AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.668

Fartkameror & Photoblocker

Sida 1 av 3
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Någon som vet om photoblocker fungerar i verkligheten? När jag testar med digitalkamera hemma så syns inte plåten. Är det skillnad på dom vanliga fartkamerorna? Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
kamera som kamera skulle jag tro men jag har själv inte testat det dock känner jag folk som har det och det funkar.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
De nya skåpen blixtrar inte om det är ljust ute?!

Har jag hört några säga! Stämmer det?
Nej.

FP
En kompis till mig använde photoblocker sa att det funkade men efter ett tag så gulnade sprayen och skylten blev riktig skitful.

"I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)."
En fråga: HUR vet han att det funkade? Sprayade skyltar är en tvivelaktig lösning, det skall till mycket "ideala" förhållanden, vinkel osv för att det skall bli ett oläsligt foto, det skiljer också stort på släta skyltar och de relieftryckta. Precis som nämns ovan så är inte ytan speciellt varaktig.

FP
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Om det funkar vet jag inte, men det har provats av Trafikmagasinet.
Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Kombinera dessa två så funkar det mycket bättre än Photoblocker.

Länk

Länk

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
den här är ju också okejLänk

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det fungerar med de gamla skyltarna ej med de nya. Dock så har polisen lärt sig hur man tar fram registreringsnummret på sprayade skyltar genom en väldigt enkel digital teknik, så ingen åker säkert bara för att man har sprayat sin skylt,
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Med burkhan på så borde man åka säkert.
Polisen har ingen teknik för att få fram oläsliga skyltar i dagsläget, men dom jobbar på olika lagförslag för att förbjuda olika hjälpmedel som försvårar identifiering. Är skylten synlig för blotta ögat så är det ok, även om inte kameran kan tyda den.
Den lagen finns sedan tidigare. Reglerna är skrivna så att "varje ändring eller modifiering av regskyltar för att försvåra identifiering"...osv är otillåten. Reglerna är likadana för andra tekniska detaljer, lyktor och strålkastare, rutor och speglar osv.
Det gäller förstås att bli stoppad av en människa då, inte fotad av ett kameraskåp. Enklast angående de sistnämnda borde vara att skita ner fronten och skylten med lite lersprut och fälla ner/fram solkyddet en bit, ingetdera är ju otillåtet än så länge...)

FP
Paap Reeder
... men folke är det inte så att man heller inte får åka med en skitig skylt?

Blir den smutsig var 3:e kilometer får man åka in på P-ficka och göra rent?

Nu drar jag detta till sin yttersta spets ... den lagtext du skrev är vattentät i alla lägen.

MVH /// Paap R

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man får som sagt inte på något vis ändra på en godkänd registreringsskylt. Det är inte heller tillåtet att köra med smutsig skylt, den ska vara lättavläst. En svåravläst skylt räknas som en brist på bilen, och då gäller som vanligt att man inte får använda bilen mer än vad som är nödvändigt för att åtgärda bristen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap: Korrekt, fast viss skillnad är det på att ändra och modifiera själv vs. att köra i vinterslasket. Ett enda möte eller lite stänk från framförvarande vid sådär 6-8 minusgrader gör att hela fronten inkl skylt slaggar igen ganska omgående. Isf borde "fordonstrafik förbjuden" gälla i detta läget, mig veterligt är det fortfarande tillåtet att ge sig ut vid slaskigt väder.
Man kan ju "råka" få lite lersprut just innan en kamera eller länsmannen dyker upp, dumt att bromsa och stanna i trafiken efter varje skitigt möte eller hur?

FP
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Blev häromveckan stoppad då jag hade min Photoblocker över framplåten.

Konstapeln ville inte tro att det var okej, även fast plåten syns tydligt rakt framifårn - efter en lång diskussion så slutade det med att jag tog bort den tillfälligt. Konstapeln sa att det var bäst så, och dom hade ju ej sett mig köra bilen (jag stod vid bankomaten när de stannade framför mig)

Men det åkte snabbt på igen..

*håll till höger, eller gasa* Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har bråkat och mailat en hel del med polisen angående skitiga, smutsiga skyltar + (varför skattemärket måste sitta på baktill när de ändå ser i sina system att skatten är betald) och får inget bra svar.

Alltså det finns inget direkt direktiv som hindrar en person från att framföra sin bil med en smutsig/oläsliga skyltar om väderförhållandena är dåliga. Men de ger mig bara svaret att i vissa fall kan det vara tillåtet. De kämpar hårt för att framföra budskapet att det aldrig är tillåtet samtidigt som de menar att i vissa fall så är det okej utan att kunna ge ett bra exempel.

När jag tog ett exempel om äldre person som färdats långt på motorväg med vajerräcken och inte haft möjlighet att rengöra/kontrollera skyltarna så fick jag inget svar om det var okej. Man kan aldrig få dem att erkänna att just vad du säger är acceptabelt, utan säger i vissa fall.

Det bästa i slutänden är snurrande skyltar, finns det inget företag som kan erbjuda den lösningen ännu?

Det finns flera liknande förhållanden som man inte kan råda över, man kan få motorstopp eller punka på vägar eller platser där det är förbjudet att stanna. Det kan uppstå tekniska fel av olika art som gör bilen/föraren olaglig i ett navs, allt från avgassystem på backen till slocknad belysning osv. Samt skyltar kan bli oläsliga av skit, is och sprut, inte mycket att göra åt eller hur?
Fråga: Varför skulle det vara just en äldre person i exemplet ovan, blir inte skylten skitig annars?

FP
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Alla vet vi att äldre pesoner lyder under andra lagar än ungdomar..

Undras varför?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.