|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
.. kolla in min blogg. Bilder på min 3,91/25% som skall monteras imorgon. Gissar att jag kommer nära 6 till 100:a ... eller kanske under? (Måste ju peppa upp mig inför meket imorgon ... ty många bultar är det) MVH /// Paap R |
|
Undrar var 750i E38 hade gjort 0-200 på om man ändrade utväxlingen så att 250 km/h inföll vid varvstopp på femmans växel :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kul Paap! Vad kommer diffen ifrån för bil? Väntar med spänning på resultatet =) Jesper H BMW CS #05876A BMW SC #392 |
|
Paap Reeder |
"Smack i medaljongen"!! ... nu sitter den där. Hann idag bara provköra några rondeller men kan konstatera att jag nog i morgon får inhandla en gul saftblandare på Mekonomen att fästa på taket som börjar rotera när S går i i lådan. Förra gången för nått år sedan provade jag också en 3,91:a men då var inte motorn på samma toppkurva som nu efter "min" renovering med bl a nyarenov toppar o s v. Nu var det ju litet fuktigt på vägen men den spann loss direkt från 40-50 på S1-läget. "Jäklar Amanda" ... säger jag bara. JSR! Det är en E34/M5- slutvxel med osedvanligt "hård" lamelldiff. Säkert en bit över 10 kgm på Slip-through. Kanske ngn stärkt upp den till 40%. MVH /// Paap R |
Lussan |
Grattis till 3,91.....jag åker med det och njuuuuter! *L* Fast det är VÄLDIGT lättsladdat nu när snön har kommit!! :) V12 = dubbelt så skönt som sex! |
Paap Reeder |
... var tvungen att åka in till akuten på sjukhuset och jacka upp mig på en DIS men är nu åter hemma. Imorgon blir det litet tester. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Imorgon skall jag testa en (DOB), d v s en "De Orbit Burn" med min 3,91 i Brommaplans-rondellen. Det går till så att man kommer in i högerfilen och lägger sig på Gmax med SD 2 inkopplad och en 5% drifting på bakhjulen. Med en precision inom ca +/- 0,3 m ... öppnar man så båda spjällen på "full size" varvid bakvagnen kommer att överskrida friktionskoefficienten och man kan parera in på vald utfart från rondellen och blixtra iväg. Gröna bilister, NTF och dylika kommer att utbrista: "Va´va´ de´som hände???" ... men då har lådan redan petat i 3:an ... ca 200 m från rondellen. (Den dag man blir vuxen börjar nedstigningen mot kistan ...) MVH /// Paap R |
|
Aahhhh Paap, måste vara en underbar känsla!!! Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
Paap Reeder |
... fantastisk show med Fuglesang. Tycker vi skänker en tanke av grattis till honom. MVH /// Paap R |
|
Ja det var verkligen intressant att följa :) Mvh, Johnny Alpina Club Schweden Länk se profil för bilder på pärlan. |
|
|
Kan tänka mej att det inte var det lättaste att få tag i denna slutväxel, hade du lyckan att hitta den på skroten eller privat?!? Är det den slutväxel som sitter som regel i alla M5 E34:or eller är det i någon specifik årsmodell el likn.? Det är ju inte utan att man blir suuuugen:) MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Ja just denna typ är litet knepiga att få tag på. Sedan har vi ju alltid ... i vilket skick dom är i!! En M5:a som hamnat hos skrotarfarbrorn har i regel haft ett hårt liv den sisita tiden och de kan vara nog så rackliga. Den jag fick tag på nu var i utomordentligt bra skick. Har en fabriksny 3,91 liggandes sedan några år men den har inte ngn lamelldiff. Höll som bäst på med att flytta över lamelldiff till den när jag "sprang på" denna slutvxl som jag monterade med blixtens fart och kan nu vara ute och leka i sandlådan. Jag skall på nyåret "stärka upp" en lamelldiff till 40%, montera den i denna nya slutväxel och sedan låta en bakaxelfirma schimsa in den som proffsjobb. Detta är dock ej klart förrns i slutet på januari. MVH /// Paap R |
|
Jag hade gärna kollat din resa genom rondellen Paap. En liten tanke bara, vad jag tror så ligger en bra snittfart för busmen på ca 120-130km/h, o med den utväxling din nu har, kan den då ha ramlat ner till ca lagliga farter? Kanske en lite dum undran, men det svider ju gott att den blå haffar en nu. I min M535 sitter en rolig slutväxel med, men ny motorn väntar på att få komma i, så test dröjer. |
