|
|
|
|---|---|
|
är det bra toppar på dom? tänkte på kam och överhettning?? srptickor i i topparna osv villka passar 3,0 3,2 3,5?? eller finns de fler som passar? mvh erik | |
|
Om oljeröret som skall förse nockarna med olja av någon anledning inte längre fyller sin funktion, exempelvis genom att ha slaggat igen eller att någon av de viktiga skruvarna har lossnat, slits de utsatta nockarna fort. M30-motorerna har extremt dåliga egenskaper med avseende på risk till överhettning. Om de har uppnått normaltemperatur kan de inte ens stå på tomgång utan att börja trycka ut vatten efter en stund och att hamna i rusningstrafiken i Stockholm är att veta att skiten kommer att koka. Men med fullgod kamsmörjning, en eller två extra elfläktar, bra lock till expansionskärlet och välfungerande vattenpump (och kanske ny toppackning) så är allt så bra det kan bli. Då håller de för precis vad som helst. Jag antar att du undrar om de olika modellernas toppar passar sinsemellan. Det gör de (till viss del), men man får annorlunda kompförhållanden. B28:ans topp skall tydligen passa B34:an men jag vet inte riktigt om topparna är identliska eller om de bara råkar passa. Jag har för mig att de inte är identiska. B35:ans topp passar B34:an, men kompressionen blir visst marginellt lägre. Detta borde dock kompenseras av att B35:ans ventiler är större. Jag kan minnas fel, men jag har för mig att det var så. Urtidsmodellerna 3,0 (som i och för sig fanns som M30 i E34:an) och 2,5, vilka ju är M90 (fast 2,5:an fanns väl som M30 i E28?), kanske inte passar. Jag vet inte. Vad jag däremot vet är att det är skillnad både Motronic- och L-Jetronicmodellerna emellan. Helt uppenbart är det ju skillnad mellan topparna på de som har fördelaren placerad på olika ställen (Motronic/L-Jetronic), men även de äldsta versionerna av Motronic i E28 (i början av 80-talet) skiljer sig åt. Där vet jag att åtminstone rotorns infästning är annorlunda. Det är i och för sig ett mycket litet problem. Antagligen är det ett extremt litet problem eftersom jag tror att bara Alpina använde de där första versionerna av Motronic. Det var Den Lilla Uppsatsen Om Nördig M30-kunskap. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
| Jag vet inte hur det är med dom senare årgångarna, men topparna från 60 och 70 talet ville gärna spricka om dom gick varma. | |
|
"Om de har uppnått normaltemperatur kan de inte ens stå på tomgång utan att börja trycka ut vatten efter en stund" Vad har du för måndagsex? Har aldrig haft några problem med varmgång, kan stå på tomgång i över 20 min (har aldrig provat mer) utan att temeperaturen går över normaltemp. |
|
|
J. Lindgren: Min erfarenhet av L-jetronic- och Motronicmotorer är att det inte skiljer något på topparna. I alla fall inte mht insprutningssystemen. Skillnaderna på dessa "topplock" sitter helt och hållet i kamkedjekåpan framför toppen och kamaxelns utseende i framänden. Topplocken är helt lika i framänden vad jag kan se. Dom äldre M30-motorerna (som tex min E3 3.0S) har dubbelkedja till kamdrivningen och dom senare M30-motorerna (som tex min 635 84-motor). Inte heller pga detta är det någon skillnad på topparna vad jag vet. Per L |
|
|
Egon84 och J. Lindgren: Min erfarenhet av kokande motorer på tomgång och i bilköer är att har man en helt OK fläktkoppling och bra fläkt är det inga problem men om fläktkopplingen börjar bli sliten (= snurra lätt) så blir det inte tillräcklig fart på fläkten på tomgång. Per L |
|
|
okej tack för svaren:) ingen som turbokonverterat? |
|
|
Nej, jag har inget måndagsexemplar. Efter att ha haft tre M535:or, varav en med turbo, samt en 635:a, så har jag koll. Om gossen Egon84 hade funderat en stund så hade han dessutom kommit fram till att han nog äger en E34 och inte en E28. E34 är en senare modell. På senare modeller brukar förbättringar introduceras. Punkt. Fläktkopplingen på bilen är bra. Det var den på de andra exemplaren också, men E28 med M30 har underdimensionerad kylning. Så är det. Antagligen låg den väl på marginalen från fabrik och efter några års användning så fungerar det inte längre bra. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
är skit nöjd med motorn går underbart ska nu monteras i en e30 och manuel låda :) bilen köptes nybesiktigad och tycker det är synd att skrota den så tänker åka med den tills besiktningen går ut och skäll inte på mej nu hehe det ska i en nissan diesel i den hehe billig åkatilljobbetbil |
|
|
"Om gossen Egon84 hade funderat en stund så hade han dessutom kommit fram till att han nog äger en E34 och inte en E28." Jo, jag har nästan misstänkt att det kan vara en E34, men en kompis har sagt att det är en Datsun, så vad ska man tro... |
|
