AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.667

Fartkameror & Photoblocker

Sida 2 av 3
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, säg det?

Egentligen är det bästa att ha sånna skyltar som snurrar á la James Bond. Det vore det absolut bästa, slipper man bry sig om solskydd, spray, fartkameror osv. Måste ju gå att ställa om från förarplatsen elektriskt. Så svårt borde det ju inte vara egentligen, någon som kan ta kontakt med Mr M på Brittish intelligence?
Jo de vore bra, då kunde man snurra fram en ny ren skylt när man misstänker att den ordinarie blivit smutsig och svårläst. Givetvis har man sin ordinarie riktiga skylt på alla sidorna. Eller...)

FP
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
köp en foxplate

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Problemet med snurrskylt är att man måste gå in och kapa i fronten och bakdelen för att kunna montera hela kittet så det inte ser konstigt ut med ett paket ditsatt som dessutom inte lär bli godkänt vid besiktningen.

Vad är foxplate?
Förutom de rent fiskala problemen är det självklart inget man kan praktisera i verkligheten. Teoretiskt OK, och det skulle väl funka några timmar som bäst i den utsatta miljön på vintern osv. Hoppas alla förstod ironin i mitt inlägg ovan.

FP
WA
2.343
WAN
de här är foxplateLänk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Okej, nu är jag med på hur de fungerar. Som jag ser det är de mycket bra totalt sett och arrangemanget syns inte mycket, men problemet är fartvinden just när man ska fälla skylten 90grader. Jag har flera kompisar som gärna kör i 200+ och då lär inte mekanismen orka fälla skylten.

Min egen teori och ide' om hur skyltarna ska döljas är att en annan skylt som är lika stor som en vanlig registreringsskylt åker i x eller y-led och täcker registreringsskylten (som inte påverkas av fartvinden i samma utsträckning), men detta arrangemang kräver utrymme, vilket blir fult och dessutom kan variera stort mellan olika bilmodeller.

Egentligen räcker det att täcka en siffra eller bokstav, då skulle man kunna montera dit en liten anordning på sidan av skylten som åker ut i x-led och täcker en bokstav eller siffra vid behov.
Jag har skaffat dessa: Länk
...och jag tycker det verkar som om de fungerar...(peppar, peppar)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Paap Reeder
... hänger inte riktigt med i resonemanget.

Vilka behov finns att dölja skylten för en fartkamera?

Alla vet ju var dom finns - det är vv uttalade policy att alla skall veta var dom finns - att man då inte saktar ner inför en kamera förstår jag inte.

I mörker kan man köra på TOM-TOM.

??

MVH /// Paap R

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
He he alla har vi olika behov, för min del tycker jag det är kul att ge polisen lite att titta på, speciellt på på fredagseftermiddagar.

Alltså man försöker köra så fort som möjligt förbi kameran och då är det olämpligt att röja sig så att säga. Roligast är nog 2-3 rundor på motorcykel i 200+ på bakhjulet eller med Zorromask i bil i samma hastigheter.

Nästa grej som kommer är foxplate som man på baksida har texten f*** the P***** som visar sig, tyvärr klarar bara pro-modellen 180km/h ungefär :-(

Moget eller hur ? :-)

Men med foxyplate kan man slappna av och bara dölja, speciellt vid trängselavgiftsställena, samt att man slipper fälla ner solskyddet vid hastighetskamerorna.

Ufo hur drog du kablarna egentligen till foxplate, behöver man sabba bilen och går det att använda nya alu-skyltar icke EU-modell?
kilroy
Jag håller inte alltid med "Paap" i hans resonemang men ovanstående inlägg från "Paap" kan ju inte betraktas som något annat än klockrent...

