AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.652

Kan man to bort "tejpen" på b-stolpen?

tw
4
twinrunner
BMW 316i compact -97
Hej! Har en bmw 316 compact -97. Tejpen, eller vad det är, som sitter på b-stolpen har börjat flagna bort och det är nästan så man river sig på de små utstickande delarna. Vad har denna tejp för uppgift? Mest för design så man kan ta bort den eller ska man skaffa en ny tejp och klistra på?

Ha en bra dag!
/björn
Tejp?? Det är väl svart lack som sitter där? Eller menar du en annan del än mig? :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Nix. Jag led av samma problem på min förra compact (också från -97). Det tycks vara en tejp av något slag och stolpen verkar vara lackad bakom.

Jag ställde frågan till BMW Solna när jag hade den inne för byte av vindrutan. De kunde enligt killen jag pratade med plocka bort tejpen med hjälp av värmepistol och sätta dit ny. I princip borde man kunna göra det själv också - men personligen skulle jag aldrig våga... men så är jag lite feg också...

Vill f ö minnas att jag sett samma fenomen på sedaner från liknande årgångar - på coupen finns det dock ingen tejp.

/richard
tw
4
twinrunner
BMW 316i compact -97
Hej! Prövade med hårtork på svag värme. Värmde lätt och drog sedan bort den svarta tejpen. Gick mkt lätt och bra. Verkar vara ngn slags dubbelhäftande tejp som satt under men den gick lätt att gnugga bort. Sen vaxade jag bara lacken under och det blev riktigt bra. Hoppas jag slipper rost nu bara...

/björn
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Nu "tejp" finns att köpa på BMW... kostade väl ca. 100kr/sida.

/Jonas
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Länk
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
*lyfter* Är det lackat i bilens färg under folieringen på b-stolpen? (eller kanske lackat med nån svart basfärg?)
ja
81
jaha!
E92 325i 07
helt klart snyggare MED tejp
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
På min compact har folieringen börjat lossna, har köpt ny på BMW och skall ge mig på ett byte nu till helgen, återkommer med resultat.

/Rickard
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Har också nån millimeter på min som lossnat.. inget man ser om man inte vet om det..

antar att den igentligen sitter där för syns skull.. för att det ska bli en helhet mellan rutan i dörren och sidorutan bak... asså rent estetiskt. Kan inte tänka mig de fyller någon annan som helst funktion..

Är det någon som kan ta lite bilder eller har lite bilder på sin med tejpen borta????

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Då var bytet gjort. Det är lackerat under och det fungerade utmärkt att värma bort den gamla folieringen med en värmepistol. Sedan var det bara att tvätta rent och klistra dit den nya folien.

/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.