AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.877

Hastighetsgränserna borde förnyas

Sida 8 av 8
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nu är det ju så att både i Tyskland och i Sverige så sker den helt övervägande andelen dödsolyckor på andra vägar än motorvägar, vilket gör att det är svårt att dra slutsatser om just motorvägarnas farlighet på basis av antalet dödsolyckor i trafiken som helhet per 100000 fordon.
Dessutom spelar antagligen fordonstätheten (dvs trafikintensiteten) en viss roll i sammanhanget.
Men jag håller ändå med dig folke. Det är svårt att se att några solida argument talar för att dödsfallen (på lång sikt) skulle minska med höjda hastigheter.
Högre hastighet i logiken innebär mer död, om jag inte missminner mig så är det naturligtvis ett högre olyckstal i tätbebyggt område p.g.a filbyte, vänstersväng, rödljuskörning, cyklister och övergångsställen.

Att höja hastigheten innebär ju inte att det bara kommer att vara nyktra och utvilade som kommer att nyttja det utan även den som försovit sig eller ätit sig proppmätt på medicin eller tagit ett par carlsberg till lunch... Vi får finna oss i att storebror drar upp spelreglerna för att minska kostnader, som döda kostar vi inte många kronor däremot som trafikskadade. Våra förfäder var inte fel ute när dom gick med röd flagga framför bilen.

Vajer-idén är det bästa som hänt på länge ty bättre att kroka i någon som åker åt samma håll än att fronta med dubbel hastighet, det tror jag även mc-folket har insett för "kasslerdebatten" svalnade ganska fort i media.

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.