|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Många ramavtal ger direkt 12% rabatt hos BMW på en 5-serie. Dessutom slopat touringtillägg och Advantage på köpet. Så det är inte omöjligt att rabatten för en sådan bil ligger på 50-75000 kr beroende på hur offerten är formulerad. | |
|
Angående det som ZM3 skrev. Det kan vara värt att kolla upp om han kan ha en sådan klausul. Vissa regler i avtalslagen är tvingande eller semidispositiva. De går alltså inte att avtala bort resp de går inte att avtala bort till den svagares nackdel. Hittar du nån paragraf i konsumentköplagen ang detta (orkar inte leta) så kan han inte göra det. |
|
kilroy |
För att förtydliga köpevillkoren hos auktoriserade BMW och Volvo-handlare: - Ett underskrivet köpeavtal mellan säljare och kund innebär att kontraktet INTE går att bryta från företagets sida och villkoren i avtalet kan inte ändras såvida inte båda parter är överens. Det spelar inte heller någon roll om bilen är helt, delvis eller ej betald vid avtalets ingång. - Muntliga avtal utan något skrivet räknas inte som juridiskt bindande för någon part. Varken BMW eller Volvo arbetar normalt med muntliga avtal eftersom bilen i det fallet inte registreras med en orderbekräftelse. En orderbekräftelse innebär att bilen inte längre är säljbar för någon annan säljare. En begagnad bil kan alltså teoretiskt sett säljas till någon annan kund av någon annan av företagets säljare även om det finns en muntlig överenskommelse med en annan kund eftersom någon försäljningsdokumentation inte upprättas vid muntliga avtal. - Som säljare har man full rätt att skriva avtal med kunden vilket även inkluderar köpesumman. Om man som säljare behöver inkludera försäljningschefen med tanke på det ekonomiska utfallet av affären så gör man det INNAN avtalet skrivs under. - Företaget tar själv ansvaret för det ekonomiska utfallet av affären. Som kund har man inget ansvar för att göra bedömningar om affären rent ekonomiskt är rimlig för företaget. I det här fallet, om uppgifterna stämmer, fanns inget skrivet kontrakt mellan företaget och kunden. Enligt min uppfattning är det ytterst egendomligt att en auktoriserad BMW-handlare ger sig in i den typen av överenskommelser. Spontant känns det som om vissa uppgifter saknas i trådskaparens ursprungliga redogörelse... Uppgifterna ovan är hämtade från Volvo´s och BMW´s centrala försäljningsorganisation. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Ett muntligt avtal är jurudiskt bindande enligt avtalslagen. Dock så är det svårt att bevisa. |
|
kilroy |
Thorssa* Du har helt rätt. Som du säger så blir bevisbördan lite knepig oavsett vem som åberopar att det muntliga avtalet gäller. Consensus...undvik muntliga avtal! Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Håller med kilroy, kräv alltid ett skriftligt avtal, eller åtminstone ett skriftligt anbud. |
|
|
Det enda jag reagerar på är att han måste fått duktig rabatt på sin 320i. En 320i kostar från 256 000. Låt säga att priset slutar på 300 med extrautrustning. Efter en normal rabatt så (6%) bör priset landa på 282 000. Han har alltså efter det då rimligtvis fått ytterligare 50 000 rabatt. Dvs en total rabatt på ca 23%. Inte speciellt konstigt att man ville dra sig ur affären eftersom den med all säkerhet är en förlustaffär! |
|
Helga |
Jag blev också uppringd av försäljningschefen på Förenade Bil i Malmö. Året var 1991. Hade köpt utan inbyte en 318i -89 shadowline, 6.000 mil för 93.000. Enligt honom så var det absolut lägsta priset 96.000. Ok sa jag, behåll er bil. Köpte dagen efter en 318i -88 med 3.000 mil på mätaren. Lm-fälgar, vinterdäck, taklucka och helt i nyskick. Gav 90.000. På mitt köpeavtal från Förenade Bil stod det i finstilt att köpet var giltigt endast med ansvarigs underskrift. Ändå jäkligt dåligt av dom //Helga |
| Hmm ... man kanske skulle smyga in en egen klausul, att kontraktet endast är giltigt om frun godkänner det ... :) | |
| Länk | |
|
Nu är affären uppgjord... Han fick ju som sagt till det uppgjorda priset... Han fick 150k i inbyte på sin bil. Denna säljs nu för 136 000 SEK. Länk Sedan blev det en del rabatt på extrautrustning... Slutligen generarade detta enligt försäljningschefen på Grästorp i att min vän fick en ca 50k för billig bil. |
|
|
m_johan84 Bilfirman gjorde väl 14000:- i förlust på inbytesbilen vilket ska dras bort ifrån vinsten på nybilsköpet. Så summa sumarum gjorde firman troligen ingen förlust men dom erhöll inte den vinsten dom hade räknat med på hela affären |
|
|
det har ju varit lite turbulens runt det ekonomiska tillståndet i autosalongen AB. Autosalongen har numera ny ägare och nytt namn ... namnet är Bílsalongen. som dom sa idag när jag hämtade bilen -vi översatte autosalongen till svenska å då blev det bilsalongen hehe skulle vara kul å veta vem det var som var försäljningschef när detta hände ? |
|
|
Det lustiga i bilaffärer är att alla man hör om har gjort så bra bilaffärer och att dom pressat säljarna tills dom nästan grinar. Jag skulle gissa att dom flesta är godtrogna och litar på att när säljaren säger att nu har jag inte tjänat en krona på denna affär. Finns bilfirmorna kvar så kan dom inte göra förlust varje gång, även om det verkar så ibland. Själv tycker jag att en bilaffär alltid är dålig men ibland kan man ha tur och förlora hundratusen mindre än förra gången. Men är det som man alltid hör så ska jag bara gratulera och ni borde tacka en person som mig som i sådana fall betalar alla era vinstaffärer genom mina förlustaffärer |
|
|
Jag har en gång råkat ut för samma sak som trådstartarens bekant. Jag hade varit och skrivit kontrakt på en ny bil. Några minuter efter att jag har kommit hem så ringer försäljaren och meddelar att jag måste komma tillbaka för att skriva om kontraktet, då han tydligen har "glömt" att ta betalt för metallic. Jag var dock inte speciellt sugen på detta så jag ringde upp försäljningschefen och förklarade min situation. Jag fick till svar att han skulle kolla upp det, efter några minuter ringde han och meddelade att jag skulle få bilen för det priset som stod på kontraktet. Jag minns att det var lite tryckt stämning när jag skulle dit och hämta bilen några dagar senare. Så, ja det händer att det blir fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.