|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite konfunderad över hur öppning och stängning av ventiler kan fungera när kamkedjan slits och blir längre. På M60 (730 V8 -92)är dom ju väldigt långa tydligenDet finns ju en kedjesträckare som ser till att kedjan alltid är sträckt, men kedjan är ju längre så tiderna borde påverkas. I vissa inlägg har jag läst att kedjan kan vara 3cm längre jämfört med en ny. Jag har haft problem med att kedjesträckaren varit kass och då klonkar det rejält i ventilkåpan förmodligen eftersom kedjan nog är rätt uttänjd. Jag har nu bytt till en ny kedjesträckare och motorn spinner som en katt 5 sec efter start, annars hörs klonkandet fast inte alls lika starkt som förut och jag misstänker kedjan och inte ventillyftarna. Kan det vara så att kedjan är för lång och den nya sträckaren bara klarar av att sträcka ut kedjan vid oljetryck och när den står några timmar så försvinner trycket i sträckaren, eller hur fungerar den egentligen? Om en kedja är uttänjd kan man tydligen byta ut den genom att lossa ventilkåpan och blotta kedjan, sen lossar man en länk och sätter ihop den med den nya kedjan och drar igenom den. Ett lite riskabelt moment och man kan lätt göra fel. Min tanke är att man istället tar bort en länk från kedjan. Skulle det funka och hur påverkar det isåfall tiderna? /CC | |
|
Är kedjan uttänjd så påverkar det kamtiderna. Kamaxeln hamnar ur synk med vevaxeln (och resten av motorn) så att säga. Byta kedja ska vara ett mycket omfattande arbete på M60. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Vilka symptom får man då? dålig kraft i motorn, dåliga avgasvärden, ojämn tomgång??? /CC |
|
| Chris47: Att ta bort en länk lär INTE funka, då "timingen" mellan vevaxel/kamaxlar lär vara baserade på hur många länkar kedjan har, tar du bort en länk får du "sallad".... | |
|
du får oroligtomgång, det är främst så du märker det... men visst det påverkar allt annat också, avgasvärden, kraft mm ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Finns en tråd om en som bytt kedja genom att häkta i ny kedja i den gamla och veva runt den så nog borde det gå, tror han hade en 530. Jag vill kolla opp tiderna på min men vilka mått ska man ha på låspinnen till svänghjulet? |
|
|
Tack för svaren! Dawwe det borde väl ändå vara varje kugges inbördes förhållande till varandra som är viktigt. Kuggarna vet ju inte hur många hål det är i kedjan ändå. Ett enkelt exempel bevisar min teori: En bil står på ett garagegolv med ventilerna neråt. Om man rullar bilen framåt 1 m så har båda hjulen snurrat lika långt och båda ventilerna pekar åt samma håll. Om man däremot drar ut golvet mellan hjulen så det enbart påverkar bakhjulet så kommer ventilerna att peka olika. Det finns bara en sträckare på en M60 och den sträcker bara på ett ställe vilket är konstigt. Det kanske inte är så känsligt med tiderna ändå. Man borde altså ta bort en länk på var sida om det ska fungera. Kanske enklare att byta kedja ändå, är den slut så är den slut. Mustang, Jag såg länken om att man kunde häkta i den nya kedjan i den gamla och snurra på bakhjulet. Fungerar det även om man har automat tro? Om man snurrar bakhjulen med 4'ans växel i kommer väl ändå inte motorn att snurra p.g.a kopplingen, eller hur fungerar det? Mycket funderngar blir det. /CC |
|
| Har också automat tack och lov men har för mig att man kan dra runt vevaxeln med en hylsa på vevaxelremskivan. | |
| Chris: Ok...du har nog rätt vid närmare eftertanke, men är det värt att chansa o bryta kedjan?På M20 tex så finns det 2 längder på kamremmen, den ena är 1 "kugg" kortare eller längre (minns ej vilket), i vart fall måste man även byta spännrullen (till den nyare modellen) i detta fall för annars blir det knas... | |
|
Min tomgång är hur lugn som helst vid 600rpm och klonkandet jag hör från motorn vid uppstarten kommer inte vid varje uppstart, däremot kan det komma även om bilen bara stått en timme. Vad mer kan det vara om det inte är kamkedjan? Jag har varit inne på om vattenpumpen kanske är på gång att ge sig, men den borde väl höras jämt isåfall, konstigt, konstigt. Motorn går klockrent i övrigt och den är lika pigg som alltid, men jag har märkt att den drar mer bensin än vanligt 1,6 jmf med 1,3 tidigare vid blandad körning, vilket skulle kunna vara en lambdasond som gett sig misstänker jag. Ska mäta upp dom i helgen. /CC |
|
|
Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.