|
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns ju lite snack om huruvida man kan rikta dörruppslag/bucklor på bilar. Kostar ca 1300 kr för att fixa några bulor på en dörr. Sen kostar det mer om det är på en annan dörr också osv eftersom de tar tid att demontera inredningen på en dörr. På vissa bilar kan man gå in i baklyktan, allt beroende på vart bucklorna sitter. Hur som helst så har jag läst att lacken inte får vara skadad när man skall rikta bucklan.... men vad menar man? Hur skadad? Det blir ju lite märken också i lacken när nån idiot smällt upp dörren. Går väl att rikta bucklan även fast det är en jack i lacken, eller? ....bara det att lacken kanske spricker upp lite?? Själv har jag 3 jättesmå bucklor, typ 50-öring i diameter, de syns i vissa vinklar bara men ack så irriterande. Har dem också på 3 dörrar!!! så det skulle kosta alldeles för mycket att åtgärna dem allaså jag låter nog dem vara. Synd att det är så jäkla dyrt, tycker det är för dyrt! Lönar sig bara om man har flera bucklor på en o samma dörr/del. Jag ringde BMW och de riktar inte bucklor, utan lackar bara om dem, det är deras policy... men varför riktar de dem inte? För att de inte är lönt? Eller för att det inte blir tillräckligt bra? | |
|
Kolla med lite olika bilvårdsanläggningar. De brukar ha egen personal som kan eller kontakt med några som åker runt. De gånger jag gjort det har det blivit perfekt, och som regel brukar de som fixar skadan inte ta betalt om det inte blir riktigt bra. Har lacken spruckit kan dom säker fixa bucklan, men lacken är ju ohjälpligt paj varför man kanske föredrar att fixa på annat sätt. Kolla med Jörgen på Stockholms Bilvård, han kan hjälpa dig!! :-) Vet inte varför BMW har som policy att lacka om direkt, men det är ju inte deras pengar, så ... Niklas Fransosen |
|
|
Jo, ska får nog höra mig för, men jag vill inte ha en klåpare som skall fixa bulorna, utan någon som har firma och är försäkrad. Så inte "nisse" gör ett försök o så spricker rutan och blir värre, plus att han inte lyckas koppla ihop elhissarna igen så sitter man där med skägget i brevlådan. Jag vill vända mig till någon seriös firma, skall kolla runt lite, Jörgen på forumet har jag hört talas om... Men efter att blivit så hänvisad till Blombergs på Lidingö för att dem skulle vara så bra så är jag lite skepptisk till alla tips. Blombergs var inte direkt jättebra alls. Alldeles för mycket damloppor i omlackeringen så jag måste läna bilen igen, samt att de passade inte delarna perfekt i hjulhuset efter ett framskärmsbyte. Jag vill att någon som kan bmw ska rikta mina bulor. Jag skall ringa BMW o se om de har nått tips. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den här killen var jätteproffsig och duktig. Länk Enligt vad som står i BMWs dokument om bucklor så ska i första hand de riktas av buckelfixare istället för omlack. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, TACK FÖR SVAR. Där ser man, annat än vad jag hörde när jag ringde BMW i danderyd. Men kanske var en prao-tjej o receptionen. |
|
|
Du verkar vara skeptisk till alla firmor som det hänvisas till här på Forumet!!! En reparation är och förblir alltid en reparation och även de stora firmorna kan ha dåliga dagar. Samt att vad det gäller lackarbeten kan det nog inte göras PERFEKT av annan än fabrikanten då dom har helt andra resurser och i viss mån annan utrustning än dom som gör i efterhand. Trist att Blombergs inte var perfekt men om du påpekat att du inte är nöjd och dom ska åtgärda, varför gnälla så?? Du måste även ta i beaktande att du har en helt annan relation till din bil än vad mecken/lackkillen har till den. För dom är det en pryl som ska lagas och det fortast möjligt. Tid är pengar och försäkringsbolagen ger inte betalt för en massa mertid. EXAKT varje del