AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.627

AKUT: Tändningslås fastnat

NE
111
NEED4SPEED4U
318is-90
325i Touring-89
Tjena.. Skulle behöva hjälp eller tips hur jag skall bära mig åt för att kunna vrida om tändningslåset på min BMW 325 E30. ??

Skulle lasta av lite prylar utanför min lägenhet i går kväll, och ställde mig på en cykel/gångväg. När jag var väl klar och skulle vrida om nyckeln och starta, och ge mig därifrån så gick de ej att vrida på nyckeln i tändningslåset. Verkar som de har gett upp. Tyvärr måste jag nu flytta bilen så snart som möjligt innan man får en fett bot. Rattlåset sitter i, annars hade man kunna putta undan de ju. Har ingen vidare lust att ringa bärgaren för detta. Hur kommer jag sedan till att byta tändnings lås??

Någon som har ett snabbt bra tips ??

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Ursäkta om mitt svar kanske är dumt, men... rattlåset sitter inte bara i "spjärn"? Dvs nyckeln går runt om du vrider lite på ratten och s.a.s. lättar på trycket på rattlåset?

Kanske självklart att man provar detta, men är ju vart fall något som bör nämnas tyckte jag
NE
111
NEED4SPEED4U
318is-90
325i Touring-89
Det går ej tyvärr...

Hmmm...jag kan bara säga att jag har upplevt samma sak på
en halvår gammal Opel Corsa (2003). Ratten var helt stum och
det enda som gick var att ringa en bärgaren. Blev lite lustigt
behandlad av bärgaren när jag ringde o beställde, lite ungefär
som, den här killen måste ju vara dum i huvudet. Efter en stund
kom han och skulle promt prova o vrida nyckeln och visa att jag
var en jävla looser. Men den gubben gick inte och han fick köra
den till närmaste verkstad som fick beställa ny cylinder från tyskland.
Det tog en o en halv vecka innan den rullade igen.

Jaja...vi sålde av skiten efter ett år och bet i det sura äpplet.
Från 134k till 80k på ett år...gilla billiga skitbilar...not.

Jaja...troligtvis är det cylindern som är slut och det inte funkar som
det ska.
NE
111
NEED4SPEED4U
318is-90
325i Touring-89
Ringde bärgaren innan, som får ta den till en bilverkstad. Jag orkar inte klabba med det... suck :(
Snacka med snubben på verkstan som sa att jag kanske hade min bil igen på fredag, om jag hade lite tur.

De
90
Denver
E36 325i
En bekants bil (ej bmw) hände likadant med , jag ryckte och slet i ratten medans jag vred nyckeln i 10 minuter men det hjälpte inte.
En annan kille kom senare och gjorde precis likadant men mer våldsammt
och då släppte låset.

Så va inte rädd för att ta i !
iof försent nu då den är på verkstad .. men till nästa gång :P
NE
111
NEED4SPEED4U
318is-90
325i Touring-89
Jodå jag höll på i en timme att rycka och slita i nyckeln & ratten som en tok. + Mycket våld åxo.Sedan efter det så var tålamodet slut. Nu är de bara att betala och se glad ut. :)

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Man kanske bör passa sig lite om rattlåset har fastnat så där och om man mot förmodan skulle få skiten att släppa. Jobbigt om rattlåset hakar fast när man är ute och kör med bilen... Bara en tanke från min sida ;)

Mvh/ Niclas
E6
32
E60oa
3.20i -11
Hej. Har nu haft samma problem med min e46. Gick inte att vrida nycklen någonting! Ringde efter bärgaren och när han kom efter 3h så gick det fint att vrida om nyckeln igen!!!! Känns ju sådär att köra med bilen nu när det kan hända igen när som helst. Någon som har tips på vad man kan göra????
La
6
Landyman
316ti Compact 2003
Blockerat rattlås hände mig för några år sedan på ett annat märke (Range Rover).
Tog bort nyckeln och sprutade in 5-56. Lät det verka några minuter och sög vid nyckelhålet med dammsugare.
Provade och allt fungerade.
Efter några timmar sprutade jag in något vitt smörjmedel (inte fett!) som jag glömt namnet på. Fungerade i fem år och förhoppningsvis i fortsättningen för nye ägaren.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.