|
|
|
|---|---|
|
Hade jag haft plats så har jag ringt direkt.Hoppas att den blir väl omhändertagen.Länk Mvh/Micke | |
|
Den e21an verkar vara i ett mkt trevligt skick :) Även om det är svårt att avgöra på ett par små bilder så ser det ut att vara en bil att titta närmare på. Verkligen ett tillfälle för en bmw entusiast att köpa en fin bil! |
|
|
Superfin! Kan inte Asken kliva in och skriva "njaaa, nackstödet verkar vara lite väl behårat för att ha gått så få mil" ;-) |
|
| Skön färg, vad heter den? | |
|
Jag tror den är Nauticgrün. För övrigt är det en 316, med förgasare - 316i kom först som E30 med M40-motorn, sent 1988. /// Gunnar E. |
|
| Så fruktansvärt läcker, jag är sugen på att köpa den. Hm priset är svårdefinierat per bild, men om skicket är som det ser ut så borde väl iallfall vagnen ligga mellan 20-30', typ 25.000kr. Färgen är skön, sådana gamlingar ska ha de lite mer extrema färgerna tycker jag. | |
|
Robert, hahaha, kul passning till Asken. Du anar inte hur rätt du har... F ö verkar bilen så sanslöst asläcker att man blir sugen. Riktig sjuttiotalsnostalgi när den är som bäst. Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
| Gunnar E, de första 316i som såldes hade väl M10B18 motor? | |
|
Den verkar vara i ett otroligt bra skick, man blir lite sugen att buda..! Keep Your Distance! |
|
|
Roligt att det fortfarande finns välvårdade E21 exemplar. De är ju minst sagt känsliga när det gäller rost. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
RR99, 316i har aldrig sålts med M10-motorn i Sverige, men du har helt rätt - E30 fanns som 316i med M10 mellan -85 och -89. Extremt ovanlig dock, men jag ber ändå om ursäkt för mina missledande påståenden! Såvitt jag minns såldes E30 varken som 316 eller 316i i Sverige, förrän M40-motorn kom nån gång -88. /// Gunnar E. |
|
|
Lite M40 historia: M40 kom för första gången i 1988 års modell av E30 i 1.8 liters version och gick under benämningen 318iS (stort S), och gick parallellt med M10 version som då hette 318i. 1989 års modeller gick bara att få med M40, denna gång både i 1.8 och 1.6 liters utförande. E30 M40B18 gick under namnet 318i (utan S). 318iS-88 (stor S) ska inte förväxlas med 318is-90 (litet S) som hade den kraftfullare M42 motorn. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Vet inte vad M40 har med bilen o göra,bilen är en 78 med M10 maskin.Kom just på att jag aldrig ägt en E21:/ har just läst flera brochyrer och just 77-78 var rolig läsning med detaljerade bilder på tex avklädd o uppkapad bil.Får nog bli en julstädning bland bmw tidskrifter,hittade bla en bunt Alpina,schnitzer,kamei,bbs,och Weberbibeln som jag saknat sedan länge. Mvh/Micke |
|
|
E21 fanns som 316, 318, 320 med förgasare och 320i med insprutning mellan -76 till -79. Från -80 blev det 318i och 320i med samma 1,8 liters M10-motor. 1979 kom ju 323i också. Det gäller svensksålda bilar. Vi ägde sju E21:or inom familjen varav jag själv har haft tre. Sista såldes med vemod -86. Alla är skrotade idag!! Min pappa hade en 320 förseriebil med den gröna färgen. När han skulle byta in 1978 drog dom av några tusen just för färgen!! Han var den enda i familjen som tyckte att den var snygg! **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Nu vaknade bättrevetaren till liv i mig ;) Mats du missade 315 med sin 1573cc maskin iofs serie 2 bil men ändå ;) Jag säger det igen 02, e21 och e30 är dom bilarna man ska sattsa från om man vill ha en modern klassisk bmw stående i garaget. En riktigt fin inka 323i hade varit kul att få tag i igen eller en gammal önskedröm schnitzer 323i turbo eller Dietel 345i ! |
|
|
Pelle Persson: "En riktigt fin inka 323i hade varit kul att få tag i igen eller en gammal önskedröm schnitzer 323i turbo eller Dietel 345i !" Har du fakta om de modellerna? :) |
|
| någon som vet priset på den?? | |
|
Pelle, Jag tror inte att 323:an fanns med inka som originalfärg. Annars är det en underbar färg, framförallt på -02:orna. Hade själv en inka 1602 som första BMW. Även den skrotad idag :( Jag har för avsikt att fortsätta att minska mitt bilinnehav, men man blir onekligen väldigt sugen på denna. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Nu måste denna diskussion vara relevant och korrekt. Nackstöden syns ej. Däremot har den en hel del kvar till Samlarskick, näst intill nyskick. Gott bruksskick skulle jag säga.... Klädsel rejält solkig. Kemtvätt alternativt ny klädsel om den stått ute i solen. Gummilisten runt bagageluckan är totaltirkad och icke insmord, byte eller rejäl rekond... Batteriet är ej original... Behöve nya torkarblad. Avsaknad av den tidstypiska yttre bakrutejalusin samt vita nackstödsöverdrag:)) Något mer som behöver tilläggas? Nyhemkommen från das Vaterland Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.