AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.091

Bygga ljud i en E32:a, vad tror ni om detta?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Om vi börjar framifrån så tänkte jag mej ett par 8" Rockford P28S4 i kickpanelerna, en Rockford 162S 6,5:a i varje framdörr med separat diskant som monteras uppe vid backspegeln på dörren, Rockford 6x9:or och koaxial 5,25:or i hatthyllan. Baslåda med 2 st Rockfords P212S4 12" basar.... Tror ni detta kan bli bra eller skulle ni ändra placeringen eller rekomendera annan storlek på elementen någonstans? Glömde tillägga att jag har ett Rockford T8002 (2 kanaligt) steg som ska driva basarna, ett T4004 och JBL GTO75.4 (båda 4-kanals) som ska driva innersystemet. Har allt utom 8"arna och 6,5:orna och tänkte lyssna efter synpunkter innan jag kompletterar med det!

MVH Robban B
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det blir nog bra men skippa dubbla uppsättningar högt i bak och ta det paret som har bäst mellanregister och diskant bara. Basarna skulle jag parallell kopplat och sedan bryggkopplat T8002 steget så får du 400W/bas. 8":arna du tänker på vill ha 11L låda per bas och det undrar jag om du kan få till i kickpanelerna , kanske bättre att då sätta in ett par 6" midbasar där istället som kan få rätt volym att spela i. I dörrarna räcker det gott med ett 5.25":s kit eftersom det bara kommer behöva spela mellan+diskant. Vad har du för HU?
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej intressant, kul med utförliga svar! Spelar 6:or med rätt lådvolym bättre än 8:or med lite mindre än rekomenderad volym? Hur skulle det vara att låta ett par 8:or spela fritt i karossen vid kickpanelerna, bara det att man fyller med dämpull, då lär det ju lätt vara 11 liters volym eller blir inte det nå bra? Vad är att rekomendera att köra i dörrar na i så fall, 5,25:or med inbygda diskanter eller med separata som man monterar högre upp (typ vid backspeglarna)?

HU, vad är det för något?

MVH Robban
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
HU = Head unit. Din "cd" spelar i mer dagligt tal.

Tror med som Hewi att det blir bäst att få till det med basarna med rätt volym så dem spelar så bra som möjligt.

Du ska ju ha en baslåda i bagaget. SKa du köra armstödet nere eller hur ska du göra för att få in ljudet i kupén? BMW är väl isolerade, tror Hewi har en och annan bild som du kanske kan kika på och få idéer ifrån vad gäller baslådan/basbygget.

I dörrarna skulle jag kört med så kallade kit högtalare, med lös diskant och mellanregister. Blir bäst så. Finns många olika, rockford, infinty, alpine osv. Själv har jag ett par macrom ext 5.0 som jag är väldigt nöjd med. Se till att få det tätt i kickpanelerna, mellan plåt och högtalare och även bak högtalare ut mot karosseriet.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Som huvudenhet kör jag med JVC:s KD-DV6202... Jag kör alltid med armstödet bak nerfällt och så har jag det gjort så att inget ljud kommer ut bakåt från baslådan utan allt trycks in i coupèn via luckan, och detta har tidigare mosat på bra i min förra 750 E32:a, men nu vill jag göra det ännu bättre i nästa som jag ska inhandla här inom några dagar!

Behöver 6X9:orna någon slags "låda" under hatthyllan att spela i eller kör man bäst utan någonting under, alltså att dem får spela rätt ut i luften (är inte så jättehemma på alla begrepp vad det kallas, men förstår funtionen:)?

Men visst måste det väl bli bättre med Rockfords trevägs 6x9:or i hatthyllan än att köra ett par 5,25:or!? Känns ju som att det kan kännas lite för tunnt om man ska ha 6,5:or eventuellt 8:or i kickpanelerna fram annars, eller vad säger ni grabbar?

MVH Robban B
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vilka högtalare du än sätter i hatthyllan så skall de ju bara spela mellan+diskant så ett par 5.25:or räcker mer än väl till för detta(du behöver ingen låda till dessa). Med 2st 12:or i bagaget behöver du inte oroa dig för att ljudet skall bli tunnt , om det skulle bli det så har du inte lyckats med baslåda/montering , Monter lådan som du tänkt det blir bäst i din bil.Ang midbasar fram så spelar ett par 6:or med rätt volym bättre än ett par 8:or i för liten volym , jag hade kollat närmare på JL audio 6W0 Länk om jag vore dig , de skall spela grymt enl de som testat och nöjer sig med 5L sluten låda. Det kan vara så att RF 8:orna spelar bra monterade endast i en stabil baffel med lite ull bakom som du beskrivit men det är nog bäst att fråga säljaren om först.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Intressant detta! Måste genast iväg och provlyssna ett par JL:are och försöka jämföra dessa med RF 6:orna:)!

