|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om den lilla elmotorn som öppnar bagagluckslåset enbart drar eller om den drar och trycker? När den fungerar skall den dra igen luckan som på softclose luckorna på tex e38? Eller slår man igen den som en vanlig lucka och så öppnas den elektriskt? Min fungarar inte riktigt som den skall, låter sliten. Inte elfel i kabelstammen. -Phil | |
|
vet inte riktigt om jaf förståt frågan rätt men öpnnar du luckan så förblir låset öppet men när du stänger den och den får kontakt med chassiet så låser låset till. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Ok så elmotorn gör något i stängningsfasen också. -Phil |
|
|
Har nu pillat isär själva låsmotorn och hittat felet. Själva axeln som överför kraften till låsmekanismen var av. Istället för att köpa en ny lika dålig skall jag försöka förbättra skräpet. Tänkte borra genom hela axeln (som är i nylon eller ngn plast) och gänga den invändligt och dra igenom en skruv + 2k lim. Tror den aldrig kommer gå av då, inte innan resten av komponenterna slits ut i alla fall. Vet för övrigt inte om den jobbar i stängningsfasen fortfarande, gick ju aldeles utmärkt att stänga luckan om man öppnade den manuellt microbrytaren som säger till att luckan är stängd påverkas inte av att axeln är av. -Phil |
|
|
Jag vet inte om det är tillval, men jag har "soft close" på min, d v s man behöver inte "smälla" igen bakluckan utan det räcker med att fälla ner den till låset sen drar den in luckan själv. MVH JoMu |
|
|
Ja det var det jag tänkte på att de kanske har som standard, jag vet faktiskt inte då min varit kass hela tiden. Spännande att se, tror jag blir klar med det imorgon. Hör av mig med resultat -Phil |
|
|
Nu är jag klar med operationen men har inte kunnat återmondetera låsmotorn i bilen, men jag ser ingen anledning till varför den inte skulle fungera. Tog mig ungefär 30 minuter att göra, inte speciellt svårt. Är övetygad om att det kommer hålla längre än om man köper en ny lika dålig. 1. Verktyg och grejer som behövs för operationen, exklusive det som behövs för att ta ur låsmotorn ur bilen. Det är en god idé att göra rent brott ytan på axeln med ngt. lösningsmedel innan man limmar ihop den. Länk 2.Urmonterad låsmotor. Länk 3. Öppnad låsmotor. Ta försiktigt ur vridstången med kugghjulet. Sitter med en fjäder på höger sida som drar tillbaka grejerna efter att den öppnat. Var försiktig så du inte drar ur fjädern ur sitt hus. Länk 4. Vridstången som går sönder, har limmat den där limtuben pekar. Länk 5. Borrar genom axeln med 2mm först sedan 3mm. Länk 6. Borrhålet genom axeln. Länk 7. Testkör skruven lite. Vanlig 3x40 mm skruv. Länk 8. Limmar skruven med 2k lim och skruvar i den. Länk 9. Skruven på plats. Länk 10. Skruvskallen slipas ner efter att allt fått torka en stund. Länk 11. Slipad och klar, nu är det bara att återmontera allt. Länk Skall provmontera det hela imorgon, förhoppningsvis så skall inget gå fel. -Phil |
|
Amethyst |
Skall bara tillägga att det fungerade bra. Monterade den idag och testade ett 20tal ggr. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.