AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.171

Bästa trimning för en 528?

ri
17
rille12
Bmw 528i-97
tjena.
Skulle vilja hör vilken som är den bästa och billigaste trimning för 528 har kollat lite chip med ej hittat några avgassystem? Det gäller en 528 års -97

Tack för svar.

Rille
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Chiptrim är bortkastade pengar på en sugmotor.
Enklaste och billigaste sättet att 'trimma' är att få bort onödig vikt ur bilen. 10 kg motsvarar 1 hk ungefär!
Tyvärr finns inga billiga vägar att få nämvärt mer effekt ur din motor. Skulle säga att det som ger bäst utdelning per satsad krona, är att överladda motorn med turbo eller kompressor.
Bäst (och troligen billigast också) är att byta bil till en som redan har mer effekt, kanske en 540?

/// Gunnar E.
Ri
39
Risen
525 Touring -92
525 sedan -90
humm, kanske inte är så illa ha chipa,
har själv chip i min 525a och den är en hejlös skillnad, det ska man verkligen inte säga..
sen vet jag väl inte riktigt hur mycket det kostar chipa då den var det när jag köpte den, ska dock säga också att jag har ochipad styrbox också så jag känner skillnaden så.
som sas här ovan, överladdning är klart det bästa sättet att få ut mycket extra hästar, chipen ger ju bara runt 15-25 hk, 20hk på min:)

Mvh johan
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Har själv en 528 och har kollat lite på hur man kan få lite mera drag i motorn. Och jag har blivit varnad för att överladda eftersom motorblocket är i ALU vilket ska medföra att en överladdning drar loss topplocksbultarna ur sina gängor. Är detta något som nån kan bekräfta eller har jag bara blivit lurad? Vore kul att sätta in en liten turbo i framtiden.
En annan sak som jag har fått veta är att man byta till 2,5liters insugsröret. Minns inte vad det gör för skillnad men det är säkert värt att söka efter. :D

- Andreas Fridh, Pajpaj.se
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Nej det går inte att överladda den motorn.. tror den klarar max 0,6 bar om man nu skulle vilja göra det ändå.. och med det lilla trycket kan man lika gärna skita i det.. Men som ovan nämnt kan man byta till 525:ans insug som har mycket grövre kanaler vilket ger mer luftflöde.. Har för mig att man får runt 220 hk om man byter insuget och mappar rätt. Men vid ett sådant ingrepp så tappar man en del i bottenvridet!

Så vill du inte lägga pengar så chippa den o byt ut insuget och eventuellt ett sportsystem så får nu iaf några hk till
ri
17
rille12
Bmw 528i-97
Nån som vet nåt hyfsat sportsystem?
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Simons har väl till alla bilmodeller för en billig peng!
Men är det verkligen värt o pajja bilen? Kommer ju bara dåna o jävlas.. man vill ju ha en tyst o fin bil man kan glida i hehe
Gå in på itsfun.nu ganska billig peng tycker jag
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ett billigt chip på exempelvis Itsfun kan visst vara prisvärt. Jag har lite olika erfarenheter av trimchips. På min 525i -91 märktes en skillnad till det bättre. Jämnare och finare motorgång, lite lägre förbrukning och lite piggare i motorn. Långt ifrån en wow-upplevelse dock, men märkbar skillnad var det.
På min E30 med 2.5-liters motorn märker jag ingen skillnad på någonting bortsett från flyttat varvtalsstopp.
Just nu går jag och klurar på om jag ska skaffa ett Itsfun-chip till min 530iA. Men eftersom jag inte bor i Stockholm får jag montera det själv, och det är jag för lat för just nu...
På kompisars turbobilar är det förstås däremot en j-kla skillnad på före och efter chiptrimning. Men det är ju en annan sak.

Vad gäller insugen från M50B25 på M52B28 har jag läst följande här på forumet. Man vinner tydligen en del effekt på toppen, men du förlorar lika av kraften på låg och mellanvarv. Det handlar nog mest om vilket karaktär du vill ha på motorn. Dessutom passar det inte helt utan modifieringar, lite slangar och sådant som är annorlunda placerade. Det finns en hel del skrivet om just detta. Du får söka lite, kanske lättast att hitta under Trimning.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.