AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.176

HIFI och Färg på E61 med Kastanjebrun Dakota?

Sida 1 av 2
sc
11
scandic24
E61-523i Touring,LCI 2007
Sanningens dag har kommit - har kört Saab i 20 år och ska nu byta upp mig (?) till en BMW.

Ska beställa en E61 med comfort, advantage, sportstolar, drag och HiFi - behöver kombin nu när man blivit med hund.
Jag har dock stor beslutsvånda när det gäller färgval.
Magkänslan sa direkt att inredn ska vara kastanjebrun (Auburn) - jag tycker att det ser läckert ut och inte så mainstream. (Parkerar vintertid, dagligen, brevid en M5 som är blå met med liknande inredning..Sommartid byter han M5:an mot sin blåa M6:a....aaahhh).

Nåväl,
Mysicblå känns alltså ganska rätt fast nu har jag börjat snegla på Titangrå II och även Ametyst grå...(egentligen Svart met, fast det är si å så med tvättningen).
Jag behöver alltså lite vägledning!
Kommer Mystic blå att se skitig ut jämnt? Är Titan grå repkänslig? Är Ametyst grå en gubbfärg?
Ja, ni har säkert hört dom förut :-)

En annan sak:
HIFI högtalare - gör dom stor skillnad mot standard?
Inte som LOGIC7, men är den iallafall i närheten av mellanstereon i exempelvis Saab 9-5 eller Volvo (som brukar ha rätt okej originalstereo)?
Jag har sökt och läst men har inte hittat någon bra jämförelse med andra bilmärkens org av typ mellanklass.
(Originalstereon i BMW suger ju rejält!)

Audi har också rätt bra ljud i standardanläggningen!

Tack på förhand
/J
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sitter med lite samma tankar, även om mina färgval är begränsade då jag valt M-paketet.

Själv är jag inte förtjust i Mystikblå, just därför att färgen ser dassig ut när a) den är skitig och b) när vi har vinter här uppe. Färgen kräver en hel del soljus för att komma till sin rätt. Jag hade hellre valt Monacoblå!

Titangrå går alltid hem, snygg färg som gör E61:an rättvisa.

När det gäller HiFi så tycker jag att det "lilla" systemet borde ha varit standard. Standardutrustningen duger att lyssa på P1, och med Hifi högtalarsystem kan du lyssna på musik. Men skillnaden är inte gigantisk. Först med Logic7 så börjar det låta mera dynamiskt.

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-)
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har själv haft exakt samma vånda.

Var inne på en Mystikblå med kastanjebrunt sedan jag sett en sådan i New York. Det var otroligt läckert och jag hade i princip bestämmt mig närn jag skulle beställa. Väl där så kom ångesten och det började luta mot en Titangrå-2 då jag fått se en Mystikblå i vinterskrud, inte så lättskött och inte så vacker med en massa salt och smuts.

Titangrå-2 var nästa på listan... den skimrar dock i grönt istället för grått. Enda gången den ser helt grå ut är i fullt dagsljus och den var inte heller någon läcker sak i vinterskrud. Så jag föll tillbaka på Silvergrå. Inget jag ångrar då den är lättskött och passar bra ihop med kastanj inredning. Såg en Amethyst när jag kollade in Titangrå-2 och den är vacker. Dock så är det svart inredning som gäller ihop med den. Samma med Rosenkvarts.

Stereon provade jag orginal innan jag köpte den första 525i E61an, den sög rejält så utan att ha provat den så gick jag på Hifi då. Ångrar det inte en sekund och det blev Hifi på denna med. Funkar mycket bra tycker jag och "lagom" dyrt och mycket bättre än orginal.

Uppgradering du skall fundera på är Komfortstolarna, sport i skinn är inte så mycket billigare och komfortstolarna är så bra.

Isofix fästen fram kostar bara 900 från fabrik och det är ett bra och billigt uppgrade med högt framtida mervärde.

Sportratten kostar 1000kr och är otroligt mycket trevligare än orginalet som är lite spinkig.

Lycka till!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Nog är det ett byte upp!! Farsan gjorde samma 3 år sedan (9-5 til 325xia) och har aldrig sett tillbaka)

Färgen:
Amethyst är råläcker iaf på en sedan med 18" fälgar. Har en liten känsla att det kan bli lite mycket på en touring....
Ja visst, blå är altid ok, likaså titangrå. Men vill du ha en riktigt läcker färg på en touring så är carbonsvart(individual) det absolut snyggaste jag har sett på en E61. skimrar djupblått i dagsljus...oohhhh.

Oavsett färg så fundera på att ta SHADOWLINE(svarta lister i stället för krom)
gör utroligt mycket på en touring och får bilen se MKT bättre ut, spec. utan M-paket.

