|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag spricker av otålighet för att höra steamans definition av gentleman. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Angående min signatur som diskuterats flitigt här så är det en av Jaguars slogans, den finns som dekal i Jaguars sortiment och har använts i reklamsyfte. Jag fick syn på den när jag själv körde V12:a och tyckte det passade bra. Betydelsen på ordet gentleman är inte mycket att diskutera, det är bara att konsultera Svenska akademiens ordlista: "BETYDELSE: mansperson som har högsinnad karaktär o. ett sätt att vara som tillhör de övre samhällslagren, man av heder, ädel o. ridderlig man, "fin karl"; äv. med försvagad bet., om person som bl. gm sitt yttre uppträdande l. sin klädsel gör intryck av att tillhöra de bildade klasserna; herre; stundom ironiskt. En fulländad gentleman. En gentleman ut i fingerspetsarna. Bete sig som en gentleman.". Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
:-) Jesperados kopiering från SAOL stämmer bra med det jag skrev även om en Gentlemen, enligt den ursprungliga definitionen, skulle tillhöra en nobel familj. Att Jaguar har den devisen gör inte att jag ändrar uppfattning, att det inte finns belägg för att Gentlemen har någon speciell dragning till V12:or! Vad gäller dagens Jaguar så tror jag inte att attraktionen i en Mondeo med ny överrock är så stor på någon som vill vara något han inte är. |
|
| Steaman; Omkring 20% av X-type har arv i Mondeo, men nästan alla av dessa delar har förfinats eller i vart fall förändrats av Jaguars tekniker, det är i princip bara motorn till vindrutetorkaren och knapparna till backspeglarna som går att byta rakt över mellan modellerna. | |
|
steaman: kan du maila mig på peter78w@hotmail.com MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
Paap Reeder |
2000 rpm = 97 kmh 100 kmh - 2200 rpm (- tidigare med 3,17 = 120 kmh - 2200 rpm) 120 kmh - 2750 rpm 140 kmh - 3200 rpm Lådan i ED. Den "nya" utväxlingen "kostar" således 550-600 rpm vid runt 100:a. MVH /// Paap R |
| Har du nå ungefärliga 0-100 etc siffror då? | |
Paap Reeder |
... nej Johan ... det har ju för bövelen inte funnits en bit torr asfalt att prova på!! Minsta lilla fukt så "spinner den upp till 100:a" ... ja ... ungefär så känns det i a f. Återkommer givetvis. Dels prov på hur fort den går på en bank - det har ju talats mycket om det och nu skall jag prova själv och dels som sagt testa fram 0-100 och 0-200. MVH /// Paap R |
|
Väntar spännt på resultatet paap! Vad har 750`n för orginalutväxling? Är det bara E34 M5:ornas klumpar som passar på E32:an eller är det att den pallar av effekten på ett bättre vis än 535:ans 3,93:1? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
3,93 och 3,91 måste vara samma slutvxl. Ibland har jag i text sett siffror 3,93 men på den jag nu köpte så var 3,91 insatnsat. Står det att 535/E34 har 3,93. Saknar totalt betydelse - kanske en annan underleverantör? ... eller dyl? - men är den från en E34 skall den passa. ... fast nu blir jag osäker. Finns det även på E34 "stora" resp "lilla" slutvxln á la E28?? Om E34/535 har lika slutvxl som E34/M5 så passar den på en 750. ... fast allt roligt kostar. Ligger nu på 2,4 l/mil men den tanken är till 90% körd på max 70 vägar. MVH /// Paap R |
|
Standard utväxlingen på de flesta 750n är 3.15, tror jag.. Har även sett nån med 3,64 och nån med 2,nånting. Kan iofs vara utbytt på de..? 2,4l/mil? Herrejösses.. Enligt OBCn så går min på 18,8/100km blandad körning. Visst får man räkna med att den ljuger men inte med SÅ mycket..? Hur mycket ville din (Paap) ha före klumpbytet? |
|
Paap Reeder |
... då gick den på strax under 2 ... 1,7-1,9 i stan. Nu har jag som sagt nästan enbart 70-väg på trippen ... en hastighet som en V12:a avskyr ända in i själen. Nu blir det ju även "en delvis annan körstil" med en 3,91:a. MVH /// Paap R |
|