i en reparation eller ett lackarbete är tidsbestämt i förväg. Firman får inte ett nickel mer än för den tid som är förutbestämd så det är ju klart att dom inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt på reparationen. Så ang dina bucklor, om du nappar på en kille som står på OBS-parkeringen så kan du riskera att det blir fel, men om du går via Ditec-anläggningen eller motsvarande så tar dom sitt ansvar... Det bästa sättet att hålla sin bil FIN är att köpa den sprillans ny och sen inte använda den alls, då förblir den ju "in prestine condition"!! Men hur kul är det??? Så kom igen nu, bilar är till för att användas och det går inte att undvika att det blir skavanker på dom, skavanker som nästan alltid går att fixa till. Det kan även vara bra att ha en god relation med killarna på firman som du tänker anlita, att du är känd kund som återkommer och även ibland svänger förbi och snackar lite strunt, utan ärende, då ska du se att du får den bästa av service nästa gång du verkligen behöver. Annars är du ju bara en kund vem som helst. Och trots allt, även om vi alla här gillar våra bilar skarpt, det är till syvende og sidst bara en bil, som är en förbrukningsvara. Du bor ju i Stockholm och MÅNGA här på forumet har varit i kontakt med Jörgen och kan vittna om ett bra arbete och mycket vänligt och proffesionellt bemötande. Niklas Fransosen |
|
|
Oj Fransosen, Jag trampade visst på några ömma tår, känner du Jörgen eller? ;.) Att jag är skepptisk är för att jag har dålig erfarenhet och läst en del. Ditt resonemang kan jag tyvärr inte hålla med om. Jag skiter i om verkstäder har dåliga dagar . Betalar inte du försäkringen på din bil? Är det inte du som måste åka fram o tillbaka till verkstaden? Är det inte du som måste hyra bil? Och allt annat strul... Jag måste kunna parkera bilden utan att den blir paj, jag kan ju parkera utan att slå upp dörrarna, varför jag o inte vissa andra? Lämnar jag bilen på verkstad så kan du ge dig fan på att jag vill att dem lagar den! Allt jag ger mig på gör jag mycket noga, varför kan itne andra. Lämnar nån bilden till mig för att jag skall laga stenskott så gör jag det lika nog som om det vore min egen. Men visst, så jobbar inte folk, ber om urtsäkt att jag är för seriös. Lackeringar.....du kanske itne visste det men lackerare håller till en en sk. "ugn" ....dessa ugnar har filter och fläktsystem, sköter man inte dessa så blir resultatet därefter, du kan ju inte påstå att en lackerade har olika förutsättningar? Det är en självklarhet att man har en sådan ugn man man skall pyssla med lackering. Men återigen, folk klagar ju på damloppor så onekligen finns det ställer som inte byter dessa smutsfilter. Jag kommer även efter ditt inlägg vara skepptisk. Den dagen jag finner en bra o seriös bilmeck så kommer jag aldrig släppa dem, likaså med frisör, elektriker, osv osv. |
|
|
Jag vill att någon som kan bmw ska rikta mina bulor. Skriver du Nattugglan. Enligt min mening är det viktigare att någon som är skicklig på att rikta bucklor gör det. Jag menar plåt är ju faktiskt plåt, oavsett om den sitter på en Bmw eller Volvo. Hur bra riktningen blir beror nog mycket på storleken och arten på bucklorna. Om du är en pedant, som du skriver i din presentation, finns nog risken att du inte blir helt nöjd med riktningen av bucklorna. |
|
|
Att hitta bra hantverkare som kan ta hand om ens bil tar åratal... Mina tips är följande i 08-området. BMW-mek utan konkurrens: Bil&Motorteknik, Dr Perre, 087110687 BMW-puts utan konkurrens: Sthlms Bilvård, Dr Jörgen, 086650810 Buckelknackning, enda jag provat(så även hasso m fl), www.automiracle.se, Dr Christian Lycka till och hoppas du hittar nån. Tänk påa tt ibland kand et gå fel, t ex Blombergs som du nämner. eller vem som helst annars. Acceptera då inte bilen utan lämna tillbaka den och reklamera, allra bäst skriftligen så de vet vad de skall åtgärda med tanke på att det är en som tar emot jobben och kanske en annan som utför dom. Mvh Asken |
