|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Intressant att läsa vad du skriver Harry. Så länge Vägverket inte kan komma med "icke-förvrängd" eller relevant statistik, är det ju föga trovärdigt (verket, alltså). Men om det nu är som du skriver, att Tingvall m.fl. hellre skyller på farten än den vanligaste olycksorsaken, kort avstånd - trots att statistiken talar sitt språk - så är det ju mycket märkligt. Detta är en ekvation jag inte får ihop. En annan ekvation, en klassisk sådan, som jag heller inte lyckats lösa, är ju varför fortkörningarna bevakas med blåslampa när riket tycks ha stora problem med andra brott. Svårt att förstå prioriteringarna. Om jag tillåts ha ett mycket brett perspektiv i frågan, undrar jag hur många liv som skulle sparas i helt andra sammanhang ifall resurserna omfördelades? Med helt andra sammanhang menar jag sjukvård och situationer/händelser relaterade till detta. För t.ex. en alkoholpåverkad agressiv person är det tydligen OK att utsätta folk för risken att bli misshandlade till döds. Det är ju lagligt att supa i 150 km/h, men inte att köra bil... kanske en märklig jämförelse, men nog kan det vara relevant att vi frågar oss vad fortkörningsböter handlar om i grunden. Att minska risken att folk utsätter sig själva och andra för olyckor, är ju vad det handlar om. Men det känns som att 9 dödsfall, från 440 till 431, hade kunnat sparas likaväl i något annat sammanhang. Och kanske ännu fler. Resurseffektivitet? /L |
|
|
En sak till ang. antal dödade: Min far arbetar med trafiksäkerhet på Volvo Lastvagnar (och skall händelsevis snart delta i en paneldebatt med Tingvall), varför jag idag nämnde det där med 9 färre dödade under 2006 fast 12 färre var cyklister (jag drog då slutsatsen att 3 bilister FLER hade dött 2006 än 2005). Han påpekade då att klart många fler dog i motorcykelolyckor under 2006. Därmed är antalet dödade i bilar ändå färre för 2006 än 2005, och inte 3 fler, som man annars kan tolka av siffrorna 9 och 12. Ni förstår vad jag menar? Farsan håller för övrigt med mig (och därmed flera andra i denna tråd) att det är ett onödigt stort fokus på hastigheten. Visst kan liv sparas på det sättet, men kanske skulle fler sparas genom andra åtgärder. Och till sist lite skvaller: Tingvall är i praktiken tydligen inte lika dogmatisk som han verkar... att verket ändå bara bryr sig om hastigheten på vägarna, är ju icke desto mindre ett faktum, oavsett vad vi tycker om det. /L |
|
|
när saker upprepas x antal ggr, så tror människan på det till slut. att hastigheten är inte det primära orsaken till olyckor, är det inget snack om. men att det bidrar i högre grad till flera döda, är det ingen tvekan om heller. smäller jag i 50km/h är chansen större att jag överlever än i 100 km/h. men alla mina inlägg handlar om att INTE försätta oss och andra i denna situation. det ger garanterat mer än de 9 eller 12 liv som vv är så glad över. det är ganska ironiskt att mer än 400 har dött men man firar över 9 liv. omdöme, respekt och kunskap,,, är de nyckelord som kan spara betydligt mera liv än att jaga oss med blåslampan. ett tag skrek vv efter vinterdäck, så vips var det lag på det. för att spara liv? nix,, för att vv ville minska på sina utgifter i form av sandning, saltning och plöjning. trots allt så har inte dödsantalet vintertid minskat. vv föreslog obligatorisk väjningsplikt för gående vid obevakad övergånsställe. det ledde inte till minskade döda för de oskyddade. gud bevare oss när nisse tänker korsa vägen. utan att titta eller nåt, kliver ha mitt på vägen för att han har "lagen" på sin sida. jag såg en polisbil som råkade för nisse. det var ganska komiskt, för efter det tyckte snuten att det var det mest idiotiska lag han var med om. han hade rätt, för att man kan inte stifta lagar som övergår de naturliga lagar. har sagt det tidigare och det tåls att upprepas: vi är värdelösa ute i trafiken. |
|
|
Återkopplar till ungdomar. När jag bodde i Australien, och dessutom var ung, så fanns det speciella skyltar, som även lär finnas i England. Learner plates som man måste peta på sitt fordon de första två åren. Samma sak som i Sverige, man blir av med kortet lättare när man precis fått det. Dessutom så får man inte skjutsa jämngamla kamrater, om det var mellan 18-24 år efter 20 eller 22 på kvällen. Polisen håller efter en lite extra, när de ser L:et på bilen eller Mc:n. Just det ja, motorcyklar fick max ha 250 kubikcentimeter. Iof så finns 250 som går hyfsat, men tanken är god. Det var nog någon begränsing på bilar också, har jag för mig. Kankse något sådant funkar för att få ned olyckorna lite granna för de riktigt unga? Vi andra tycker jag skall köra så det ryker, på motorvägen! CiM: "vi är värdelösa ute i trafiken", i jämförelse med vilka länder då, eller menar du människan som art? |
|
|
