AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.784

radion fungerar inte, bugg? E38 -99

7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hej på er alla efter en tid! har igår köpt en bmw 740 ia 99a och va tok nöjd tills efter ett par timmar då ljudet försvann på radion!

sen hoppade d igång igen och funkade tills jag skulle åka iväg senare på kvällen.

då hänger sej hela skiten och raion går inte att stänga av fast d kommer inget ljud men när jag trycker på rullknappen så vägrar den oranga lampan slockna????

fn åxå tänker jag o stänger av bilen och när jag sen startar så går d inte att sätta på radion !?!? öhhh suuuuck!

så jag åker hem och kopplar loss plussen i en timme och putsar polerna och fettar in och sätter på tändningen och raion funkar men inte ljudet?

OBS! då ljudet inte funkar så funkar inte heller rösten från navigationen! bockar o bugar för svar! o nej jag har INTE dsp...mvh 7an
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hej igen! va ute o grottade lite vid radio modulen o då hoppade skiten igång men jag fattar inte för att det har väl inte me radion att göra för ljudet från både navin och radion går väl via d silvriga steget som sitter där?

hmmm då kan d ju inte varit radio modulen som krånglat el?

en annan fråga: när jag köpte den så upptäckte jag att d inte fanns nån cd växlare men han sa att d finns dom som inte vill ha d när dom beställer o då tänkte jag att va fn d e ju old shool att ha d så d går ju bara inte.

o nu sitter d bara ett fack där växlaren ska sitta så jag stack till bmw i solna o kollade utrustnings listan o där stod d att d skulle finnas och även att d var förberätt för cd changer

men han sa att ibland på bilfirmorna i tyskland så kommer d in folk o snor saker ur skuffen!

o min fråga lyder! hur fn kopplar man in en orgilnal växlare där osv ????

för även om d inte suttit så ska den ju vara förberädd med d och säg nu inte att man måste dra kabeln ända fram !? känns skumt för att där fram sitter d ju bara en blå o vit till monitorn! allt e ju bak??? mycket tacksam för svar
no
347
noah
E65 730D
Hej låter som din radio enhet är trasig
få fel kodarna från din OBC
har din radio TCM
prova spela en kasset (om du har) :-)
Radio är din audio växel är den trasig är de ingen ljud
sorry

Noah Brown
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
hmmm va ute o åkte nu igen o då la den av igen ,,,radion alltså!suck!

hmmm kan d va så att man måste ta bort den o göra rent den iaf!? nån som haft samma problem???

känns inte som om den är trasig för att när den hoppar igång så e d ju inget fel o vore den paj så ska den väl vara d hela tiden el?
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej 7an,

testa att koppla ur radiomodulen, rengör anslutningskontakten och sätt ihop igen.

MVH

Joachim
Låter som klassiskt problem: Stereon går i muteläge av nån anledning, dvs stift 4 (brun/vit) på den stora kontakten bak på stereon jordas ute i kabelstammen. Normalt skall detta ske när man har telefon inkopplad och denna används. Prova att koppla bort denna kabel tillfälligt och se om det blir skillnad.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej 7an,
Nej, du behöver inte dra kablage för cdväxlaren ända fram till monitorn, denna kopplas in i radiomodulens stora kontakt (kontakten till radiomodulen består egentligen av 3st kontakter + antennkablage).
1 större kontakt med 17 runda pinnar som innehåller de 2 mindre rektangulära kontakerna i sin nederkant
1 av de rektangulära kontakterna går fram till bandaren, den andra är avsedd för cdväxlaren alternativt mp3-spelare mm.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.