AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
785

Serviceintervaller 323ci -00

tandeberg
Enligt serviceboken har bilen blivit servad vid dessa tillfällen:

21 652 km : Oljeservice , bromsvätska och mikrofilter

43 384 km: Inspektion 1 och bromsvätska

Bilen har gått 54 800 Km och har endast blivit servad vid dessa tillfällen

Är bilen servad enligt serviceplan eller har ägaren slarvat med den?

/Tandeberg

E46 har ca 2.500 mil mellan varje servicetillfälle (2.500 liter förbrukad bensin -> ca 2.500 mil), så de intervall, för bilen som du beskriver, följer i huvuddrag serviceplanen som är satt. Sedan får man väl hoppas att oljan ändå bytts några gånger mellan tillfällena...

Oljeservice ca 2.500 mil
Inspektion 1 ca 5.000 mil
Oljeservice ca 7.500 mil
Inspektion 2 ca 10.000 mil
osv.

/// Erik
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om man pga liten körstäcka inte får serviceindikation så rekommenderas service varannat år. Slarvat är nog att ta i, men förmodligen skulle den ha varit in för en extra oljesevice.

Men jag skulle ialla fall inte värdera ned bilen för detta om jag vore spekulant på bilen. (Förutsatt att allt annat stämmer.)

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
tandeberg
Bilen har "endast" gått 5500mil, och mellan dessa 2 intervaller är det nästan 4 år (den har stått drygt ett år). Ska man börja misstänka något?

Med hjälp av chassinumret borde du kunna ta reda på vilka garantireparationer som gjorts hos BMW då dessa lagras i en databas där milen vid reparationerna sparas. Ett annat sätt är att kolla äldre besiktningsprotokoll.

Ett alternativ till den ofullstädiga dokumentationen är att ägaren valt att serva bilen själv. Om den är svensksåld är det i så fall lite lustigt om inte förra ägaren utnyttjat den tredje servicen som är gratis.
tandeberg
Bilen är tysk, men har vid de två servicetillfällena servats på BMW Ag Berlin.
Vid vilket miltal brukar inspektion2 infalla?
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Du har svaret tidigare i tråden, vid 10k mil. Vad det gälller miltalet så kan jag jämföra med min bil, en 320iA Touring 2001. Den har gått idag 5800 mil och det är helt verifierbart. En Coupé med 5500 mil är nog inget konstigt då den ju är litet av "finbil". Det stämmer nog! Den dag du skall sälja bilen är ett lågt miltal alltid av intresse.

Första Insp2 blir vid 2500milx4, dvs vid ca. 10 000mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.