Det på G nu! Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Länk äntligeeeeeeeen. |
|
kilroy |
Varför "äntligeeen"...vad är nytt? Det är inte första gången någon åker dit för att ha kört för långsamt utan någon rimlig anledning...troligtvis inte sista heller... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
kilroy: förvisso, men den här gången ska tingsrätten ta ställning till hur sakta kan man köra innan det räknas som förhindrande av trafiken. det skulle vara skönt om tinget kom fram till max 10 km/h under gällande hastighet. |
|
|
Det funkar nog inte så. 60 istf 70 eller 100 istf 110 osv är inget att hetsa upp sig över och kommer givetvis inte att leda till några åtgärder. Det är alltid föraren av fordonet som bedömmer vilken hastighet som för stunden är lämplig ifh till sikt och möjligheten att stanna vid behov osv, aldrig den bakomvarande. Hastigheten skall vara "väsentligt låg" som lagtexten säger ifh till skyltad hastighet för att föranleda åtgärd, i fallet ovan verkar det ju bara som ett klumpigt sätt att ändra sin argumentering för ren glidarkörning osv. FP |
|
|
Lagtexten säger att "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet". I de domar som finns sedan tidigare har man ansett att "överdrivet låg hastighet" är under 30km/h på vägar med hastighetsbegränsning 50-90km/h och under 40km/h på vägar med hastighetsbegränsning 110km/h. Detta naturligtvis förutsatt att det inte föreligger omständigheter som befogar en lägre hastighet. Jag tror att man motiverar detta med att fordon med en konstruktiv hastighet som inte är högre än så tillåts färda på dessa vägar, en bil som färdas i samma hastighet kan knappast utgöra ett större hinder eller fara. Nu framgår det inte vilken hastighet det gäller i det aktuella fallet, men jag gissar att det rör sig om riktigt låg hastighet (under 20km/h), och med den motiveringen han angav i första skedet tror jag det finns risk att han blir dömd. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
kilroy |
CiM* Det var inte många rätt i ditt senaste inlägg heller... Det existerar inget lagrum som gör att tingsrätten kan göra den bedömningen som du av någon outgrundlig anledning hoppas på. Vad tingsrätten skall göra i detta fallet är att försöka fastslå om föraren, genom sin omotiverat låga hastighet, har varit till hinder för övriga trafikanter. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
| jahaaa där fick man lång näsa igen. hehehe | |
|
Här pratar ni bl.a. om (A) åtgärder för att minska risken för olyckor (förares omdöme, kunskap mm) å den ena sidan, samt (B) åtgärder för att minska effekten NÄR det smäller = bl.a. minskade farter på vägarna. Men - tänk om det är så att BYRRRÅÅÅKAAAATERNA har en syn på folk (trafikanter) att dom är dumma i huvudet - att det skulle ta ca 100 år att komma någon vart med "plan A" . Kanske därför har modenycken just nu blivit att satsa allt på "Plan B" istället = LÅT folk fortsätta att krocka, men se till att farten är tillräckligt låg för att de skall klara sig hyggligt vid smällen! Jmf med modetrenden med mitträcken - som media hjälpsamt bidrar till att haussa - hur tänkte Byrrråkraaaterna för 20 år sedan, innan denna modenyck kom? Dvs innan VV plötsligt en fredag kom på, att vissa 13 meters vägar var mycket farliga och det enda vettiga sättet på dessa var att hindra mötande trafik från att träffa på varann. Vad var det DÅ som var "sanningen" - eller hade dom då ännu inte uppfunnit någon sanning?!? Allt handlar kanske om modenycker .....och att alla utan att invända (tänka själva) skall rusa åt ett och samma håll? Om tio år är det kanske några nya, festliga "projekt" som basuneras ut?? F |
|
| Skrota hastighetsgränserna på motorväg. Eget ansvar kan Svenska bilister ta likaväl som Tyskarna. | |
|
Kanske det. Vet inte just hur försäkringar, ersättningar vid sjukvård osv är uppbyggda i Tyskland. Men här hemma är det ju så att kostnader osv övergår på alla oss övriga (skattebetalare) när dåren skadar eller kör ihjäl sig själv och kanske några andra på motorvägen. Det "egna" ansvaret med tillhörande kostnader lyfts över på oss i detta läget, inget som ivf jag förordrar. FP |
|
|
