AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
17.228

"Alpina B12- dräparen"

Sida 6 av 7
Paap Reeder
Noterade att dessa 245 hankook är obetydligt bredare - "gummi i asfalten" - mot vad mina dunlop 225:or är.

Yttersta däcksida - däcksida är 250 mm på 245:orna samt 235 på 225:orna men själva kontaktytan för att mata ner vridet i asfalten skiljer inte mer än 5 mm.

MVH /// Paap R
Lussan
Jag monterade på 255 runt om igår, det vart en stor skillnad mot dom 225 som satt på innan, och inga spårtendenser alls, är toppennöjd...TROTS att det är s.k. skitdäck!
Nåja, till saken....eftersom jag medåker med 3.91 så ska det testas här med såklart....jag ska bara ta GPSn och kolla in mätaren först....misstänker att det felar en del i den farten!!
Rapport kommer!!

V12 = dubbelt så skönt som sex!
Paap Reeder
Lussan!

Var det dessa hankook du monterade på?

Vilket fabrikat hade du på 225:orna?

Tror att hankook har "litet fejkade" bredder i f h t siffrorna på däcksidan. Hade jag lagt på en tusing till och satsat på exvis dunlop hade jag fått ut de extra 2 cm i asfalten.

Nästa gång får man ta ut specar på kontaktytorna mot väg för resp fabrikat innan man slår till.

MVH /// Paap R
Lussan
Nä det va nåt som hette "Gt Radial CHAMPIRO HPZ" men jag håller med dig, på Cadillacen har vi Hankook 255 det oxå och det ser inte alls lika brett ut, ska mäta och kolla!!
Men på Corvetten har jag Kumho och där är det banne mig åt andra hållet, dom 275orna är väldigt breda!!!
Inte lätt med gummi inte!! *L*

V12 = dubbelt så skönt som sex!
Paap Reeder
... skruvade på mina hankook 245:or bak idag.

Dom är MAX 5 mm bredare än mina 225:or var i "steget". Mätte med skjutmått.

Sedan så "ylar dom som faen" ... min limo är ju ganska tyst och när jag bytt från mina Nokia friktion så blev det ett märkbart "väsen" i kupén.

Är inte så särskilt nöjd med dom. Men det går ju efter regeln ... man får vad man betalar för ... och vad får man för 1600:- idag?? ... litet drygt en full tank.

Nåväl ... dom här lär inte bli så långlivade ty dels skall olika acc.tester köras och sedan skall vi polera asfalten på BMWCS basnkörning i maj ... sedan får det bli "riktiga" däck.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Körde idag med full tank, tom bil i övrigt och snustorr asfalt. + 8 grader.

0-105 kmh 6,33 6,43 6,21 6,19 = 6,3 sek

Med burn kom jag inte under 6,4-6,5.

MVH /// Paap R ... måste hitta ett hkp-kryss att kolla hastigheten mot med dessa hankook
Paap Reeder
Har nu åkt norrut till Hudik för litet mer seriösa test av prestanda ... glesare trafik här uppe!

Noterar följande:

*) S- läge gå inte nämvärt fortare än E- läget vid 0->100. Vissa körningar fick jag bättre tider med E.

*) Att själv dra till varvstopp är inte bra. Kostar 1 sek.

*) 245:or bak samt 3,91 i utv

*) Solsken, + 29 grader och vindstilla samt halv tank

*) Fick den inte att burna med 245:orna i + 29 C

*) Att "koka olja" kostar 1 sek

*) Att köra i uppförsbacke eller nedförsbacke påverkar endast mariginellt

*) Att köra efter OBC är kass ty den släpar

*) 104 kmh ger 100 i mätarfart

*) Körde ca 10 race: 6,13 - 7,70 blev tiderna varvid de tre sista åken gick kring 6,5

*) Knäpper av när nålen passerat 105 men är SÄKER på att nålen släpar några km varför jag anmäler 0-100 6,1 - 6,4 som officiellt värde för min M70

*) Ställde mig i gräset på vägrenen på gamla E4 och när jag åkte därifrån för en ny repa var gräset "kölsvart" under hö- kat

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tror inte det ska vara någon skillnad om du kör på E eller S. När du har gasen i botten och därmed tryckt ner kickdownbrytaren så växlar den nog vid samma tillfälle oavsett programval. (Skulle det vara som på E38 att lådan kan starta på 2an i ekonomiläge så påverkas förståss accelerationen)
S-läget gör bara att lådan växlar upp senare och ner tidigare vilket är bra vid "normal-sportig körning".
Antar att även din låda gör två/tre-stegs kickdown även vid E läge? I så fall kan man nog enkelt säga att vid fullgas har E/S ingen betydelse.

Imponerande siffror i alla fall!

Med "att koka olja" menar du att stå på bromsen+gasen? Menar du att du förlorar 1 sek på det?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Koka olja = burna = oljan kokar i automaten.

Mvh
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
När väl däcken släppt när man burnar så är det väl inte speciellt jobbigt för automaten, då borde det väl vara jobbigare med fullgasaccelerationer 0-100 då det pumpas ut maxvrid hela tiden.

/Mats J
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Paap> Hudik jag tutar när jag passerar i 25,5an,ska ta ett 0-90 på den på platt mark med +33 000kg på flak.