MVH:
Sakke
Pe
60
Peo.K
M4 G82 2022 6MT Tracktool
Hej, när vi beställde vår E61 så var svart skinninredning redan bestämt men färgen på bilen skulle väljas blev det svårare.. var inne på silver allra först men när sedan beställningen skulle göras blev det silvergrå. När man sen träffade på E61:orna på vägen tyckte jag att silvergrå är alldeles för vanlig så det fick tänkas igenom en gång till....
Till slut blev det Titangrå II, tonade rutor och även shadowline då jag är allergisk mot kromlister på en BMW.
Glöm för all del inte heller sportratt eller M-ratt då originalet inte är den roligaste.
Vi tog M-ratt även om det är lite overkill i en 520d...;)

//Peo.K
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vad kul! Jag sitter också här och planerar byte från Saab 9-5 2.3t Sportcombi Vector till E61. mina funderingar ser ut så här:

520dT
Advantage
Comfort
Sportstolar
Elektriskt svankstöd
Sportläderratt
Hifi
Avbländningsbar backspegel
Isofix
Drag

Funderar på Ipod-interfacet också. En kompis har det på sin 523:a och det fungerar ganska bra.

Lite roligare fälgar blir det men funderar på att stanna vid 16" utan RFT för bästa komfort.

Elstolarna med minne är lockande då jag och hustrun inte har samma stolsinställning och det tar alltid en stund innan man hittar rätt efter byte av bil. Värme i baksätet hade inte heller varit dumt. Skinn är så kallt på vintern.

Ett tag var jag helt inne på interiörlisten från M-paketet och M-ratten men efter att ha sett dem i verkligheten går de nog bort. Listen är för skrikig och M-ratten lite väl tjock.

När det gäller färg så har jag pendlat mellan silvergrå och svartmetallic. Jag tycker att Titansilver går lite för långt åt vitt. Min 116 är kvartsblå vilket i verkligheten ser ut som silvergrå och den gillar jag. Klädseln ska helt klart vara svart i mitt tycke.

Vilka motorer tittarna ni på och vad säger ni om automat eller manuell låda?
Pe
60
Peo.K
M4 G82 2022 6MT Tracktool
Utöver Comfort&Advantagepaketen så valde vi följande extrautrustning:
Bilen är en 520d 2007

Titangrå II
Automat/Steptronic
Svart skinn
Alufälg 17" stjärneker 122
Automatiskt avbländbara backspeglar+el.infällningsfunktion
Grön överkant på vindruta
Individual tonade rutor
Kupevärmare med fjärrkontroll
M-Lädersportratt
Shadowline

Lycka till med tillvalen!

//Peo.K
sc
11
scandic24
Oj,oj...nu snurrar det i skallen :-)

Mörkblått skulle kanske vara snyggt...eller titangrått..inte silver, det är för mainstream BMW....hmm[the story continues]

Isofix är på listan! Tillika std manuell låda.
Det blir nog en 523i pga levtid. Egentligen skulle en 520d vara bättre men jag vill ha bilen innan sommaren..

Hur var det nu med HiFi? Är det ngn som hört och kan rapportera en jämförelse med ex Saab, Audi el Volvo? Jag vet, det blir subjektivt men om någon säger att det låter ungefär lika som Saabs mellanstereo (inte billigaste standard - den är också jättesunkig - ingen bas alls!!) så är jag mer än nöjd :))

Ro
972
Robert J
Jag hade Saab 9-3SS med deras västa stereo infotainmanet- 300 eller nått hette den har jag för mig. Den får pisk av Hifi tycker jag. Det är bättre drag i basen på Hifi och det är väl för man sitter på subbarna.

Jag funderade länge på om jag skulle ta en 530d eller 535d. Till sist så konstaterade jag att jag skulle hela tiden sukta efter en 535d och 20 000 extra kunde det vara värt då jag ändå skulle ha automat och alla de options som är standard på 535d. (farthållare, utökad acc och steptronic.) 525d var inte aktuell då den hade gamla motorn och 520d fanns inte. Idag skulle jag nog fortfarande välja en 535d då den har större bromsar och en fantastisk motor som verka bli än bättre med SD uppgraderingen.

Skulle jag beställa en kärra nu så vette fasen om det inte skulle bli en Sepangbrons med svart inredning. Svart för att inte finns någon annan mörk inredning som funkar med Sepang. En pärlemorvit med kastanj är ett annat lite kontroversiellare val jag skulle kunna tänka mig.

Kromlister eller inte... Utan M-paket är det väl mer fråga om en dirre vagn och då tycker jag att det passar bra med lite krom runt rutorna. Tonade rutor är däremot ett måste och inte så dyrt tillval.

M-ratten är lika tjock som sport, det är bara tumgreppen och färgen på dekoren som skiljer. Själv hade jag helst velat ha Rutheniumlisterna på M-ratten med.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi har en Titan Grå ll E60, och har haft den i 2,5 år och kört 9.300 mil i den. Ja tycker att den färgen gör sig mycket bra på E60. Den blir inte skitig snabbt som mammas svarta bil, men på vintern blir den lätt skitig. Vi har svart skinn inredning med titan/silver listerna, och detta känns modernt och är väldigt snyggt!

Den enda negativa med färgen är kanske att den är känslig, det krävs inte mycket för att repa bilen. Jag tror dock att man får leva med detta på en BMW, då E60/61 inte direkt är känd för att ha bra kvalitet på lacken (se e60.net). De mörka färgerna är alltid känsligare än en ljus och därför syns repor/stenslag enklare på en mörk bil.

