|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Intressant information: "Varje år förs statistik över olycksfall i trafiken och i år, liksom tidigare år, bekräftas det att äldre bilförare oftare än andra är inblandade i trafikolyckor. I Sverige är i en tredjedel av fallen personer över 65 år inblandade, trots att denna åldersgrupp inte utgör mer än en femtedel av Sveriges alla bilister." Länk |
|
|
Statistiken som Svekke ger bekräftar den bild man har av äldre bilförare. Kan man inte köra så skall man banne mig inte göra det heller. Som f.d. tävlingscyklist, numera motionär, får jag se en hel del skit. Gamlingar som har noll koll, och enda skälet att det INTE smäller är att JAG cyklar med hänsyn och respekt. Sen vet jag att många andra cyklister är helt pantade och det ger dåligt rykte även åt mig, trots att jag visar så mycket respekt det bara går, och kryp-cyklar förbi barnvagnar och hundar. Min uppfattning är att en "ingrodd" kultur endast kan ändras med tvång, såsom ekonomiska styrmedel, eller annat. Varför inte höja fartgränserna på motorvägarna till 180 km/h? Då kanske några fler dör i början (den hårda tvångsvägen alltså), men på sikt lär sig folk att respektera farten - och hantera den? /L |
|
| Visst är det så, men alla blir inte sämre bilförare för att de blir äldre. Många av dem kör bättre än yngre förmågor. Lika lite som att alla yngre bilförare kör som idioter... | |
|
CiM: "om grannens pojke är en bankrånare, rättfärdigar inte din pojkes snattande. att komma med en sån jämföresle är totalt fel. försök att jämföra med en likvärdig land. i nicaragua betalar man inte upp till 70% av sin inkomst." Hänger inte med på vad du menar riktigt....grannens pöjk kan jag inte koppla ihop med det jag skrev. Vad har skattesatsen med något att göra? Den lär ju inte ändra körstilen. Vägarnas skick beskrev jag ju. 70% av sin inkomst betalar man bara om man vill i Sverige. Skatteplanering är helt lagligt om det utförs på rätt sätt. Snacka med en advokat inom detta område om du ligger på 70%. Hur som haver är 110 ingen vettig hastighet efter klockan 20.00 i Sverige. Inte ens på dagarna på vissa avsnitt. Om man bortser från hastighetsskyltningen som den är idag, när blir en hastighet för hög eller ej? Kör så det ryker! |
|
|
Diskussionen kring ålder, och för all del även kön, är ju ett stort kapitel i sig. Jag tror ändå generellt att äldre förare - och då menar jag verkligen äldre, kanske 70+ - har sämre koll och bör testas ibland (men det är väl för dyrt). Ungdomar må göra vansinnesdåd, men de brukar vara skärpta. /L |
|
|
Något som räcker långt och alla grupper kan och bör inrikta sig på är god framförhållning, på så vis kan man se vad som händer längre fram än dit näsan räcker. Vid högfartskörning är man helt tvungen att nyttja denna metod, något som ger betydligt säkrare körning och tidigare inbromsningar. Som sagt någon sa det tidigare, högre hastigheter ger även positiva effekter (iallafall på sikt) och eftersom aldrig alla lär anpassa farten efter rådande skyltning hur än lagens arm försöker så borde fler träna på metoden. En sak är säker vi blir aldrig bättre bilförare av att smygköra, precis som vid halkkörning borde det iallafall ingå i varje ny bilförares kurs att köra fortare än tillåtet eftersom det ibland kan vara motviverat, tex vid förlossning eller om någon snabbt kräver sjukvård osv. (för ambulanser vet iallfall jag hur de ofta kan fungera). Inte skulle jag vilja dö pga att jag inte hinner till sjukhuset pga att "någon" som forslar mig till sjukhuset kör för sakta eller inte klarar av att forsla dit mig på ett säkert sätt i 150km/h så vi kraschar. Nej släpp lös på farten lite så mår vi nog alla lite bättre! |
|
|
Efter FRIFARTs tyckande, "Nej släpp lös på farten lite så mår vi nog alla lite bättre", vill jag poängtera att jag håller med om detta men tror att det innebär en övergångsperiod av ökade antal olyckor medan vår bilkultur vänjer sig vid det nya systemet. Fast ett sådant här system lär ju aldrig inträffa så länge Vägverket drivs som det gör, men man kan ju drömma... och åka till Tyskland ;) /L |
|
|
LeoniAquila: i så fall borde våra vägskatter också gå dit när vv inte kan bygga tillfrestande vägar. nä skämt åt sidan... jag är inte typen som håller hastigheterna, men jag kör inte omdömeslös heller. har räddat många situationer för att jag har haft huvudet med mig. men, problemet är det, det bilkultur som vi har här. titta bara på hur folk beter sig i trafiken. jag ställer gärna upp för de som tycker att vi kör bra och visar de hur bra vi kör. många anser att det är farten som dödar, men jag anser att det är okunskapen som dödar. vi har bland världens hårdaste regler för att ta körkort, men är världens sämsta att respektera medtrafikanter. idag får man en klapp på axeln när man kör under rekomenderad hastighetsgrän. det tycker jag är helt fel. på samma hårda sätt som man ser på fartsyndare, borde man se även på dessa sniglar. |