|
Paap Reeder |
Ronny! Min absoluta erfarenhet är att 170-190 är en bra fart för V12:an. Inte för man kört så långa sträckor på så vis men på morgnarna kunde man lugnt dra från Bålsta till Enköping i den farten och jag i a f upplevde att den trivdes i detta fartsegment. Med gamla slutvxln låg jag på 120 kmh på 2150 rpm. Nu kommer jag att ligga på 2650 rpm i samma fart. Inget som kommer att märkas annat än i tanken. Noterade idag efter litet tester att jag nu även har fått den s.k "E28-sjukan" på 750:ian. "Heavy shit"!"#¤%& När man laddar i max dragläge mellan 0-40 så kommer man att få hjulspinn ... men med samma hoppande och skuttande som jag hade på E28:an. Otroligt jäkla irriterande i kvadrat. Är det fuktig vägbana så får man dras med fenomenet uppåt 70! ASC och lamelldiff är klockrent. Vill man kan man dämpa sig med ASC´n varvid den känner av skillnaderna i rpm mellan fram och bakhjul och slår ner vridet men man har fullt driv på båda bak vilket gör att den s a s senare slår av vridet. Man får ingen "ASC-utlösning" (nu blir man väl raderad ..?) på samma underlag nu som förr då ena hjulet spann i alla möjliga lägen. Fungera mycket bra tillsammans. MVH /// Paap R |
|
Har också diffbroms i min E38 (men "bara" 3,64 utväxling) och håller med om att det fungerar mycket bra ihop med ASC - tvärtemot rykten som florerat här tidigare. Även min erfarenhet är att ASC ingriper senare nu med lamelldiff än när jag hade öppen diff. Studsande drivhjul har jag dock sluppit hitills. Du kanske har lite för bra fäste(?) Paap, bor du i västerort? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Paap! Detta fenomen med studsande bakvagn vid hjulspinn kan mycket väl bero på däck med! Har provat olika däck med varierande fälgstorlek och bredd på däck,på min M635:a! Tex med 17" och Nokian 255/40-17 så sliter däcken loss på torrasfalt och ger ett grymt bett utan "studsningar. Med mina 16" och Falken 245/45-16 (nya) så studsar bakvagnen som om de var pingisbollar. Med samma 16" men med 245/50-16 Bridgestone potenza (5år gamla) så studsade bakvagnen ingenting. MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Min förra 750 hade studsande bakvagn, inte nuvarande..! Olika däck förståss. Blir också lite nyfiken på om du kör på sommardäck, dubbdäck eller dubbfritt? Dubbdäck vill man inte gärna behandla så som du gör när det är bar/blöt asfalt ute! På snö/is däremot är det skoj skoj skoj.. man blir nog aldrig vuxen :) Ser nog inte lite sjukt ut när man kör runt och styr konstant med bakvagnen med en stor lyxkryssare :) |
|
Paap Reeder |
Hej! Imorgon åker friktionsdäcken på ... få se hur det blir då? Tror också att däckvalet avgör ganska mycket om detta fenomen uppstår eller ej.. Jo jag bor i V-ort. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Vad är syftet med bytet av annan utväxling för just dig? Ska själv byta på min (730ia 90:a) pga saknad av diff. Vet inte vilken utväxling jag ska söka efter. Tror jag har 3,64:1 nu kan det stämma? Ska även nämna att jag bytt motor till en 3,5.a som ev ska kompressor matas. |
|
Paap Reeder |
"Vad är syftet med bytet av annan utväxling för just dig?" Svar: ... att ligga först i kön. En idiot i en bil från en tillverkare i södra sverige gick i förmiddags ut i vä-filen med fullt skaft 2 m framför mitt nya BMW-märke. Som tur var hade jag löddan redan i SD ... och det kändes jävligt göttigt att två grisblinkar senare susa förbi på högersidan ... trots att hans turbo säkert redan ylade för fullt. Kan säga att efter 140 försvann han totalt ... Att på en M30 gå från 3,64 till 3,91 kommer att märkas klart. MVH /// Paap R |
|
Hiihiihiihii, underbar beskrivning. Vad innebär 3,64 & 3,91, kommer den bli starkare från botten å därmed få ett högre vartal vid tex 110 kmh med 3,91 gentemot 3,64:an? Mvh Mattias. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.