Mvh/Micke
Paap Reeder
Nu har jag även testat 0-200.

Plats = på väg 67 på den f.d reservbasen strax norr Tärnsjö swöder om Gysinge.

Full tank, + 23 grader, 2 pers med semesterpackning samt "skräp från flera loppisar" i skuffen och 3,91 på slutvxln.

Drog först i E-läge med OBC på 200- pling samt körde enligt mätaren till 205 = bidde 26,3 sek
Sedan drog jag åt andra hållet med S = 26,8 sek ... sedan började tigern morra i passagerarsätet.
Ja ni vet det där ... "blir du aldrig vuxen ... o s v" ... "Näää ... " sa jag och fortsatte en bit efter 210 för jag tänkte dra den till varvstoppet men en tradare med 32 lampor i fronten började blinka i ena banänden när han fortfarande var liten som en tre-hjuling - men växte snabbt - så jag avbröt.

Nu är min EML-box som jag skrev om inte bra. Den skall bytas imorgon dag.

En sak är säker ... den mätning jag gjorde förra gången var underkänd och jag tror det berodde på att armabandsurets mellantid gått in under del av körningen.

Nu har jag ett riktigt elektroniskt tidtagarur.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Jo Johan så är det.

Jag tror att det beror på att motorn blir snabbare om den får liksom börja varva "på tomme" innan konvertern klipper till.

Jag har i hela mitt liv trott tvärtom men börjar bli ytterst tveksam. Jag tycker att E är klart kvickare än S men S är bättre i trafik eftersom den ändrar vxl-rpm till lägre växel fortare.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
3,17 ... -> 3,91 kostar 0,25 lit / mil på öppen landsväg.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har faktiskt också tänkt tanken att det KAN gå fortare att inte "koka olja", eftersom att man får känslan av att den då mer "slår" iväg sig när man varvar upp den från säg 600 varv. Kan det kanske vara så att starten blir något "mjukare" om man står och varvar säg 2000-2500 med bromsen på? Å andra sidan kanske man förlorar någon hundradel innan man når 2000 varv från tomgång. Å ytterligare andra sidan kanske det blir en totalt effektivare varvtalsökning om man låter den "ta i" från 600 varv och sedan i bara farten låta konvertern dra iväg åbäket och sedan smälla upp i varvstopp.
Sen så vet jag inte om det är inbillning, men driver den inte lite sämre efter x-antal 0-100 race och framförallt oljekokning... Allt för varm olja = sämre drivning?

Nu har jag faktiskt inte lekt så mkt i år med sådant här, så jag har inte min bil/lådas beteende så friskt i minnet just nu..

Du borde förresten testa dina 0-200 race utan passagerare och packning, det kan nog göra en hel del... Du stänger väl av AC'n förresten?

---
Min bil: Länk
Paap Reeder
Johan!
Läste ngnstans att AC´n går ur vid KD.
Se mitt inlägg i automatlådetråden om sony liston och slag på käften.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det borde den ju göra, men jag brukar då stänga av för att vara på säkra sidan :) Man vet ju aldrig om det är någon fördröjning eller om den slår till så fort man lättar någon millimeter på gasen...

Ja, det var precis så jag menade: Länk =)

Skulle vara intressant att ställa upp två exakt likadana bilar intill varandra och sedan jämföra de två teknikerna.
Sen kan det ju vara som så att det som fungerar bäst med M70+din automat+din slutväxel inte fungerar bäst på exempelvis en 528iA eller 740iA etc.. Säkert olika från bil till bil. (Turbobilar med automat lär ju ha rätt stor vinning av att koka olja.. men det är iofs en helt annan sak)

Måste testa min lite nån dag!

---
Min bil: Länk
Paap Reeder
... tack för länken.
Såg att Sonny ju stavade med dubbel-S.

Tur att man inte mött honom annat än på papper.

MVH /// Paap R
manneman
Denna länken börjar kanske få spindelväv men jag vill iaf tillägga 2 saker Hankook Ventus K104 sitter monterat på min bil runtom och det inte utan anledning! Bästa gummiblandningen som finns för både lätta och tunga bilar då Hankook anpassar blandningen efter potentiell vikt.
Jag är skitnöjd!
KÖP!!!!

Och det här bravurieriet med Carstens B12a.....jag har själv en B12a (den andra av de 3 i sverige)nåja det blir nog bra med det där...

Jag brukar ha svårt för säljare.....Norrlänning som jag är...

Men visst den går bra mycket bättre än en vanlig 750 eller t o m överdjävligt. men så.... Nja

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Paap, hur skulle du själv sammanfatta resultat och upplevelse efter en sommar med 3,91-klumpen?

Själv har jag en klump med 3,64 och diffbroms liggande från min förra bil (en E38 740 -95). På den bilen var original-utväxlingen 1:3,15 men på min nuvarande (740 -00) är den 1:2,93

Funderar nu på om jag ska byta till 3,64-klumpen, men:

Utväxlingen skulle i mitt fall bli c a 24 % lägre, vilket är en ganska stor ändring jämfört med när jag hade den på förra bilen. Där blev ändringen c a 16% vilket jag tyckte var ganska lagom.

I ditt fall blev ändringen, om jag räknat rätt, c a 23 % d v s ungefär samma som jag skulle få vid ett byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.