AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.669

Fartkameror & Photoblocker

Sida 3 av 3
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Antagligen har du helt rätt i vad du skriver folke. Men den inställning man har till poliser i regel, den har man ju fått genom erfarenhet och mot övervakningssamhället kan man ju alltid protestera mot om man vill på olika sätt. Hur, och om man ska protestera mot sådant man tycker är fel, kan man diskutera i evinnerlighet.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt en framskylt som ser helt normal ut och går lätt att läsa av precis som vanligt kan inte bli olagligt, sedan att man kan välja att snurra den är egalt så länge man inte gör det.

Ungefär samma sak som att få böter ifall man har en rävpäls i bilen pga att man planerar att trä den över skylten. De kan aldrig komma åt en med en seriös snurrskylt (sålänge man inte snurrar den och de ser det), så är det bara. Om nu inte man inför extrema flygande besiktningar där folk åker dit ifall de inte har originalskruvar på bilen och polisen får befogenheter att vara både besiktningsman och detektiv samtidigt och det har vi inte råd till hoppas jag. Nej vi ska fortsätta och kämpa emot, bort med meningslös bevakning!!

Som så många skriver vore det härligt om polisen någon gång kunde börja ta tag i de riktiga brotten. För hög hastighet leder till knappa 1% av de totala dödsiffrorna i trafiken per år och då känns det väldigt dödfött att ägna så mycket resurser att till varje pris sätta fast fortkörare osv.

Blir intressant ifall det blir maskeringsförbud i bilar, får man tillverka sådana härliga masker de har i de gamla misson impossible där man inte ser att det är en mask för att den är så bra gjord och då blir föraren plötsligt okänd, undrar hur de gör då, polisen alltså? Fast vad hjälper maskeringsförbud när man ändå inte har några skyltar, haha!

Da
38
Danne83
318i -99
Vissa påstår att det har blivit lagändring och att polisen nu tvingar ägaren av bilen att betala böterna vid fortkörning vid fartkamera även om det inte var den som körde bilen. Stämmer det eller är det som alltid att föraren av bilen måste äga den för att böterna ska kunna skrivas ut?
Bara skrönor. Förslag på lagändring har förts fram ett par gånger men inget är verkställt. Det är föraren som ansvarar för körningen, ganska självklart eller hur? Det blir ju synd om t.ex hyrbilsföretag, bussbolag m.fl annars.

FP
Da
38
Danne83
318i -99
Har polisen rätt att bötfälla mig om jag av misstag kör förbi en fortkamera för fort med en annans bil? Dvs. att de ser vem jag är pga. att det är min sambos bil eller nåt liknande.
Paap Reeder
Danne!
- Dom tittar på vem som äger bilen.
- Sedan tittar dom på vilka som bor på samma adress.
- Sedan tar dom fram kk-bilderna på vdb ... och fastställer vem som körde.
Tid <60 sek framför pc´n.

Hittar dom inte rätt snubbe kikar dom på bilder av tidigare ägare, närmaste grannar o s v ... till sist hittar dom i regel mitt i prick

MVH /// Paap R

Da
38
Danne83
318i -99
Aha då får jag nog köra lite mer försiktigt om jag skulle låna någon familjemedlems bil. Trodde att det var lugnt då men det är det alltså inte.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Danne83, hur svårt är det att maskera sig?

Är man smart så skaffar man en maskering av den typ de hade förr i tiden på maskerader, dvs en pinne med en mask på allt i ett mycket tunnt och lätt material som man har ligger bredvid sig när man kör. Såfort kameraskåpskylten kommer tar man tag i masken genom att hålla i pinnen och för den framför ansiktet vid lämpligt tillfälle (lämpligt tillfälle = såfort man ser kamera skåpet på långt avstånd.

Detta är både enkelt och mycket snabbt för er som inte orkar köra med hel mundering så att säga.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hur lång tid tar det mellan(hur många dagar) att man antagligen kört för fort inför trafikkameran och fått böter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.