|
|
|
|---|---|
| Jag var o testa en 318i idag. Riktigt fin, förutom ett lite tickande ljude jag tyckte höra när jag kört sisodär 4-5 min. Det tickande ljudet slutade sen. Jag upplevde också den som kanske lite svårstartade, krävdes två försök iallafall. Någon som vet varför de hördes och sen slutade? tacksam för tips. | |
|
ventillyftarna?.......kanske dåligt skötta oljebyten........de kan låta vid kallstart men ska tystna ganska fort Länk |
|
|
Ja, det var ju en kallstart innan.. Men körde väl en cirka 4 minuter och vid förarbytet lät det tickande ljudet. Jag observerade endast det ticknde ljudte på tomgång dock. Upplevde också att bilen gick lite oroligt påtomgång. "automatgasaren" användes ofta? Kan detta ha nått samband? tacksam för svar! |
|
|
Hur gammal är bilen? Ett lätt tickande ljud kan uppstå vid kallstart men ska försvinna inom 10-20 sek.Förmodligen är dom hydraliska lyftarna slut,dvs igensmutsade o det kan bero på som någon nämnde att motoroljan bytts för sällan eller dålig kvalitet på oljan som har används. Skalman |
|
| eller så är det kolvarna som e slitna? och de är ingen billig historia..Priset på bilen är 22.000 privat. ska ha gått 19.600 mil men importerad..Om det e motoeolja vet jag ej. Det verkade inte som killen servade den dåligt. | |
| ingen som har haft nått liknande problem? | |
|
Hej ! Det är rätt vanligt på M40 motorn om du nu har den . eller m42 . sitter hydraliska ventil lyftare och dom tar en liten stund att fylla upp med olja , men slutar den inte å ticka efter max 15 min så är lyftarna och kamaxeln sliten och bör bytas ut . |
|
| Skytrax: så du menar att det tar 15 min att få upp oljetrycket i hela systemet? | |
| Lite OT men ändå: Har själv en Passat med ca 36000mil på mätaren (hydrauliska lyftare). Tidigare körde jag med Biltema mineral 10W40 pga läckage från packboxarna, ville ej slösa på "för dyr" olja. Med denna olja tickade motorn i ca2-5sek efter uppstart därefter tyst o fin. Efter att ha bytt packboxar mm så hällde jag på Biltema 5W50 (den "bästa" oljan). Mycket förvånad över att bilen tickar LÄNGRE med denna olja (ibland i ca 2min) samt att den låter "mer" på tomgång, dock går bilen lika jämt o fint som innan. Innan ja bytte till denna "bästa" olja hann jag göra hela 3 korta oljebyten med den "sämre", ca 400mil mellan varje byte, dessutom tråget nerplockat o rengjort 2 gånger. Kan det vara som så att det lösts upp lite extra smuts pga den bättre oljans högre renande effekt eller har den helt enkelt "fel" viskositet för motorn ifråga? Kommer vid nästa byte sats på 10W40 delsyntet o hoppas att den blir som den var med mineral-oljan | |
|
racing jimpa det kan ta upp till 15 min för att fylla kanalerna i lyftarna så dom tystnar , beroende på hur slitet det är . men ingen omöjlighet ! |
|
|
Ja det där tickandet är mycket vanligt, min brukade nästan aldrig ticka förut, endast vid -10 till -15grader uppstod ett slammer/tickande i ca 1-2sekunder. Efter att jag använt invändig motortvätt och bytt olja upplevde jag att bilen gick renare samt att motorn slutade ticka (kör på delsyntet idag). Det intressanta är att bara ca 200mil efter servicen har den börjat ticka igen, speciellt vid kallstart eller då den stått i en vecka, ett skapligt slammer i 1 sekund som sedan övergår till ett medelhögt tickande i runt 5minuter innan det blir tyst, men då är det nästintill helt tyst i motorn. Min motor har alltid servats med rätt grejor och i tid på nästintill alltid BMW och snart 22000mil, inga skador eller repor på kammen så jag anser att det är helt normalt. Speciellt när det är kallt eller bilen stått ostartad i flera dagar, då krävs det tid för att uppnå rätt tryck och då slammrar lyftarna. Det finns mängder av tickande E34or, E30or osv som går väldigt länge innan man på allvar måste byta grejor i motorn, så länge tickandet försvinner eller dämpas rejält så bör det inte vara någon fara. Men det jag stör mig på är att jag fick bort ljudet nästan totalt men har smugit upp igen, ska nog byta till någon bra mineralolja nästa oljebyte tror jag. |
|
| Alltså dämpas rejält eller försvinner efter ett tag !! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.