AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.195

Varför finns det ingen edit funktion på AutoPower?

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Varför finns det inte nån Edit funktion här så man kan ändra sina inlägg efterhand ? det händer jo ofta att man skriver nåt som man sedan vill ändra pga felstavning eller vad som helst ser ingen anledning i att inte ha denna funktion iallafall
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Använd gärna sökfunktionen.
Så har svarade Janne 2005-08-05.
Edit-funktion: Inte enbart av godo som man kan förledas att tro. Rent tekniskt är det inga som helst problem. Men många tycker att de forum som har en edit-funktion upplevs som förvirrande t ex när svar kommer på frågor som inte finns längre. Att ha en tidsgräns är heller inte enbart attraktivt, när något intressant inlägg postats så dröjer det ibland inte många sekunder innan någon filar på ett svar. Om ursprungsinlägget ändrats när svaret postas riskerar det uppstå en massa förvirring och elände. En granskningsruta innan man postar sitt inlägg där man kan kolla stavning och länkar vore kanske en kompromiss som skulle fungera bra.

///MVH Hasso
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Maxad: Det går lika bra att läsa genom inlägget och rätta fel innan man postar det som efter att man postat det. Skulle något litet fel smyga sig in är det inte hela världen. De uppskattningsvis tio skrivfel/stavfel du har i din lilla text skulle troligtvis finnas kvar ändå, eller du skulle editera tio gånger?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Diskussionen har varit uppe otaliga gånger.

Jag är av åsikten att en edit-funktion är bra. De forum jag har varit/är på vilka har edit-funktion fungerar mkt. bra och någon förvirring finns inte i någon större utsträckning.

En granskningsruta tror jag iofs. är en bra kompromiss, man bli ofta lite "ordblind" i brist på bättre ord när man stirrat på samma textruta ett tag. Ser man den skrivna texten i ett förhandsgranskningsfönster är det mycket lättare att upptäcka stav/syftningsfel.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Tycker inte heller att det är förvirrande i de andra forumen som har Edit funktion lättare sagt alla andra har det förutom Autopower av de jag är aktiva i :).

Hasso om alla ska börja söka så fort de undrar nåt så är det meninglöst med ett forum anser jag, får nånstans får man alltid svar på sitt fråga om man söker eller googla fram nåt, visst kan det va bra ibland men då händer det absolut inget i nån forum som är märkes relaterade förutom ny komna bilar till marknaden så som E92 så då kan man lika gärna ta bort E-36 E46 osv för det mesta finns redan skrivet. Är min åsikt angående Sökning
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Håller helt med Hasso ang sökning.

Maxad: Jag håller inte alls med i resonemanget att det är meningslöst att söka i
formumet. Att söka i den kunskapsbank som ett forum är i ju halva poängen!
Självklart ska man starta en ny tråd om man inte vet eller hittar svaret på sin fråga - det är den andra halvan av poängen med forumet, att man tillsammans bygger kunskapsbanken.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag tycker att det vore bra med en edit funktion... att posta ett inlägg och sekunden efter man tryckt på "besvara inlägget" komma på att man har glömt att klistra in en länk tex. är jävligt irriterande..

Vad jag däremot efterlyser är en funktion som tar bort "antalet sidor" i rubriken, när inläggen börjar få uppåt 7-8 sidor. När en rubrik, eller ett ämne tar upp 5-6 rader...
istället för att ha såhär: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 osv.
så vore det trevligare att ha ex.vis 1 2 3 . . . 112 113 114

så tycker jag iaf =)

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Å när jag ändå är igång och önskar så skulle jag gärna se en delning av bloggnoteringarna månadsvis.
Det tar onödigt lång tid att ladda in 1,5-2 års blogg notering med hundratalet thumbnails. Bättre då med en indelning per månad..

// Erik
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
platypus , jag menade inte att man inte ska söka nångång men varje dag startas ca 50 inlägg kanske på ett forum och jag är näst in till 100% säkert att de flesta har svaret på frågan om de söker efter på nätet ett forum är jo inte endast för att man ska sitta och fråga en massa för mig iallafall, jag ser det mer som en mötesplats för folk med samma intresse, kolla bara på M avdelningen hur många onödiga trådar finns inte där, ska jag köra med bilen hur sk ajag tvätta den och en massa såna som de har redan svaret på mer eller mindre, jag själv startade en tråd om SMG märke här om dan det hade räckt med att ringa till bmw så får jag svar på det det är inte det som är frågan utan mer driva tiden och snacka en massa skit och skulle alla söka nogrann för att få svar på deras frågor vilket de får så kommer forumet dö ut ganska snabbt anser jag iallafall men det är endast min åsikt. Kan mycket väll ha fel vad vet jag :)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Har ingen stark åsikt åt något av hållen men jag tycker inte forum med edit är röriga. Ofta står det ju dessutom "This message has been edited" vilket gör chansen för att någon skall bli förvirrad (om det nu är så hemskt =) minimal.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tycker INTE man ska ha en Edit funktion. I hetsigare diskussioner där det förekommer rena sakfel så tror jag det skule vara förödande om vissa kunde ändra sina inlägg och så att säga vända kappan efter vinder. "Det har jag aldrig sagt".....exempelvis.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker personligen att avsaknaden av en edit-funktion, är en brist på AP och välkomnar en sådan funktion. Jag har själv problem med att jag skriver fort och ibland blir det fel, t.ex. ordet inte skrivs ut som itne osv.

Visst kan man läsa igenom inlägget innan man postar och det gör man väl ibland, men det är inte alltid man upptäcker alla fel. Det är alltid lättare att hitta fel i andras texter. :-)

Det finns många sätt att komma runt problem med att folk ändrar det de har skrivit för att de t.ex. inte kan eller vill acceptera eller erkänna att de har fel och "vänder kappan efter vinden" som en talare ovan nämnde. Vissa forum har löst det på så viss att det skrivs ut en liten rad med text "anv. Mugge ändrade innehållet 2006-12-21 kl 18:30". Då ser alla att inlägget har blivit ändrad.

Man kan även lösa det på andra sätt, genom att ha begränsningar, t.ex. så kan man ändra i texten i 10 minuter efter att den postats eller att man bara kan ändra i texten så länge ingen annan har postat ett svar.

Den optimala lösningen vore enligt mig att man fick upp en liten symbol som indikerade att texten blivit ändrad och genom att klicka på inlägget så kunde man se det ursprungliga inlägget, hur det såg ut innan det redigerades.

På så vis kan man slippa felstavningar och missvisande länkningar men ändå förhindrar att någon "vänder kappan efter vinden".

Men jag tycker verkligen inte att det är så farligt att vi saknar en edit funktion, inget som är värt att bli upprörd över.

___
750-bloggen: Länk
kilroy
Håller med Mugge fullständigt. Jag är själv admin på 2 forum och använder just dom lösningarna när det gäller editfunktionen.

Jag har svårt att se att en smart tillämpning av en edit funktion skulle försämra forumet, tvärtom. Argumentet att medlemmar skulle kunna ändra sina ståndpunkter (vända kappan efter vinden) är för det första rent trams (AP är ju faktiskt ingen domstol) och dessutom finns inte den möjligheten om man inför en smart editfunktion.

För övrigt anser jag att det finns betydligt viktigare funktioner och frågeställningar när det gäller AP än editfunktionen...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.