|
|
I o m att du vet att det varit bucklor där en gång så om du lackerar om så spacklar de ju ut slipar och målar. När man buckelknackar når man mellan 60-80% av helt perfekt resultat av vad Dr Christian berättade för mig. D v s man ser näst intill inget. Det enklaste är att köpa ny bil men det blir ju ännu dyrare:) Jag tipsar dig om att kontakta automiracle och åk förbi dem så de kan titta på bilen och sen så får du lyssna på vad de beskriver och vad de kan åstadkomma. JAg fick tvinga dom att ta betalt för de var inte fullt nöjda med mitt senaste jobb och jag ser då inte att det varit en buckla där om ajg inte kikar med lupp. Mvh Asken |
|
|
Nattugglan: F.ö. var det jag som talade väl om Blombergs för Jörgen och den som säger att jag är något annat än pedant ut i fingerspetsarna vet inte vad dom talar om. Tag och besök istället för att maila eller ringa då ger de hantverkare vi rekommenderar dig tid av deras dyrbara vardag och kan kanske tänka sig att titta på din bil. En fackmans råd efter inspektion på plats är i 9 fall av 10 värda mångt mer än vad forumet kan ge. Mvh Asken |
|
|
Du trampar inte på några tår, men visst jag känner Jörgen, men inte väl. Han tar iofs väl hand om mina bilar och jag hälsar på ibland bara av farten. Det jag blev lite "ledsen" över var att du utgår från att alla mer eller mindre gör ett dåligt jobb. Även om alla seriösa lackerare har ugnar osv blir det inte detsamma som en fabrikslack. Och som VonRon säger, plåt är plåt så det gäller att hitta den killen eller för allt i världen tjejen som är bäst på att rikta plåt. Du har fått många bra tips här på forumet, av personer som månar om sin bil precis lika mycket som du, som heller inte nöjer sig med ett dåligt jobb. OCh alla säger samma sak, hänvisar till samma ställen. Om Hasso och Asken säger en sak så stämmer det!!! Ursäkta mig Nattugglan, du ser ut att vara rätt ny på forumet, så även jag, så acceptera det som sägs av de som varit här LÄNGE och som postat mycket. Dom vet helt enkelt. Nej nu måste jag iväg på annat. God HJul till er alla! Niklas Fransosen |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En omlackering ska bli bättre än en fabrikslack, för den är inte mycket att hänga i julgran, med tanke på hur apelsinskalen lyser friskt , En robot kan inte lackera lika bra som en duktig hantverkare. Dessutom så behöver inte ett försäkringsbolag återställa bilen mer än till det skick den var innan skadan, dvs kvalite på jobbet behöver inte vara lika bra som om du själv lämnar in bilen på lack. ///MVH Hasso Länk |
|
"En omlackering ska bli bättre än en fabrikslack, för den är inte mycket att hänga i julgran, med tanke på hur apelsinskalen lyser friskt , En robot kan inte lackera lika bra som en duktig hantverkare" Ungefär som att tvätta bilen för hand jämfört med en automattvätt. |
|
|
När man lämnar in sin bil på ett försäkringsjobb så ska den som tidigare sagt återställas i skick som den var innan skadan. Så är det dåligt gjort så ska du bara stå på dig och be dem åtgärda det, ju fler som skiter i att få det åtgärdat bra detso snabbare och då med sämre resultat kan verkstaden/lackeraren göra jobben. Det finns de företagen som inte tar ett enda försäkringsjobb då försäkringsbolaget vill ha bilen fixad så snabbt som möjligt om till lägsta kostnad. Tyvärr är det så. Finns de firmor som säkert kan göra ett jobb så du blir nöjd, vilka i din trakt har jag ingen aning, men de tipsen du har fått kan man kolla upp, sen frågar du om de kan åtgärda det som du vill, annars får du leta vidare. // MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.