|
|
|
|---|---|
|
tror min tempmätare är lite knäpp eller så är d en givare. när jag har l¨tit bilen kallan över natten så är tempmäatern ovanför det blåa (kall motor ska d ju vara under blåa) sen när jag kört i någtra minuter bara så stiger tempmätaren till mitten å där kan den ligga i några km sen fortsätter tempmätaren gå förbi sista vita strecket å sen ligger den där hela tiden. ibland kan den nästan gå till rött. jag öppnade kylar locket när den va så varm men den kokade inte allt flöt på som den ska. Kan det vara givaren som e trasig eller min tempmätare? elelr kan d vara något annat allvarligare fel? | |
|
termostaten? Länk |
|
|
omd va termostaten borde d inte vara tvärtom då atyt motorn blir mycket kallare?? |
|
| En termostat kan fastna i både öppet och stängt läge vilket gör att bilen kan gå för kallt eller för varmt. Gissar dock efter din beskrivning att det är givaren som kivas. I värsta fall kan det vara instrumentet men som sagt, givaren är den troligaste orsaken. Mvh Tord | |
|
jo dem ska byta givaren. för när bilen är kall så är d stora problem å starta bilen åxå. den går igång påp första men sen börjar den bubbla å går itne på alla cylindrar sen dör den för å få bilen å gå så måste man hålla ner gasen i några minuter för att den ska bli nogurlunda varm. så antagligen är d givaren som ger fel v'ärden så den iten sprutar in nå bränsle. han på verkstan s aatt d v a för mager blandning.. |
|
|
hmmmm ..... "när bilen är kall så är d stora problem å starta bilen åxå. den går igång påp första men sen börjar den bubbla å går itne på alla cylindrar sen dör den för å få bilen å gå så måste man hålla ner gasen i några minuter för att den ska bli nogurlunda varm" Så uppför sig bilar som har blåst toppackningen ... |
|
|
kan förklara ltie bättre för jag tror tein topp packningen har gått.. jag startar bilen den går upp till 1-2000 varv smod en brukar göra när jag startar å den går lika fort ner igen å dör. men om jag gasar innan den dör så går den inte på alla cylindrar men efter några sek så gör dem d. dem på verkstan sa att den får för mager blandning. |
|
| tempgivaren är en del i hur mycket soppa bilen skall ha när den är kall eller varm så visst kan den som jag gissade från början vara en felkälla. Blev bara lite konfunderad när du skrev att den började bubbla och inte gå på alla cylindrar. Posta gärna resultatet när verkstaden är färdig med bilen! | |
|
blev vääldigt nervös nu när du sa att det va topppackningen. för jag har bytt motor i bilen å fått vänta i 5 veckor nu på bilen så jag hopåpas verkligen itne att d är topp packningen. laggt ut över 17000 på den nu. oljepumpen skar i den andra motorn som gjorde att 2 kedjor gick av å det blev ventilsallad.. |
|
|
Så vitt jag vet så sitter det 3 tempgivare. tempstyrning till sprutet. Elfläkt. tempvisning, samt högtempslarm i kombi instrumentet samt styrning av extra utrustning (ex. klima). Kollat efter kladd, övertryck, avgaslukt eller liknande topp fenomen? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
ok dem ska byta till alla som satt på den gamla motorn. d va 2 st som satt på den iaf såg jag |
|
| kommer mer & mer info .... om du precis bytt motor m.m så kan det uppstå alla möjliga "fel". Ta det lugnt och vänta på resultatet efter att verkstaden har bytt givare. Var absolut inte min mening att "skrämma# upp dig!! //Tord | |
|
hehe d är ingen fara tord, är d topp packninegn så får dem byta den bara så e d. har garanti på d iaf.. har man betalt 17600 för allt så ska allt vara fixat. |
|
|
topp packningen verkar vara ett väldigt vanligt fel, i sommras kolla jag på ett gäng 328 touring:ar och mer än hälften betädde sig konstig eller hade bytt packningen som ägaren själv visade kvitton på å var stolt. jag trodde en touring skulle vara mindre buskörd men akk så fel jag hade så ja köpte en 525 touring istället. |
|
|
fick tillbaka bilen i fredags å då gick den ju klockrent. men då va den varm.- så jag lät den stå över natten så den blev kall. dan efter gick dju å starat den klockrent men tomgången låg på kanskle 400 varv bara lite väl lågt. så jag gasa upp den till 1-2000 varv å se om den höll kvar sig på tomgången efter. men den dog. sen va d omöjligt å starat den. sen idag när jag täntek bogsera bilen till verkstan så testa jag å starta den medans den rullar (släpper upp kopplingen) då gick den igång å gick hur bra som hellst. tror stiften e dåliga eller va tror ni?? kand vara tomgångsventilen?en sak vet jag e trasig nu d är termostaten för ena slangen från termostat huset är iskall medans slangen till huset är varm tempmäatern stog på sista vita strecket. |
|
|
fick bilen idag å nu e den helt lagad.. dem hade kopplat nån kabel fel. nu går den som en klocka=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.