|
|
|
|---|---|
|
hjälp jag läst runt ganska mycket på forumet om motor olja och blir inte klok på vilken olja jag ska välja till min bil.. det är en e30 325 -90 turbo med ca 400hk SNÄLLA VAD FÖR OLJA TILL MOTORN mvh micke | |
|
Jag kör uteslutande på Mineral olja i min maskin, eller vi gör det i alla vassa maskiner vi hitils haft. Och nu finns det ju människor som resonerar imot det men vi har aldrig haft någe problem p.g.a. olja ialla fall. |
|
|
låter som en bra ide. jag har forskat runt lite och det blir mineral olja i min också tänkte köra 15-50 mvh micke |
|
|
Inte särskilt bra val till en modern motor som är konstruerad för relativt tunn helsyntet... Som motpol kan jag säga att jag kört på helsyntet i alla mina gamla bilar utan problem. 15W-50 under vintern är också fel val, den är alldeles för tjock. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
kör en helsyntet som kostar därefter... kolla runt på olja som är temeratur-stabil 10w40 typ... dyr olja ÄR bra olja... köper man oljan av en gross.handlare(typ 20 l dunk) så blir inte liter-priset så farligt.. en syntet-olja är ju rätt ofta någolunda tunn grejen är ju att den inte blir jättetunn som en mineral-olja blir vid lite temp..... nu har ju iof. de flesta bmw-sexor en olje-volym på typ 6 l så den oljan borde ju inte bli varm... även billiga oljor smörjer bra..MEN de slits fort och tappar viskositeten fort..tjockheten.. antar att tråd-skaparen laddar typ 1,8 bar om han har 400 ärliga hk... en syntet-olja koksar ju int på samma sätt som en mineral.. kan lätt ske om turbon är skåll het och man skiter i att "kyla" den på tomgång... sen ska man INTE slå i syntet-olja i en bil som gått länge på mineral-olja... syntet-oljan löser nämligen upp gamla olje-avlagringar som han om man har otur sätta igen olje-kanaler mm.. |
|
|
jag kör inte min bil på vintern mvh micke |
|
|
sx-pojken: Ärliga 400hk kommer 5 hekto tidigare, 1.8kg då pratar vi mer mos. |
|
|
då är motorn bra mappad och antar att turbon är skpligt stor som pumpar så pass kall luft att 1,3 bar blir 400hk ur 2,5 l... var bara en var bara taget lätt ur luften att trådskaparen laddar typ 1,5-1,8bar för att få 400hk ärliga.. men då har man lyckats måste jag bekänna som fått den effekten ur 1,3 bar... |
|
|
Ja bra N/A motor då behöver man inte ladda så mycket. Minst 170N/A lär han ha. Jag åkte med ~500hk på 1.3bar nu i sommras om man räknar vikt / slutfart. |
|
|
500hk låter förvisso mycket på 1,3bar ur 2,5 l motor... men man ska aldrig säga aldrig :-) uträknat på moroso-stickan då eller`? man brukar ju räkna på tyå 15 hk+per 0,1bars ladd på 2,5l motor...men rätt mappat kan det lätt ge 20-25hk+ per 0,1bars ladd.... sen beror ju turbon spec mycket på detta ochså..... räknar man på slutfart/vikt= effekt så beror ju chassie-uppsättningen lika mycket på detta... |
|
|
Slutfarten påverkas inte speciellt mycket av ett dåligt chassie som inte klarar av låga 60-fots tider. Som exempel: Ingen värming, hjulspin 1,2 då åkte jag 208 blås, värmning raket start då gick det 206km/h. Ja du får gärna tycka att det är mycket, men det är inte annat än sant. Med 200N/A hp så kan en motor ge 400hk på 1kg ladd , men sedan så har vi ju förluster också man kan räkna med, men åandra sidan kan lika gärna maskinen svara med mer än 100% ökning på 1kg också. |
|
|
kollade lite runt mer idag man kanske ska ta en syntet olja tex 15-50 motul vad tycks om den då??? kan bara säga att bilen är riktigt bra mappad......... mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.