|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle behöva hjälp av experterna här. Det är så att jag tror att min BMW 320 2002:a dricker lite väl mycket olja. Jag har kommit fram till att den dricker ca 1 liter olja på 300-400 mil. Är detta normalt? | |
|
Nej det är för mycket. Det är väl 1500-2000 i service intervall, med den förbrukningen är det ju nästan slut före service. Det skall vara knappt märkbar oljeförbrukning på en så ny bil. |
|
| De flesta M54-motorer verkar vilja dricka lite. Fast 1L på 300-400 mil verkar lite mycket. Själv behöver jag fylla på 1L mellan servicarna ungefär. | |
|
0.25 liter/100 mil anser BMW ligga långt under "skamgränsen" på 0.7 liter/100 mil. ILiveToRide: Det går att fylla på olja.......... |
|
|
Jo naturligvis, men det är brutal felgjort någonstans. De flesta har ingensomhelst koll på sådana saker. Och förutsätter att bilen håller från service till service. Alla andra märken verkar ju klara det.... Om den drar 0.7liter/100mil ser det ju ut som man åker två taktare. |
|
| ILiveToRide: Den tänder en lampa när det blir för lite olja kvar så det är nog ingen fara. De flesta kommer nog inte i närheten av 0.7l/100 mil heller. Men att behöva fylla på en gång mellan servicarna verkar vara normalt | |
|
Ingenting slår Alpinas 3.3:or. Min har tagit 1 liter på 150 mil, verkar tyvärr inte vara ensam om det problemet heller med Alpina. |
|
| Inte ett isolerat fenomen till BMW-motorer, Audis motorer är också oljeslukare. | |
|
Men varför har dem moderna motorerna börjat att sluka olja? Kör vi för tunn olja nu tack vare longlife tramset? Min ska ha castrol longlife 2 0W30 vilket jag kan tycka är för tunt? För rekommenderade man att alpina och m3 kördes på castrol tws 10w60. Aja...följer deras råd om olja iaf och fyller på! Tanka olja och kolla bensinen då och då sen är det bara att köra! |
|
|
Känns konstigt. Har haft BMW motorer från M10B18 (1987) och M20B20/25 från 1985 till M52B25TU med miltal mellan 9000-20000+ på mätarna. INGEN har dragit mer är max 1dl/500mil. Har aldrig varit märkbart på stickan, så nåt galet är det nu. Det kan ju inte bli värre? Håller med Jigga, är det olje(nojjan)? Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Har märkt att om man gasar och kör lite hårdare så går det mer olja. har en 320-89 med 28000 mil som drar ca 1l/250mil.Vid lugn körning, dock måste man sota ur ibland :) mvh/ Jesper |
|
|
En E30 med nästan 30 000 mil på mätaren har ju rätt att ta lite olja men en E46 på 9000 mil som tar 1 liter på 150 är ju sjukt? Vad är det som gör att en motor tar så mycket olja? Kolvringarna som inte håller tätt? Varför gjorde inte alpina något åt det? Finns det någon som helst fördel med att dem tar så mycket olja mer än att man har gjort ett extra oljebyte på 1000 mil om man bara byter filtert då också? :) |
|
|
Snacka om totalt sanslösa mängder med oljeförbrukning på så pass nya bilar, har alltid trott att min 323E21 måste vara bland de största oljemonstret jag skådat med toppnotering av 1.5l olja per 150mil och ca 1.5l på 200mil i normalvärde. Men då snackar vi om en bil från hösten 1981, jag fattar inte varför egentligen en ny bil med så pass små toleranser i motorn överhuvudtaget kan dra så mycket olja? min E21 blårök nästan aldrig heller när jag använde den. Enligt min instruktionsbok ligger jag fortfarande på tillåten förbrukning innan en renovering krävs. Min teori och det jag hört är att inkörningen av en BMW motor är ytterst avgörande (speciellt de nya) och M-motorerna är medvetet byggda för att dra olja. Men min 535a tar nästintill ingen olja alls. |
|
| Det kan skillja väsentligt på oljeförbukning mellan olika oljesorter/tillverkare, det är i alla fall min slutsats på en M52TU. Med Castrol TXT 5w-40 LL01 så slickade den i sig närmare en liter mellan service, med Motul 5w-40 LL04 så drar den INGET!?? Blir inte klok på detta... | |
| Ja det var extremt allt eller inget, PowerMac var det samma typ av olja då dvs helsyntet båda två? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.