|
kilroy |
"CiM" har ett intressant betraktelsesätt när det gäller trafikanter som inte håller högsta lagstadgad hastighet ("CiM" föredrar att kalla högsta lagstadgad hastighet för högsta rekommenderad hastighet vilket ger hans inlägg ytterligare en intressant dimension). Analogt med vad som händer med fortkörare så borde alltså bilister som håller lägre hastighet än högsta lagstadgad hastighet bötfällas...häpp! Det juridiska resonemanget öppnar upp för andra liknande resonemang, helt analogt med CiM´s tankar. Man kan ju tänka sig att människor som INTE tar in maximalt tillåten mängd alkohol vid införsel till Sverige bötfälls...enligt samma juridiska resonemang. På samma sätt kan man analogt med CiM´s tankebanor göra andra intressanta juridiska konstruktioner inom en rad olika områden... Jag hoppas att CiM drabbades av en plötslig, och förhoppningsvis, snabbt övergående hjärnkollaps i sitt förra inlägg... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Jag håller i princip med CiM. Men Kilroy, begreppet högsta lagstadgad hastighet och högsta rekommenderad hastighet går nog ofta hand i hand. Den högsta rekommenderade hastigheten beror ju av vägens geometri (som beror av de krav som ställs innan projekteringen påbörjas), vilket således rimligen styr den lagstadgade hastigheten. Bötfällning av sniglar är jag i och för sig tveksam till, men de utgör helt klart en risk då de blockerar och irriterar folk som omöjligen kan ändra beteende/humör just för stunden. Att jämföra det hela med alkoholintag är ju ganska märkligt. Äpplen och päron är ett uttryck jag tycker om, som passar ypperligt här... det är ju faktiskt en fråga om risk här, och till skillnad från sniglar kontra fortkörare, så utgör knappast de spiknyktra förarna en risk i förhållande till de som druckit ett par glas för mycket. Jag har hört talas om nån svetsare som inte kunde sätta en vettig fog utan att ha druckit lite först, men om det inte är en skröna så tror jag att det är högst unikt och situationsberoende, att prestera bättre efter lite alkoholintag. /L |
|
kilroy |
LeoniAquila* Begreppet "högsta rekommenderad hastighet" existerar inte i svensk trafiklagstiftning. Jag jämför inte alkohol med bilkörning, jag diskuterar inte heller alkoholens inverkan under bilkörning...vilket du inser om du läser mitt inlägg. Jag gör en jämförelse av de juridiska komplikationerna som uppstår när man resonerar som CiM gör. För övrigt anser jag att om man som bilist drabbas av ändringar i sitt beteende/humör då man kommer ifatt en bilist som kör långsammare än man själv gör...då bör man överväga att köpa en cykel. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
1. Även om det inte existerar i lagstiftningen så är det ett relevant begrepp för dimensionering av vägar och således ett riktmärke för den lagstadgade hastigheten! 2. Du har rätt, jag läste om alkoholen alldeles för fort. Men det du skriver har ju t.o.m. ännu mindre med hastighet att göra?! 3. Tja, då tror jag att rätt många fortkörare borde byta till cykel i så fall... nu pratar jag ju inte om den stora mängd som ligger på gränsen eller alldeles precis under, utan om den mindre mängd som ligger långt under fartgränsen och skapar irritation i trafiken. /L |
|
|
kilroy: hehehe sorry. trampade jag på den öma tån igen? att du är en laglydigt kille är det ingen tvekan om. det är bra. men för guds skull, försök att få bort skygglapparna. försök att se på det från en annan vinkel. försök att tänka så här: om du har nån i bilen som är döende och måste snabbt fram, och du kommer ikapp en " laglydigt" som håller 40 km/h på 90 sträcka( han har ju rätt enligt lagen), sedan så har du mötande hela tiden och kan inte köra om. vad gör du då? min inlägg ovan var en påpekande om att trafiken handlar om rytm. bryter du den, så blir det pankaka av det hela. din införsel av alkohol bryr jag mig inte ett dugg om, det är din sak. men ute i trafiken påverkar din beteende även min hälsa och beteende. som LeoniAquila,, påpekade, blir många irriterade över en som överdrivet kör sakta. det resulterar i att många tar onödiga risker enbart för att komma förbi. lite beteende vetenskap och psykologi rekomenderar jag starkt. hehehhe. nu är den andra kinden vänd. |
|
|
på motorvägen finns det ju en minimihastighet, är det inte 80? |
|
|