Vi har Logic 7, och det är helt underbart det ljudet :-)
Aktiv styrning, komfortstolar, sportratt, navi, bluetooth, värme i baksäte samt en massa annat godis har vi svårt att vara utan, nu när vi har det ;-)

En grymm bil som bara ber om att bli körd..

PS: 9.300 mil, 2.5 år och inte några repor eller dörruppslag :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Är den svart är det klart snyggast utan krom och mörka rutor, annars funkar nog krom bäst.( det kostar ju en del att bli av med kromet). 16 tum har jag på mina vinterpuckar och det är designmässigt klart någon storlek för litet på bilen. Annars är jag körmässigt mest begeistrad över den aktiva styrningen som är oslagbar körmässigt inne i stan. På landsväg är det ingen skillnad. Visserligan kostar det en del, men funktionen imponerar ständigt. Kastanjebrunt (Som jag inte har ) tycker jag ser ruskigt snyggt ut och fungerar nog till flera färger. Efter ständigt blåa och silverbilar är jag nu inne på min första svarta och även om all smuts syns tydligt och den är superkänslig mot repor är jag övertygad om att min nästa e 61:a oxå blir svart - tycker den är oslagbar på e 61 samt att denna färg också står sig bra utan m-paketet som nog är snyggt men samtidigt lite för mycket för min stil.
sc
11
scandic24
Sim:
Du nämner att Titangrå II är repkänslig. Den är ju rätt mörk iofs men jag antar att en Orientblå eller Safirsvart met är ännu mer känslig?
Just nu lutar det åt Titangrå med kastanjebrun inredn! [får se hur länge det håller i sig :)]

Robert J:
Tack för din jämförelse - Nu förstår jag att HiFi ändå gör en stor skillnad mot originalstereon. Det är framförallt lite mer "botten" jag vill ha!
Vad jag förstår så har även originalstereon ngn form av bashögtalare under stolarna?? Det lät iaf så på demobilen jag lånade hem.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Freude am fahren:
Jo, detta är ju klart en smaksak, men jag tycker faktiskt Shadowline är ett måste på de flesta mörka färgerna(ffa svart+blå) samt de gråa. har sett tex titangråa bilar vid sidan av varandra, en med och en utan krom och skillnaden är stor faktiskt.

Scandic24:
Lycka till med bilen. (en gång till, se på carbonsvart... :o) )
Länk
MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej en til Carbonsvart:
Länk

en med chrome:
Länk

Är det denna interiörfärg du tänker??? isf mkt snyggt...
Länk

titangrå(med krom):
Länk

titangrå(svarta lister)
Länk

mysticblå(svarta lister):
Länk

mysticblå(krom)
Länk

MVH:
Sakke
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
scandic24:

Jag håller med dig, den blåa och den svarta är ännu mer repkänslig.

Om vi fick välja om idag, hade vi lagt till ACC och HUD, och valt kastajnebrunt läder med Titan Grå ll :-) och valt en E61 !

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
sc
11
scandic24
DrSakke:
Jepp! Här kommer en Titangrå (kromlist) med samma inredning:
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har själv safirsvart med tryffelbrun inredning och shadowline högglans. Snyggt men smuts och repkänsligt.

Vid köp idag skulle jag välja Monacoblå. Främst för att merparten av alla E60/61 har någon grå nyans eller svart.

Jag rekommenderar komfortstolarna framför sportstolarna. Jag har sport och tycker att de är för hårda i stoppningen. Om du dessutom skall ha eljustering inkl svank så är det ingen prisskillnad.

Satsa på HiFi och blir du fartblind i utrustningslistan så rekommenderas aktiv styrning och dynamic drive.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
sc
11
scandic24
RobertJ:
"Såg en Amethyst när jag kollade in Titangrå-2 och den är vacker. Dock så är det svart inredning som gäller ihop med den. Samma med Rosenkvarts."

Här är en Amethyst m kastanje brun inredning. Jag tycker att det funkar - 5:e bilden.
Länk
Ro
972
Robert J
Naje, jag håller nog kvar vid att det är ljusgrå eller svart som gäller med Amethyst. För mig är det två färger som är rätt dominerande på sitt sätt och då blir det lite för mycket av det goda.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med Amethyst lackering går det utmärkt även med amethyst inredning. Lite mörkare och tåligare än ljusgrå och med svarta mattor som bryter av snyggt.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
sc
11
scandic24
Kollar på Monacoblå och Carbonsvart och tycker inte att det är någon jättestor skillnad...båda ser svarta ut i dagsljus och båda ser blåa ut i direkt solsken :-S

Jag har fortf ett par veckor på mig att ändra mig - Just nu är det Monacoblå med svarta lister och kartanjebrun inredn som har en viss övervikt mot en metallic i ngn gråton.

På fälgsidan hittade jag tipset om BMW 18"-replikorna kompletta med däck på Nässjö Däck. Vet dock inte hur kvalitén är på dessa fälgar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.