AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.513

Vandla om högnivå till lågnivå

om
5
omus80
530i limousine -03 sedan [E39]
Tjena!
Jag har ett litet projekt med att stoppa in mitt 5-kanals slutsteg och en 12:a i skuffen i min bil och jag tänkte höra om det är någon som har gjort något liknande och hur ni gick tillväga?
Det jag funderar på är om man kan ta nuvarande kablar till det lilla original-steget och koppla på lågnivå på dem och då måste det finnas remote, ström och jordning, jag har hittat en adapter på Dialect som gör om högnivån till lågnivåutgångar men jag måste veta om det går att lösa på nuvarande kablar eller om man tar kablarna från bakhögtalarna...
Tack på förhand

//Rocco
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du original steg med eller utan DSP? skall du köra alla bilens högt på 5-kanals steget? Har du navi? Ström skall du ta direkt från batteriet och jord kan du ta från samma bult som batteriet är jordat i. Remote finns på originalsteget och originalradion och är Vit kabel i aparaternas kontakter , mät med en voltmätare för säkerhets skull.
om
5
omus80
jag har originalsteg utan DSP och jag tänkte bara använda 1 kanal på mitt slutsteg till baslådan till att börja med...det är ingen navi

vad jag har fått fram så kan man brygga två kablar från ena pin-anslutningen i originalsteget och göra om dem till lågnivå antingen genom att löda fast dem direkt till RCA eller så kan man köpa en adapter som gör om högnivå till lågnivåutgångar...tänkte bara höra om allt stämmer så jag inte är ute å cyklar nånstans

//Rocco
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nja du skall nog inte brygga ngt utom då möjligtvis steget till basen.På= Länk
hittar du pin numren till ditt steg , ta signal från Pin 5,6,11 och 12 i den 12 poliga kontakten och kör in i en hög/lågnivå omvandlare så får du ut bas signalerna , om du klipper dessa så försvinner ljudet i bakre original högtalarna så koppla omvandlaren paralellt. Att löda på RCA gör man om man skall byta ut original steget mot eftermarknads steg och kan också kräva att man sätter en isolator på Rca:n då för att blockera ev likström som finns i den signalen.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Länken funkade inte så gå in på= http//:www.baso.no klicka på BMW E39 sen: E39 Elektronics sen: Assorted schematics for navigation, stereo and more sen: Amplifier HiFi pinouts.jpg så finns kopplings schema
om
5
omus80
Tack för svaren, jag kopplade in allt under helgen och det fungerar utmärkt, jag gjorde så att jag kopplade in mig på pin 5,6 och 11,12 i 12-pinskontakten med biltemas skarvar som kapar och isolerar kablarna direkt med en hög/låg-nivåomvandlare och använde den vita kabeln från 26-pinskontakten för remote.
Tack än en gång för hjälpen!

//Rocco
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.