Paap -> Detta låter ju skitskoj! Hur jobbit på en skala var det att byta diffklumpen? Avgassystemet ska väl ner antar jag + en massa bult vid drivaxlar + kardan. Hur lång tid tog jobbet? Är ju inte lite sugen på en spärrad 3,91/3,93 i min manuella 735. Vad har jag för utväxling i baken måntro? Känns lite trist när det börjar dra ordentligt gött på trean först efter 100 blås med DrSchricken. Jag vill inte bli av med lappen en gång till ;D Klockade förresten 0-100 förut med en kille högerstolen tveksam start till 7,8 sek.. 100 nås ju utan problem på tvåan med denna utväxling.. Min bil: Länk |
|
Paap Reeder |
Hej Swensson! Ganska lätt att byta. Avgass behöver inte ner. Knepet är när den "nya" skall dit ty det är gjort på en grisblink att skada packningen som sitter i pinjongflänsens ände och då "sprutar" fettet ur sedan. Tar lätt ur min på 40 min med upphissning och hela middivippen. Tar det dubbla att sätta dit. Se upp med att drivflänsen till pinjongen stämmer. Kan vara en klenare på en E32/M30. E34/M5 E31 och E32/750 har i a f samma fläns. Det kan vara olika stigning på gängorna till drivflänsarna men dom är ju bara att "jucka loss2 med en kofott och flytta över. Gissar att du nu kör med 3,65. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... finns det litet rost i insex-bultarnas skallar skall detta tas bort så nyckeln passar ända in i botten. Drar du en insex så den blir rund i fästet .... + 3 tim arbete. MVH /// Paap R |
|
Tjena Paap . Vad händer om du träffar på en B12:a när du ligger och "Tokvarvar" i 170-180 , jo du ser B12:ans bakljus försvinna i fjärran :) :) ha det gott , vi ses på Broncos :) Hälsningar Ando |
|
Paap Reeder |
... hej Ando! ... "dock inte förrns att mitt varvstopp gått i vid 245!". Tror inte att en B12/5,0 fixar mig på 0-240. Enl Bmw-båstad ligger en dito alpina B12/5,0 på 365 hk/490 Nm och in my case så blir det 372 hk / 496 Nm. Alpinan kör med 3,45 och jag med 3,91 vilket gör att jag sticker från 150 till -240 på en grisblink. Vore faktiskt väldigt kul att prova ett race - kanske på Knutan i sommar? (Såg att det åter blir Knutan. Måste kolla om ngn med en B12:a kommer dit) - ... ty helt 100:a är jag ju ändå inte. Alpinan har ju en litet annan vridmomentkurva och har en anpassad låda och utväxling för detta vilket kan ge en del bonus när CW pressar på. Skall snarast försöka på fram litet värden på 0-100 samt 0-200 vilket blir en pers för mina Nokia friktion ... men litet skall dom ju tåla. Det enda riktiga fullskalerace jag kört (förra drevningen 2004) var mot en vv Golf VR6 och jag kan säga att med den spelade man ping-pong med i alla farter över 150 ... och det med dom gamla topparna. MVH /// Paap - ... det blir en Bronco-burgare för mig. |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Vänta bara till det blir tort nattetid så ska du få lite 0-100, 0-200, och 150-200 tider, samt toppfart att gämföra med Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Paap, ursäkta en korkad fråga från en oinsatt, men vill jag varva upp motorn växlar jag manuellt istället för att använda automaten. Känns inte så jobbigt heller. Varför byta utväxling för att få till högre varv per växel??? Man har bara tillgång till 2-4 förståss, men det räcker rätt långt. /CC |
|
Paap Reeder |
Bara "cirka-siffror" men för principen: Vi kör på 1:an: Utv 3,15 -> 0-60 = 4,0 sek Utv 3,91 -> 0-60 = 3,0 sek ... o s v genom växlarna. Tänker vi "åt andra hållet" skulle en utv på 1,0 i slutvxln ge samma effekt som att starta på 4:an ... trots att man har lådan i läge 1. (OBS ... bara siffror för att exemplifiera ... ej reella värden) Går vi "till nivån strax ovanför" ... d v s F1- racing så har varje bil för varje bana en speciell utväxling i lådan för varje växel samt då givetvis en speciell bakaxelutväxling som är anpassad för just den aktuella banan, bilen, vädret, däcken o s v ... allt i akt och mening att maximalt kunna utnyttja motorns vridmomentkurva. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.