AP tenderar ibland att bli en filial till hamsterforumet...den här tråden är tyvärr ett tydligt exempel på det.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Frifart: jag har inte Fox(y)plate, utan "Photoshield Cover" (se min länk i förra inlägget)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Varför inte utnyttja fartvinden isället, konstruera en skylthållare där fartvinden böjer undan skylten i högre farter eller täcker den.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
VonRon dte är en bra tanke, men som tyvärr förmodligen kommer att kräva en konstruktion som syns och kan vara skadlig för fotgängare. Polisen lär bli duktiga på att underkänna bilar såfort de ser att någon mixtrat med regskylten.

Nej tyävrr efter mycket tänkande är det enda rätta och användbara en klassiskt snurrskylt som sitter integrerad i kofångaren och inte syns, men då måste man kapa i kaross/kofångare samt dra el men när det är gjort finns det ingenting som kan hindra, varesig polisen eller något annat förutom ifall själva systemet går sönder då, eller eventuellt rejäl isbildning som kan hindra mekanismen från att fungera.

Foxplate går bort pga att man bara kan fälla ner skylten och inte tillbaka som måste ske av egen handkraft = värdelöst då man lika gärna kan köra utan framskylt.

Jag tycker alla vi intresserade jobbar vidare med en lösning på detta som är funktionell, enkel, prisvärd!
Du tror inte polisen kan göra nåt åt en snurrskylt? Det är ingen modifiering osv?

FP
WA
2.343
WAN
skylten i sig är väl inte modiferad de är bara fästet,lika dant med foxplate.

Länk
All form av modifiering osv... Det är syftet som avses, vad
skulle en roterbar skylthållare vara avsedd för, om inte att dölja sin identitet?

FP
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt folke det går i princip inte att se om det är gjort seriöst!!
och man kan inte förbjuda någon att ha lite egna lösningar som inte gör att bilen utgör en ökad fara vid kollision eller ökar motoreffekt eller ändrar bilens chassie, däck, kaross, mm. Syftet med skylten ska de enbart strunta i, det är ointressant så länge man inte snurrar framför dem eller åker runt med felaktig skylt fram och de tar en/ ser en "in action" så att säga.

Vore ungefär som att man kommer med en M5a med höghastighetsdäck godkända för 300km/h och "grisen" bötfäller en pga att de påstår att man planerar ett brott dvs köra för fort.

Nej en seriöst planerad snurrskylt kommer att sätta käppar i hjulet för både polis och hela samhället!! Det krävs att vid varje fartkamera och betalningsstation står en polisman som granskar varje specifik bil dygnet runt och det kan de ju lycka till med, haha :-)

Jag lovar snurrskylt är ett vinnande koncept, trots sin lilla modifiering som i princip inte är synbar.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Man kanske skulle designa en snygg förarkeps med flor framför ansiktet. Eller ta steget fullt ut och börja tillverka bilburkhor.:-) Själv kör jag sällan speciellt fort men ogillar kameraövervakning.
Frifart: Det låter som du har taskig erfarenhet av och en sur attityd mot poliser. Det står dig naturligtvis fritt att ha detta men om du menar allvar i att "sätta käppar i hjulen för hela samhället" så kommer du att få mothugg.
Om inte regeltexten för t.ex skyltarnas montering innefattar detta så krävs bara några penndrag extra för den skall innefatta t.ex "skylt skall sitta fast och orörligt monterad". Det finns redan en passus som säger att varje modifiering osv för att försvåra avläsning är otillåten.
Samma sak med keps med skynke framför ansiktet. Redan i grundparagraferna står beskrivet att man måste tillförsäkra sig om fri sikt ut/in genom bilen, för t.ex ögonkontakt i samspelet med andra trafikanter osv. Sen kan dom säkert snabbt som attan skriva dit lite mer detaljerat om flor och burkhor om vi önskar det. Det finns gott om tjänstefolk på verken som bara pysslar med uppgradering av lag och regeltexter, varför lägga mera rakt i famnen på dom?
Visst är det roligt med experiment osv med lite James Bondprylar men det gagnar garanterat ingen, skapar bara ännu mera regeltexter, förbud och övervakning. Vem vill ha detta?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.