Väcker lite liv i den här tråden igen. folke: Jo men jag tror inte det leder till massdöd och sjukhus fulla av invalider om hastighetsgränserna slopades på Svenska motorvägar. Iofs är det en intressant aspekt som du tar upp beträffande kostnaderna för vård av patienter inblandade i trafikolyckor. Hur är det egentligen i Tyskland? Kastas man ut på gatan halv eller heldöd om man inte har tecknat en egen sjukförsäkring som i USA? Varför jag förespråkar fri fart i Sverige är för att jag tror Svenska bilister kan ta eget ansvar i trafiken. Kan vi det vad jag känner till när vi kommer till Tyska motorvägar utan att köra ihjäl oss i enorma mängder så borde väl det kunna fungera på Svenska motorvägar. Eller är Svenska motorvägar farligare än Tyska? Ok när det smäller så blir konsekvenserna allvarligare när farten är högre det är ett obestridligt faktum. Och olyckstalen skulle stiga initialt det tror jag också, men ändå så tycker jag att ansvaret ska ligga hos var och en själv. Och om man t.ex nu inte skulle visa sig mogen att ta eget ansvar och kör vårdslöst och är vållande till en allvarlig trafikolycka så är ett längre fängelsestraff en helt rimlig påföljd tycker jag. Det i sin tur tror jag skulle verka som en avskräckande faktor och inte leda till massdöd och sjukhus fulla av invalider. Och vem vill ha på sitt samvete att vara skyldig till en annan människas död? Och jovisst, det finns rötägg som struntar i om dom har ihjäl andra människor, men skulle dessa helt plötsligt mångfaldigas och dyka upp i varje liten buske för att hastighetsgränserna togs bort? Det tycker i vart fall jag låter som ett ganska osannolikt scenario. Därför så tror jag att Svenska bilister kan ta eget ansvar och bestämma själva hur fort dom vill köra på motorväg. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Det finns säkert vägsträckor i Sverige som skulle kunna bära högre hastigheter. Men många vägar, även motorvägar, har för dålig standard här jämfört med i Tyskland. Vi bygger även lite inkonsekvent vad gäller märkning, av/påfarter, skyltning osv jämfört med t.ex Tyskland eller Danmark, det är lite jobb kvar till den standard som man ser när man åker ner i Europa. Sen är det väl så tyvärr att det är betydligt högre dödstal (ändå..) på de "bättre" vägarna där nere... FP |
|
|
Nja där håller jag nog inte riktigt med dig angående standarden. Jag tycker standarden gällande märkning, av/påfarter, skyltning är skyhögt bättre i Sverige än i Tyskland. Beträffande dödstalen har du förmodligen helt rätt dom är högre i övriga Europa, men är dom skyhögt över Svenska i Tyskland? Det vore cyniskt av mig och tycka att lite fler döda är värt priset för fri fart på motorväg, men jag tycker inte att situationen som den är idag är optimal. Dom så kallade "livräddarna" eller kameraskåpen sänkte inte dödstalen 50 st om året t.ex utan tvärtom ökade dödstalen istället. Ökad kontroll gör människor arga och frustrerade och jag tror att lite mer frihet och ansvar för den enskilda människan skulle vara nyttigt och inte skadligt, t.ex i trafiken. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Jag upplever vägstandarden som mycket bättre i Tyskland. Jag har aldrig sett slätare vägar än t.ex deras 40cm tjocka betongvägar. De har t.ex inte heller de problem med tjäle eller spårade vägar från dubbdäck som vi har. Avfarter har betydligt större radier än här, skyltningen är helt konsekvent och likartad överallt osv, 4-filigt i varje riktning förekommer. Jag skulle vilja se Sverige hantera väg och trafiksituationen t.ex vid nåt som motsvarar Hannovermässan med bortåt 100000 besökare om dagen som skall in och ut under en vecka. Statistik över dödstalen i trafiken går alltid att vända och vrida på, faktum kvarstår att vi ligger lägst tillsammans med bl.a Norge och Schweiz om jag minns rätt. Tyskland ligger lite över, t.ex 5361 döda jämfört med våra 440, eller 6,5 döda per 100´ inv jämfört med våra 4,9. Nu har dom ju även drygt 54 milj fordn jämfört med våra drygt 5 milj. Siffrorna är från 2005. FP |
|
|
Om någon kunde få fram uppgifter om hur många av dödsfallen i Tyskland som orsakas av Ytlänningar som tex bindgalna svenskar som ska testa gränserna för sina bilar eller polacker/vitryssar/albaner som är ute och kör med sin första bil vore det intressant. Till skillnad från Sverige är ju Tyskland ett gigantiskt transitland som korsas av trafik från öst till väst och söder till norr. Ngt som de som kört i Tyskland nog lagt märke till. Inte går det att köra i full fart på Autobahn i alla lägen. Där finns det riktigt dåliga delar. Men att tuffa på i god marschfart i tex 150 går nog så gott som alltid när väder och trafikförhållanden medger det. För övrigt tror jag att en hastighetsbegränsning kring 150 skulle leda till färre fortkörningar i Sverige iom att de flesta bilar inte är så roliga att köra i högre hastigheter, men så gott som alla kan klättra upp till dagens högsta gräns. Lagen ska spegla medborgarnas önskan, inte organisationers/myndigheters. I Tyskland uppskattar jag den ordinarie autobahnhastigheten i fil nr 2 ( i 1 ligger lastbilarna, bilar med släp och en väns undermotoriserade MB Geländewagen) till ca 130 möjligen något högre och så finns de som ligger längst till vänster som när det går kör betydligt fortare. Inte ens jag kör över 200 eftersom komforten avtar i högre hastigheter och oftast "endast" i 180 och även då är det frågan om de få tillfällen som vägen är relativt tom. 150-160 fungerar dock perfekt under normala Autobahnförhållanden. Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.