AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.817

Hur klarar ni av väntan till våren

Sida 2 av 3
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Toomas,

Jag får helt enkelt ta och snacka med mig själv :-) Det är jag som har "bestämt" att jag inte får köra på vintern.

Med det snusk och slask och salt som brukar vara en normal vinter kändes det inte nödvändigt att dra runt med en cabbe på vintern, då jag dessutom har en andrabil. Men då "vintern" ser ut som den gör just nu så skulle det ju funka.

Har heller inga vinterdäck till den så ....

Fas dagar som idag, strålande solsken och lite plusgrader, så är det svårt att låta bli!!

Niklas

Fransosen
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hurra för växthuseffekten. Gatorna kryllar ju av sommarfordon i början av januari. Porschar, fina Jaguarer, cabbar, gamla 60-talsoplar och annat som brukar vara i ide vid den här tiden på året.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kommer aldrig att begripa mig på folk som ställer av sina bilar.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
såg ett gäng Mc idag, fick jo en rejäll sommar känsla när man såg de funderade på att byta däcken också =)

Robert , i nu läget så säger jag detsamma undantag vissa bilar men för några år sen så ställde jag själv av alla mina bilar men slutade med det, med åren så nu rullar alla bilar året runt =)
Robert Lundberg, tråkigt för dig, då kommer du med största sannolikhet aldrig att äga en bil i fint skick.

Jag tycker inte alls att det känns jobbigt. Det är bara att tänka på hur mycket man sparar i form av uteblivna bränslekostnader, skatt, försäkring, service osv, samt hur det kommer att vara att ta fram bilen en fin vårdag. Under vintern lånar jag vid behov en bil betydligt mer lämpad för den svenska vintern.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Men ni som ställer av bilarna och sparar massa bränslekostnader och skatt osv, hur tar ni er fram på vinterhalvåret? promenad? buss? Jag menar en vinterbil ala volvo 740 eller liknande kostar ju fortfarande en massa pengar i soppa, skatt och försäkring, samtidigt som den avställda fortfarande äter försäkringspengar i form av garageförsäkring.. Får inte ihop detta..!

Diesel-räsern
/Rickard
Sl-kortet kostar 600kr i månaden, det är en bråkdel av vad bilen medför att ha i bruk.

Halvförsäkring kostar knappt 20 000kr per år, skatten 1800kr, allt annat ej inräknat. Garageförsäkringen går på 2-300kr för 5 månader. Lån av bil ca 10 ggr under vintern kostar mig 0 kr. Räkna själv...

Men den främsta anledningen till att jag ställer av 328an är att jag är mån om bilen, annars hade jag kunnat köra vilket skit som helst.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En året-runt-BMW är ett måste, klarar bara inte av att köra ngt annat märke.

BMW CS #5139
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
På med dubbdäck på sommaråket och vips har det blivit stans fräckaste vinteråk:) Tävlar med Tretretti om högst förbrukning per körd mil:)
Mvh
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

henrikk; har du skaffat bil för att spara pengar :-)

En gammal 328 är väl inget att ställa av...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
I mitt fall har jag två bilar för att min BMW är min just "sommarbil"! Det är inte så mycket för att spara pengar som att spara på bilen som jag ställer av den under, vad som verkar utebil i år, vintern.

I mitt hushåll har vi två bilar men bara ett körkort så eg är två bilar helt onödigt, men jag vill ha det så. Sen hävdar jag envist men bestämt att det är synd att köra en cabbe på vintern, väl medveten om att det fungerar alldeles utmärkt, i synnerhet som jag har hardtop.

Och varför skulle "en gammal 328" inte vara nåt att ställa av???? kan ju säga samma om min då, en gammal 330 cab, vad är det att ställa av???

Henrikk gör det av sina skäl, jag gör det av mina skäl, du Robert väljer att inte ställa av din ????? av dina skäl.

Pengar att spara kanske inte är enda orsaken till att ställa av, det kan lika gärna vara att min vårda sin ögonsten. Sen att min ögonsten inte är det i andras ögon, ja det bryr jag mig inte så himla mycket om. Var och en är sig själv närmast liksom.

Fast f-n vet om det inte är dags att ställa på den snart :-D

Niklas

Fransosen
Fransosen:
Jag håller med dig till 110%!

///Micke
Min cabrio Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Robert Lundberg: Det var det dummaste jag hört.

