|
|
|
|---|---|
| Jag har min bil parkerad där det inte finns något garage eller motorvärmaruttag. Vid vilka temperaturer börjar det bli skadligt för motorn att starta den ? | |
| Så fort motorn snurrar och den inte är i arbetstemperatur så är det ju skadligt. Desto närmare arbetstemperaturen motorn är när du startar den desto mindre skadligt är det helt enkelt. | |
| Ett visst "slitage" uppstår alltid när man startar en motor oavsett om den är driftsvarm eller inte, det tar några sekunder för oljan att komma fram överallt...Vill inte påstå att detta är "skadligt". Skadligt att starta en motor blir det först när oljan i tråget är i princip som "gele", detta varierar ju beroende på vilken olja man har, men en helsyntetisk "tunn" (0W-40 tex) olja klarar säkerligen kallstarter på runt -25 utan att motorn "tar skada" så att säga... | |
| En tumregel för dieslar är att man inte ska ta ut full effekt innan oljan nått 60 grader. M.a.o kör försiktigt tills motorn är ordentligt varm! | |
|
Gunnarh: Jag har alltid använt samma regel hos mina bilar (bensinare). Det känns ju iaf snällare mot motorn:P. Jag skulle inte vilja springa ett marathon-lopp efter att jag har suttit inne i soffan i en vecka:P |
|
| ...och man skall helst inte bara låta motorn bli varm innan man ger järnet med bilen...dvs. kör med bilen så att även växellåda mm. får lite bättre temperatur innan man prejjar bilen allt för hårt när det är riktigt kallt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.