| en frisk m30 kokar inte, rent skitsnack! men det är det mycket här som är ibland. m30 motorn är en av de bästa motorerna bmw någonsin byggt. skillnaden ligger i årsmodell, innan den nya gjutningen kom på topparna(runt 79-80 nånting) så var dom känsliga. och som nämnts tidigare är fläktkopplingen en vanlig orsak till överhettning. | |
|
Hela diskussionen blir så otroligt mycket bättre när någon kommer in och avfärdar precis allting som "skitsnack"! Då känner man verkligen att diskussionen är på helt rätt kurs och precis allt som är felaktigt rensas ut. Har dd någonting mer, fantastiskt att tillföra? Kan inte vi alla med M30B34 sätta oss i våra bilar i sommar, en fredageftermiddag i augusti i rusningstrafik, och försöka köra Sveavägen från Sveaplan via Sergels Torg, bort till Djurgårdsbron och sedan via Birger Jarlsgatan och Odenplan försöka nå Fridhemsplan? Då kan vi verkligen gotta oss åt våra motorers fantastiska förmåga att inte gå varma. Samtliga mina bilar måste ha varit måndagsexemplar och riktiga härken, för tydligen fungerar allas M30-motorer så otroligt bra med avseende på kylning. Jag ger upp. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
"J. Lindgren" Jag håller med "Per.L" och"dd". Måste säga att jag har inte hört detta förut. Har själv kört M30 sedan sjuttiotalet och har, förutom en E28-86 med kass topplockspackning, aldrig, säger aldrig tryckt ut något vatten eller gått i kok med någon bil försedd med M30. Då har jag till exempel stått/kört timtals i kö på autobahn mitt i sommarhettan. Du måste ha haft något problem med dina bilar. Igensatta kanaler i blocket eller kylaren, vattenpump som inte pumpar riktigt (pirat?), fläktkoppling som slirar, fel gradtal på termostaten, eller kanske rent av fel termostat. Den som sitter i M30 är lite speciell då den stänger en vattenpassage när den öppnar en annan. Har du haft alla plastbitarna som ska styra luften på plats. Har en M30 motor försedd bil med två stycken termostatstyrda fläktar som ligger på olika gradtal och den andra går nästan aldrig in. Däremot så har jag hört och vet om många som har haft problem med sina M30-toppar på grund av varmgång, men då oftast orsakad av diverse problem med kylsystemet. Låg vattennivå, undermålig termostat, dåliga slangar, läckande kylare, osv...... De tidigare topparna med gjutår före 1980 har lite annan gjutning som sägs kunna ha lättare för att slå sig vid varmgång. Alla toppar passar på alla block. Dock så har M90/M88 blocken lite annorlunda kylkanaler och därmed även toppackning. Detta på grund av annan utformning av kylningen eftersom det inte finns någon vattenpassage mellan cylindrarna. Det finns ett par olika storlekar på förbränningsrummen t.ex. M30B34 58 cm3 och M30B35 65 cm3. M30B25 upp till M30B34 ser ungefär likadana ut och har samma ventilstorlek 46/38 mm, M30B35 har en millimeter större insugsventiler och ska flöda lite bättre. Skillnaderna i kamdrivning och fördelardrivning sitter bara i kammen och frontkåpan. Bert-Ola BmwCS #2423 |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
J.Lindgren! Vet vad du är inne på för spår. Men överväg detta: varför skulle BMW spotta ut så många av dessa motorer om alla skulle ha det problem du haft på dina M30:or? Vi bor ju trots allt även i Sverige där sommrarna är kända för att inte vara så överdrivet heta i snitt. Självklart ligger ju problemet även i dina motorer, förmodligen på ngn slitdel. Fläktkoppling,vattenpump,etc. Jag har haft en -85:a 635 som jag satt i kö i 2tim med solsken och 25 grader, och ja, tempmätaren gick upp ovan mitten,men kokade aldrig. Detta avhjälptes med att byta vattenpump och termostat,då fläktkopplingen var bra! Sedan gick tempmätaren aldrig över mitten igen. MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
| Frågan handlar vad jag kan se i rubriken om M30B35 och inte M30B34... | |
|
det jag undrade var igentligen var om motorn är kokad skevar den då? eller är dom stryk tåliga? |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Är helt omöjligt att svara på din allmänt ställda fråga, men jag ska försöka. Det beror helt på hur varm och hur länge och hur många gånger motorn gått varm. Men generellt sett så är det ingen fara med M30B35 topparna, de är inte lika känsliga som t.ex. M20 toppar i alla fall. Vad det gäller kammen så är det enda problemet smörjningen genom oljeröret i toppen har den fungerat som den ska, då håller kammen. Annars kan någon nock gått ner sig, oftast till ettans cylinder. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| okej villka passar på? | |
Be 726 523iT LCI -07
Se tidigare i tråden: "M30B25 upp till M30B34 ser ungefär likadana ut och har samma ventilstorlek 46/38 mm, M30B35 har en millimeter större insugsventiler och ska flöda lite bättre. Skillnaderna i kamdrivning och fördelardrivning sitter bara i kammen och frontkåpan" Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.