|
|
|
|---|---|
|
Ngn som har hämtat bil från Holland tidigare? Är det ngt som skiljer mot att importera från Tyskland? Bilen jag fuderar över är en z3 2.8 -98. /Pontus | |
|
Är det verkligen lönt att importera en Z3'a idag. Det har ju importerats en väldig massa bilar sedan 02 då jag tog in min. Helt annat utbud i Sverige idag än det var då. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Fredrik, det skulle jag påstå att det fortfarande är om man har hittat en fin bil. Importera är ju inget man blir rik på, men när jag letade Z3or här hemma i våras så märkte jag ganska snabbt att det inte alls var så lätt att hitta en bil som uppfyllde mina krav till en rimlig peng. Det slutade med att jag plockade hem en bil från Tyskland. Skulle jag köpt samma bil i Sverige i samma pedantskötta skick skulle jag fått gå upp väsentligt i pris. Jag ser en klar fördel att importera en bil själv jämfört med att köpa en importerad bil här, nämligen att man eliminerar ett led i importkedjan. Just det led där risken är som störst att bilens miltal och historik manipuleras i vinstsyfte. Visst kan man bli blåst ändå och visst kan man hitta en fin importerad bil här i Sverige, men man förbättrar nog oddsen för en bra affär skulle jag gissa. Nackdelarna är ju kostnaderna förknippade med att åka så pass lång för att en provtur samt riskerna med kontanthantering och oförsäkrad hemfärd. Samt att det kan vara svårare att i efterhand agera mot en oseriös säljare som befinner sig utomlands. Fast om man inte har så specifika krav på färg och utrustning är det sannolikt bättre att handla här hemma. Z3:an Länk |
|
| Snygg bil cosmossvart! | |
|
Jo det är klart, trots den massiva import av Z3'or de senaste åren är ju fortfarande utbudet ännu större i Tyskland, och som med mycket annan import av fordon är det väl tyvärr så att mycket skrot importeras i syfte att tjäna en slant så det finns säkert all anledning att leta utomlands ett tag till. Speciellt om det är något särskilt man är ute efter. För att återgå lite till Pontus fråga så skall det väl inte vara någon skillnad att importera från Holland mot Tyskland. EU land som EU land. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
För att hänvisa till två bilintresserade holländare så är bilar som BMW otroligt billiga i Sverige jämfört med Nederländerna och de skulle tänka sig att köpa nästa bil här. Den ene av dem hade köpt sin nuvarande CLK i Tyskland eftersom de var för dyra i Holland. Mvh Mikael |
|
|
Tack Katzi :D Z3:an Länk |
|
|
I senaste nr av Teknikens Värld finns en artikel allmänt om prisnivån på importerade bilar. Importbilar värderas lägre än svensksålda, generellt 10 - 20 % lägre (med ärlig servicebok!). Lägsta priset om man själv importerar en bil utan servicebok och känd historik. Men då krävs förstås noggrann besiktning och uppföljning före köp. Men generellt vid import gäller alltså lägre pris vid köp och lägre pris vid framtida försäljning. Det torde gälla även Z3. Med gällande prisnivå i Tyskland bör det inte vara lätt att tjäna pengar på import och försäljning av Z3 särskilt med tanke på kostnader för att leta och hämta bil utomlands. På sistone har dock kronan stärkts en del gentemot euron. Likväl så finns det ju företag som har detta som affärsidé. Dessa företag hävdar förstås att det inte är någon prisskillnad på bilar av samma kvalité. En annan sak är att man som privatperson har ett större urval av bra bilar om man letar också utomlands. God Jul! S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.