AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.691

demontering fläktmotstånd e36

ch
164
chris76
328 T-97
hej
kan man följa mektipset för e46 när det gäller slutsteget till e36?......eller skiljer demont.mycket)

mvh chris
yttryck
nja, både jag och nej, du behöver inte demontera handskfacket..
slutsteget på e 36 kommer du lättast åt genom att lossa panelen under ratten, sitter med 2 st skruvar. du får vara försiktig när du ska lossa panelen så att den inte går sönder. den delen av panelen som ligger mot mittkonsollen är gjord av hårdplast så den är svår att böja utan att knäcka den. det är lite bökigt men det går.. glöm även inte att ta bort luftslussen som leder värme till fötterna, den är enkel att lossa då du trar bort panelen.
slutsteget sitter bakom klimatanläggningen mot torpedväggen fixerad med 2 st torxskruvar.. lossa dessa och dra ut kontakten så är det bara att plocka ut slutsteget.. jag har ett liggandes som du skulle kunna köpa för en billig slant.. hör av dig isåfall
igor
ch
164
chris76
328 T-97
tack för beskriviningen!......synd..har redan köpt ett nytt
yttryck
Ja det var synd! Det är rätt bökigt att skruva av torxskruvarna som håller fast fläktmotståndet, ett litet tips.. lägg dig tvärs över framsätena
för att lättast kunna hitta en minst obekväm position, så når du torxskruvarna med vänster hand. Ha en lampa med dig så att du lyser upp området, då det är rätt mörkt där nere. Att sitta på huk eller på knäna vid sidan av förarsätet är ingen hit. då lär du få ont i kroppen och svära rätt friskt.. lycka till med bytet
Igor
Pr
29
Proman
535dA Touring -09
Tjena, tänkte bara upplysa om att det finns flera olika varianter av värmemotstånd som tydligen sitter på olika ställen. Förmodligen olika märken på fläktmotor. Detta märktes tydligt när jag följde ovan nämnda "guide" för att hitta mitt, men där fanns inget :(
Mitt satt på höger sida av värmepaketet i höjd med handskfacket. Mycket lätt åtkomligt när man demonterat handskfacket. En svart kvadratisk instucken plastkub med en kontakt på, kan inte missa den.

Jonas.

Det som inte dödar det härdar.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Tar upp denna tråd igen för att försöka hitta det där motståndet. Finns ju ingenstanns ju!
Har en 320 -94 med acc, dvs ej digital, utan manuell temperaturinställning. Har kollat i Heynes och det stämde inte alls. Där skulle den sitta på höger sida vid handsfacket. Men där är det tomt. På vänster sida finns inget heller som ser ut som på bilder. Vart sjutton kan det vara? Det kan väll inte sitta i själva klimaanläggningen eller? Borde bli för varmt för det tycker jag. Funkar inte på läge 2 så hjälp vore tacksamt.
(Ja, jag har sökt...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.