utlandsfantomenno: I lagen står det att ett fordon "inte får framföras med överdrivet låg hastighet". Överdrivet låg hastighet har i de fall det varit nödvändigt tolkats som under 40km/h på motorväg och under 30km/h på övriga vägsträckor. Ska man köra långsammare bör man alltså ha en rimlig förklaring. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kommer att tänka på ett skönt citat av George Carlin: "Ever noticed that anyone going slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?" Åsikten om vad som är "rätt" hastighet varierar ju en del vilket nog alltid kommer att störa trafikrytmen. Dock är det ju så att högre hastighet ger fler dödsolyckor (men inte nödvändigtvis fler olyckor) och det är nog ganska långsökt att hoppas på generella ökningar av hastighetsbegränsingarna i sverige med pågående nollvision. Jag frågade en tjänsteman på vägverket som gör olycksanalyser om alla desa rondeller som ersätter korsningar och svaret var solklart. En rondell ger fler kollisioner än en korsning men personskadorna blir betydligt färre och dödsfallen blir i princip eliminerade. Mao, regelverket styrs till stor del av olyckor med dödlig utgång och då skall farten hållas nere. CiM: hastigheten dödar, det är liksom svårt att komma ifrån. Sen håller jag med om att taskig rytm och dåliga förare ofta gör att olyckorna uppstår, men utgången och skadornas omfattning beror tveklöst på hastigheten. /F |
|
| väldigt intressant läsning. För min del så håller jag helt och hållet med om att över en viss ålder så bör man testa att ta kortet igen det är på tok för många som kör i trafiken som inte bör göra det. Hur många gånger har det inte hänt att man kommer i något högre fart och plötsligt så svänger nån framför för att köra om en bil i 112. Samma beteende i Tyskland och de hade haft en V8 som passagerare, så visst skulle antalet olyckor öka i början men skulle nog få en mycket bättre påverkan i längden då folk lär sig att titta i backspegel innan handling för då kan nån komma i mycket högre fart än de själva. | |
kilroy |
CiM* Tack för benämningen "laglydig kille"...varför tror du att jag äger 2 BMW med V-åttor? Jag kör troligtvis för fort betydligt oftare än de flesta på detta forumet, förutom på 50 och 70-vägar. För övrigt försöker jag vara så laglydig jag kan eftersom jag upptäckt att det är det smidigaste sättet att få en så problemfri tillvaro som möjligt. Dina argument om den stackars dödssjuke i baksätet är ett klassiskt argument för otåliga bilister som inte respekterar andras självklara rätt att faktiskt köra i 70 på 90-väg eller 30 på 50-väg. Ur ett juridiskt perspektiv är det ett mycket dåligt argument...dessutom ett fullständigt omöjligt argument. Ditt resonemang om trafikrytm köper jag rakt av. En bra trafikrytm underlättar framkomligheten. Däremot inträffar det ofta att trafikrytmen bryts av olika anledningar. Som bilist är man tvungen att anpassa sitt körsätt och sin egen rytm efter de förhållanden som de facto gäller. Om man i det läget tar onödiga risker så faller inte ansvaret på den som kör lite långsammare, ansvaret faller alltid på den som tar onödiga risker. Det är ett grundläggande trafikjuridiskt resonemang och dessutom en självklarhet. När det gäller min jämförelse med intagen mängd alkohol då man för in alkohol till Sverige så är den fortfarande en juridisk jämförelse som bara har ett syfte > att visa att CiM´s förslag är en omöjlig juridisk affär. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
raksträckan: förvisso. men även okunskap kan döda ännu mera. jag kör gärna lite fortare än vad man ska, men med omdöme. inte var som helst och inte när som helst. att eliminera brister bland trafikanterna ger betydligt bätttre resultat mot nollvisionen än enbart sänkta hastigheter. att inte försätta oss i en farligt situation ger oss till bättre föfare än att klara av en farligt situation. man bygger rondeller överallt, men det finns inget klara regler för hur man kör i en rondell. polisen anser en sak. vv en annan och FB spelar i sin egen divison. kilroy: hehehe det gläder mig att du är en vanlig dödlig kille som resten av oss. ett tag trode jag att du är en robot men en hjärta av sten. men när det gäler :att visa att CiM´s förslag är en omöjlig juridisk affär.* varför inte göra det juridiskt? man är duktig på att stifta lagar hej o vilt, så varför inte stifta en sån lag också? ingen annan vill att det inte dödas människor i trafiken lika mycket som jag. men för att uppnå den önskan, måste man jobba på det. som jag ser det så har vv lagt hela bördan på billister. |
|
|
raksträckan, intressant info om rondeller! Mycket har jag hört om trafiksäkerhet men inte just det där. För övrigt, vad det någon som såg på Rapport idag? Nyhetsuppläsaren Lisbeth Åkerman (jag föredrar dock Morgan Olofsson) berättade att Folksam har studerat ALLA dödsolyckor under ett visst år, och kommit fram till att hela 70% av dem beror på bilen eller vägen - dvs. dålig bil eller för låg vägstandard i förhållande till den skyltade hastigheten. Resterande 30% berodde på den mänskliga faktorn. Svårt att dra någon slutsats av det. Jag vill ju gärna få det till att man skall höja gränserna på motorvägarna. Det är nog inte främst motorvägarnas geometri som ger dödsfall, utan mindre vägar. Men en mycket allmän slutsats får nog bli, att om gränserna höjs så dör fler, åtminstone under ett antal år... sen kanske det vänder? /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.