväg ett ärende och kom ca 1,5 km innan tempnålen började vandra upp från mitten. Stannade motorn väl innan nålen nått det röda fältet. Öppnar huven och känner på slangarna, den nedre helt kall och den övre tokvarm. Ringde BMW och de konstaterade att det är luft i kylsystemet. Börjar med att låta motorn stå på tomgång efter att den svalnat och öppnar luftskruven på kylaren, det pyser ut en del luft men efter ett tag ryker det ut ånga. Stannar motorn och konstaterar att det här inte alls känns bra. Ringer samme polare som innan och blir bogserad hem. Nu står bilen och jag vet inte vad jag skall göra. Skall ta mig iväg nu (inte med BMW:n dock) och hämta en ny vattenpump och ny termostat. Vad är fel? I mina ögon verkar termostaten ha lagt av. | |
|
Om du plockar bort kylarlocket när motorn i kall och startar bilen så komer det en stråle, gasa till så ska strålen tillta i styrka varje gång. Gör det inte det så är pumpen sönder fast jag tror du inte har fått ur allt luft ur systemet därför den jävlas. Det är rätt tidskrävande och lite pill men det gåt utan problem att göra själv. Prova att ställ bilen i en lätt uppfarts backe under natten och fortsätt sedan att lufta systemet, pumpa/kläm på slangarna och öppna luftskruven och fyll på kylarvätska så blir det nog bättre när du har motorn igång fortsätt så tills det kommer kylarvätska upp ur luftskruven utan bubblor i. |
|
|
Tack för svaret! Det har sedermera ordnat sig. När jag kom ut till bilen i morse fanns nästan ingen kylvätska kvar i expansionskärlet. Jag fyllde på och ställde bilen med fronten uppåt i en brant slänt precis intill. Där öppnade jag luftningshålet och tryckte till trotteln och visst kom där en stråle! Skönt att pumpen fungerade. Började lufta och samtidigt fylla på kylmedel i luftningshålet och det var en hel del luft som skulle ut. Efter ett tag avtog bubblandet och jag körde runt kvarteret ett par km. När jag ställde mig i slänten igen hade termostaten slagit till och bägge slangarna mellan kylaren och termostathuset var nu varma. Termostaten fungerade alltså också! Efter ytterligare luftning körde jag ett par mil i varierande hastighet och varvtal och tempen ligger precis där den skall, i mitten precis på sträcket. Sååå skönt att det fungerade utan att behöva göras några ingrepp, de här motorerna är uppenbarligen inte helt enkla att lufta. Kontrollerade även insidan på oljepåfyllningslocket och oljestickan, allt såg ut som det skall. Ren och fin olja. Koncensus: Fippla INTE ner prylar i expansionskärlet om du inte känner dig tvungen. Framförallt inte precis innan jul. Och om du måste, se till att lufta kylsystemet ordentligt. God jul på er, BMW-entusiaster! Johan i Lund Sechs macht Spass. Einsteigen, abkoppeln, losfahren. |
|
| inte enkla att lufta? ja tycker dem är det.. :) | |
| inte enkla att lufta? ja tycker dem är det.. :) | |
| glömde: men man skall dock vara mycket nogrann när man luftar är man det så är de inget svårt :) | |
|
Jag har ett liknande bekymmer men jag har inte tappat ner något i kylaren eller bytt vätska. Jag var ute och körde lugnt och fint och helt plötsligt började temp lampan lysa. Jag stannade bilen omgående och blev bärgad hem. Körde sedan bilen på tomgång i en kvart och det rök inte vitt eller blått ur systemet. Den övre slangen till kylaren blev varm men inte den undre. Körde en liten runda och då vandrade temp mätaren upp mot den övre skalan och då vände jag hem och stängde av innan den blev för varm. Skulle detta kunna vara ett liknande problem som beskrivs av Travel in style, eller ska jag börja byta topp packning? |
|
|
"lilleman83" Din termostat kanske har fasnat i ett läge, en termostat kostar inte många kronor prova att byt den först och lufta sedan. För du har kollat vattenpumpen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.