Ålder och biltyp spelar väl ingen roll? Bryr man sig om sin bil så ställer man av den under vintern.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ställa av eller inte måste väl var och en få bestämma själv. och det var inte det tråden handlade om. Själv fördriver jag vintern med att rulla runt i E34 eller E46 (när frun låter mig ha den). Och sen kollar jag annonser för att byta ut E34an till sommaren, troligen till en E60. Åker till garaget emellanåt för att putta litet på E24an så det inte blir plattor på däcken.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
De
163
Devva
520i -89 E34
Cim: det verkar som vv ändrat rutiner nu, syrrans kille ställde glatt på hojen idag för årets första tur, tanken var att ställa av den senare på kvällen. Då kommer upp ett felmeddelande typ: avställningsdatum kan ej vara samma som aktuell fordonsstatus...eller ja, något i den stilen var de iaf...
kanske är annat för bilar, men kan ju vara värt att tänka på.

//Devva
Ci
531
CiM
325ciM-04
devva: jaha, då har dem täpt till den hålen också. jag hade som sagt inga problem med det.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
för er som tror att ni sparar pengar med att ställa av ni har riktig fel där, de värdeminskningen som bilen får går inte att spara in och det är det största förlusten i alla bil affärer och för er som säger att man är mån om bilen så att den är fräsch osv. Ta en titt på de senaste Inläggena när det gäller folk som vill köpa bil och vill ha tips : Inte en enda av er som ställer av era bilar har sagt " a men den bilen är JÄTTE FRÄSCH den kan du betala de extra pengarna som säljaren kräver för "" utan nej det enda alla gör är att länka till en bil av samma modell som är billigaste på nätet och säger att visst kan du pruta ner den en hel del det finns jo billigare !! Så till frågan; vad är vitsen med att ställa av era så kallade pärlor för att sedan få lika mycket som en annans som har blivit använd ? Förr eller senare säljs alla bilar och värdeminskningen ligger lika mycket på alla så man sparar ingenting med att ställa av den. Alla får jo självklart göra som de vill men att tro man sparar pengar med det är helt FEL !
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag ställer inte av bilen under vintern för att den skall hålla sitt värde bättre utan för att jag skall slippa rostlaga stup i kvarten. Sen slipper jag gärna två uppsättningar däck. Hade jag haft en modernare bil med bättre rostskydd hade jag antagligen kört den även på vintern om det var en bil som passade för vinterkörning.
"Maxad", det finns redan ett flertal trådar där det diskuteras huruvida man ska ställa av bilen eller inte. Den här tråden handlar om hur man ska klara av väntan innan våren kommer. Således gav jag bl.a. tipset att tänka på hur mycket man sparar när det gäller kostnader såsom försäkring, skatt och bränsle.
Följande gäller i mitt fall; SL-kortet kostar 3000kr för 5 månader, garagehyra och garageförsäkring går på ca 2000kr för samma period. Att ha bilen i bruk under 5 månader kostar mig minst ca 15-20000kr. Jag skulle inte tro att värdeminskningen är 10-15000kr under samma period. Inte att förglömma är att många bilar ökar i värde varje år, om de hålls i bra skick.

Särskilt intressant är varför du skapar trådar där du undrar saker som; varför din bil blir repig direkt trots att du lämnar in den på Mr Cap, vad du ska göra åt dåligt ifyllda stenskott, om du ska lacka om din bil, hur du ska få bort rosten från dina borrade skivor, och hur man håller rent ett hjulhus.
Ett flertal av ovanstående saker skulle kunna bli bättre om du skötte bilen mer pedantiskt och ställde av den på vintern. Framförallt det visar det också att du trots allt bryr dig om skicket på din bil.

Som jag tidigare påpekat vill jag att min bil ska vara i bästa möjliga skick. Det är i min mening inte möjligt om jag skulle bruka bilen på vintern. Hur mycket eller lite jag får för bilen vid eventuell försäljning spelar mig i jämförelse ingen större roll.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
självklart bryr jag mig om skicket på min bil men mest av allt bryr jag mig om min egen skick utan den så kan jag lika gärna skrota bilen. Jag menade inte att ni inte får ställa av bilen, det har inte ens jag med att göra tycker bara det låter oekonomisk i mina ögon men det bror väll på hur man räknar på det.... Tillbaks till Topic nu då innan det springer iväg ;)

Ses på vägarna :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.