|
|
|
|---|---|
|
tänkte regga om bilen till 1passagerare bara eftersom jag inte har något baksäte längre.. men jag har hört att man måste sätta ett galler bakom framsätena då? stämmer det? för man har ju sett många som har bygt ut baksätet till ljudanläggning och dom har inget galler. mvh | |
|
Regga om till 1 passagerare bör rimligen inte kräva lastgaller, det handlar bara om hur många sittplatser och bälten det finns. Lastgaller krävs däremot om du ska lastbilsregga en bil - här handlar det oftast om dieslar, som man vill få ner vägtrafikskatten på. Men varför ska du regga om? Såvitt jag vet finns det inget krav på att man måste ha baksätet monterat, bara för att bilen är reggad med baksäte. /// Gunnar E. |
|
| okey men jag har tagit bort bältena också där bak. jag håller på att byga ljudanläggningen i baksätet så därför jag tänkte om man va tvungen att regga om den. annars kanske de blir dyrare i längden att få massa böter :P | |
|
Regga om behöver du väl inte göra? Hörde mig lite för hos kompisarna om det, funderade på att riva bort baksäte på min bil ett tag. Ingen av de jag känner reggade om sin bil, och det verkar fungera bra. Måste man regga om bilen så har väl dom haft tur eller nåt... |
|
|
Jag sysslar en del med vw bussar också, eller kanske främst, och där är problemet ganska vanligt med sittplatser som tas bort och läggs till iochmed att fordonen används som övernattningsställe ibland. Besiktingen gillar inte att man kommer in med en bil som är reggad med tex 7 passagerare och pltösligen inte har någon inredning bak i skåpet - dvs bara plats till en passagerare. De har släppt igenom en massa, men man kan råka ut för felaktig inredning eller liknande om man har otur. Angående polisen, så vet jag faktiskt inte. I somras införde dom iallafall att polisen kan bötfälla om man kör med fler passagerare än angivet i regbeviset, och troligtvis kan de väl ålägga ombesiktning med rätt inredning i ditt fall, även om risken torde vara ganska liten. -- Markus |
|
| Kräver inte besiktningen att man har kvar bälten även om man plockar bort säten utan att omregistrera? Har nyligen strippat min golf II GTI på all inredning förutom passagerarsätet fram men sparade bältena bak för att det ringde en klocka att dem behövs vid besiktning. | |
|
Byggs bilen om och därmed kan hantera färre passagerare ska bilen registreras om med rätt passagerarantal. Väljer man däremot att tillfälligt ändra inredningen för att t.ex. underlätta transporter är ingen omregistrering nödvändig, samtliga registrerade sittplatser inklusive bälten ska dock vara med vid kontrollbesiktningen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okey tack för svaren |
|
|
Lånar tråden då jag har två frågor om detta. 1. Vad kostar en omreggning? 2. Kan man regga utan passagerare alls? Alltså bara för en förare i bilen. Funderar nämligen på detta till min 2002. Den är helt rensad inv. och kommer aldrig att ha passagerare, ingen kommer förmodligen stå ut med (bristen på) komfort och ljudnivå ändå! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
ska du ha den som gatbil så kommer den inte gå igenom besiktningen om du inte reggar om den. reggningen kostar väll ca: 400:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.