AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.677

En blå m3a fårn 1994 på power börsen, någon som har info?

robert pentén
Länk

fick lära mig att skulle man sätta på turbo kan man lika gärna göra det på en 3.0a och det är exakt samma procedur, lika hållbart för ca 420hk.
så jag hitta denna.

någon som sett den eller känner ägaren och kan säga lite om bilen.

mailade han och har frågat, men vore bra med en opartisk bedömning.
tackar

12.2 // 192km/h
hampe m3
tjena robert pentén, har tyär inget att komma med gällande denna vagn, men har därimot en fråga till dig, turbo varför ej kompresor, finns det ngn anledning att föredra turbo framför kompresorn?
robert pentén
priset anser jag.

12.2 // 192km/h
Lars Jakobsson
Vad jag vet så är 3.0l motorn mer lämplig för trimmning med :P

robert pentén
där ser man. men är det inte stor prisskillnad på att kompressor trimma till ca 430hk än att turbotrimma till samma effekt?

12.2 // 192km/h
borde ju bli billigare tycker man, utgår man från din kalkyl i en annan tråd så blir det billigare iaf. Om den håller vill säga..
robert pentén
det klart det håller men vart hittar du ett kitt till kompressor? har aldrig sett en kompressor till salu, vart kan man köpa såna grejer beg?

12.2 // 192km/h
Finns ett kit till s50 på powerbörsen för 35k. Säkerligen sålt, men håller man bara ögonen öppna så går det nog att hitta.
robert pentén
precis det är ju jätte dyrt, det är väl utan soppa pump, spridare koppling, luftfilter, mm mm vad ingår i det "kittet"

12.2 // 192km/h
Följande ingår:
- Vortech centrifugal kompressor med fäste
- Spännare, remhjul och remmar
- Nytt aluminium insug tillverkat utan gummibälg och plasttrattar( allt i alu)
- Insugsrör, luftfilter
- Komplett sett med tryckrör
- Intercooler
- Olje-försörjning till och från kompressorn med kylare
- 3 st olika remhjul för olika laddtryck(0.4, 0.7 och 1 bar)
- Spridare 550cc
- bränsletrycksregulator

Det mesta verkar ingå, utom koppling då
robert pentén
jo rätt överkompligt pris :) helt klart

men ändå lite dyrare än turbo om man letar så kan man nog fixa ett turbo kitt för ca 17k
så dubbelt så dyrt nästan.

12.2 // 192km/h
robert pentén
grenrör 2500kr finns nya på blocket
turbo 3000kr
ic från usa med frakt och allt max 1500kr
soppa pump wallbro 500kr
spridare 3000kr
luftfilter 500kr
dump 500kr
wastgate 700kr
bygga om insuget = gratis
ic rör och olje ledningar några tusen.
sen om man vill så mappar man hörde att stoffe här fixat utan mapp och det går bra ändå och han laddade över 0.5bar.

sen avgassytemet räkna jag inte in inte heller koppling då det inte heller fanns med i kompressor kittet.

12.2 // 192km/h
robert pentén
Länk

denna turbo borde väl funka eftersom han nämner det?

12.2 // 192km/h
Hade du tänkt köra med originalkomp eller byta till en tjockare, typ mls?
Vad är det för märke på grenröret?
robert pentén
märket vet jag inte , spelar mindre roll. sprickor uppkommer vid högre temp än det området jag kommer upp i.

nej ingen komphöjning i form av tjockare packning kommer ske. då det tydligen ska räcka med orignal om man laddar 0,5 0.4 bar för att få ut ca 420hk

12.2 // 192km/h
Visa användare
69
G-son
523 IM-00
Kör en kompressor på din gamla 540 istället hihih.. då blirdet åka av!!
robert pentén
den är såld ju :) letar ny bil tex bmw m3a

12.2 // 192km/h
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Det där grenröret på den blockat annonsen är ju totalt skit verkligen! Då avgaspulserna kommer störa av varandra rejält och sänka ladd.

robert pentén
oki vilka har mätt på detta , eller testat det och märkt att det är skit? elller är det bara sunt förnuft att om man har rören som går in i primär röret att dom pulserna stör hela allltet.

12.2 // 192km/h
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Behöver inte mäta på just det grenröret. Då rören är av helt olika längd blir det som TP skriver.
Kan kanske funka ändå men varför välja ett som är uppenbart mindre lämpat? Bara för att det är billigt betyder inte att det är ett bra köp. Leta vidare efter annat grenrör.
robert pentén
nej tvärtom brukar det vara dom dyra är bra.

jo ska höra med stoffe om att köpa hans turbo kitt med grenrör, turbo, ic, och allt :)

12.2 // 192km/h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.