Men blir det sämre med 6x9:or i hattyllan än med 5,25:or, tänkte för jag har en uppsättning RF 6x9:or trevägare som jag tänkte sätta där, eller ska jag köpa ett till par 5,25:or bara för sakens skull? Borde ju inte vara nackdel med 6x9:or tycker jag!?

Att jag snegla på 8:or fram var nog mest för att det är 1500 spänn billigare att innförskaffa ett par sånna mot att köpa 6,5" kitet som jag annars kommer att köpa, men man får väl sluta vara sniken antar jag:)

MVH Robban B
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag trodde du redan hade ett par 6x9:or och ett par 5.25:or och inte visste vilka av dom du skulle montera , har du inga 5.25:or så ta då 6x9:orna de funkar lika bra.
Du skrev i ditt första inlägg att du tänkte ha både 8:or och ett 6.5":s kit fram så jag förstår inte vad du menar med att det blir dyrare????
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jag menade att i så fall ha 8" i kickpanelen och 6,5:or i dörrarna, men ska jag ha 6,5:or i kickarna OCH i dörrarna så blir det ju 2 uppsättningar av 6,5:or (kit) alltså blir det ju billigare att köra 2 st 6,5:or och 2 st 8:or eftersom 8:orna är billigare, blev krångligt men hoppas du förstår:) Men har nu tänkt på saken en sekund och kommit fram till att inte vara sniken och köra det som faktiskt är bästa alternativet och inte det som är lite billigare, dessutom blir det smidigare att ha dem lite mindre 6,5:orna som du säger!

Jag har både 6x9:or och 5,25:or men 5,25:orna är JBL:are och jag vet inte om jag vill blanda märken:) Därför tänkte jag i så fall placera dem JBL:arna tillsammans med 6x9:orna eftersom dem inte syns under orginalgallrena för högtalarna där bak:) Men eftersom du säger att det är bättre att bara köra ett par i hatthyllan så tänkte jag att jag kör väl på 6x9:orna då i stället för både 6x9:orna och 5,25:orna!

Eller ska man köra 5,25:orna (Koaxial-JBL:arna) i hatthyllan och 6x9:orna i dörrarna, eller är man helt fel ute då? 6x9:orna kanske bara gör sin rätt placerade i hatthyllor?

MVH Robban B
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
En liten fråga bara, skulle det vara helt förvridet att köra mitt T8002 steg till något i coupèn och beställa sej ett Rockford T20001 steg till subbarna? Har nämligen fått ett riktigt bra pris på ett sånt steg så jag är sjukt nära på att slå till men kan ju vara kul att veta lite mer om hur det skulle bli!

MVH Robban B
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
2st 6.5"s midbasar kostar inte mer än de 8:orna du länkat till , jl 6W0 tex kostar nästan exakt samma dvs 1090kr/st hos www.nardik.se. Tanken var allså att du skall köra ett 6.5" kit eller 5.25" kit i dörrarna fram för mellanreg+disk samt 6.5" midbasar i kickarna för midbas. Kör inte 6x9:orna i dörrarna fram. Att slå till på T20001 steget är inte fel men då bör du nästa satsa på ett snäpp bättre basar (typ P312D2) då du kommer få 750wrms per bas om du paralell kopplar basarna på det steget och P2124 basarna är specificerade till 200wrms per st. T8002 steget skulle vara perfekt till midbasarna och så kör du T4004 steget till kittet i dörrarna och 6x9:orna i hatthyllan.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Man vill ju hellst ha 6,5:orna ur Rockford POWER-serien och då kostar 6,5:orna 3298 för 2 st. Power=USA Punch=China :) Men priset är ju som sagt skitsamma längre, jag kör på ditt tips där som du summerade i ditt sista inlägg!

Däremot börjar jag fundera på om man kanske ska ta å inhandla ett par 10", 12" eller 15" basar till bagaget som hjälper dem 12:orna som sitter där redan!

Hur spelar tex ett par 10:or tillsammans med 2 st 12:or, blir det helt fel eller kan det till och med bli riktigt bra? För steget jag ska köpa har ju inga som hellst problem att spela ett par subbar till vilken dimention dem än är av! Frågan är bara hur man ska placera dessa för att det ska ge så bra bas in i coupèn som möjligt. Funderar på om man kanske ska gjuta upp ett par lådor på sidorna av bagaget med ljudutgång in bakom baslådan mot ryggstödet som ska vara "tät bakåt" för att inte läcka ljudet ut i bagageutrymmet istället för in i coupèn!?

Men i så fall går jag nog på power-serien så det blir riktigt schyssta basar så antingen T110D2, T112D2 eller T115D2:or tänkte jag mej, kan man ha kvar mina P212S4:or eller spelar dem andra i en helt annan divition så att det kommer bli dåligt ljud om man laddar på lite? Tänkte handla grejer nästa vecka:)!

MVH Robban B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.